• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26471
+
-

نوشدارو در پستو

 خبر:وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اقدام‌های انجام‌شده، اکنون ذخایر قابل‌قبولی در حوزه کالاهای اساسی در کشور وجود دارد اما در مورد منابع ارزی با احتیاط عمل می‌کنیم. محمد شریعتمداری یادآور شد: اکنون گرانی‌ها گوشه‌ای از محصولات را درگیر خود کرده و اگر به‌هوش نباشیم کنترل کردن آن به‌کار دشواری تبدیل خواهد شد.

 نقد: اینکه وزیر صنعت با اطلاع‌رسانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی کشور برای اطمینان‌بخشی به جامعه و به‌ویژه اقشار ضعیف تلاش می‌کند، قابل‌تقدیر است. اینکه او می‌داند آشفتگی‌های قیمت باید با هوشیاری کنترل شود نیز همچنین. البته پیش‌ازاین هم دولتمردان در گیرودار نابسامانی‌های ارزی گفته بودند که دولت از ذخایر ارزی موردنیاز برای تأمین همه نیازهای وارداتی کشور در 2 سال آینده برخوردار است و انبارهای کالاهای استراتژیک را نیز پر کرده به‌گونه‌ای که نیاز 6ماهه کشور به کالاهای اساسی به‌صورت ذخیره در دسترس است، اما همیشه این سؤال بدون پاسخ مانده که پس فلسفه آن‌همه دستپاچگی در تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا چه بوده است. تخصیص‌هایی که البته هنوز هم بخش عمده آنها شفاف‌سازی نشده و کشور را تا پرتگاه از دست دادن منابع استراتژیک ارز پیش برد.

وقتی دولت خبرهای خوبی مانند کافی بودن ذخایر کالاهای اساسی دارد، چرا در اطلاع‌رسانی آن کاهلی می‌کند و اجازه می‌دهد باب سوءاستفاده از نوسان ارز باز شود. منطق اقتصادی، هجوم مردم برای خرید کالاهای ضروری و سرمایه‌ای را تأیید می‌کند، چراکه درنتیجه عملکرد متناقض دولتمردان در بحران ارزی، اطمینان خود را به ثبات آینده بازار از دست دادند و به‌ناچار به تأمین نیازهای آینده خود پرداختند. در این میان سکوت دولتمردان در برابر این بی‌اطمینانی مردم، گناهی نابخشودنی بوده که قبلا از طرف رئیس‌جمهور و معاون اولش و حالا وزیر صنعت، قدم‌هایی برای رفع آن برداشته‌اند اما هنوز هم درستی این صحبت‌های اطمینان‌بخش بر مردم ثابت نشده تا برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها با دولت هم‌قدم شوند. ناگفته پیداست دولت هرچه در چنته دارد باید برای برگرداندن اوضاع اقتصادی به ثبات و آرامش صرف کند و البته از رفتارهای شتابزده نظیر آنچه در تخصیص ارز ارزان به واردات بود بپرهیزد. دولت اگر نوشدارویی در پستو پنهان کرده باید پیش از آنکه کار از کار بگذرد، آن را به جامعه بحران‌زده برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :