• سه شنبه 15 مهر 1404
  • الثُّلاثَاء 14 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 07
سه شنبه 15 مهر 1404
کد مطلب : 264621
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KZ1q8
+
-

سلطنت طلبی با روبات و دلار

علیرضا احمدی؛ روزنامه‌نگار

این روزها موضوع «براندازان قلابی» به رسوایی تازه‌ای برای صهیونیست‌ها و عوامل ایرانی‌شان تبدیل شده ‌است، ماجرایی که از یک سو پرده از فعالیت‌های شبکه عملیات سایبری این رژیم برداشته و از سوی دیگر، دوباره رضا پهلوی را در کانون انتقادها و حملات جریان برانداز قرار داده ‌است.
در روزهای اخیر، انتشار گزارش‌هایی درباره ایجاد اکانت‌های جعلی رژیم‌ صهیونیستی و جریان وابسته به رضا پهلوی در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است؛ اقدامی که در سال‌های اخیر شاهد نمونه‌های بسیاری از آن بوده‌ایم، اما با آغاز جنگ تحمیلی 12روزه علیه ایران پرده تازه‌ای از این نمایش رسوا روی صحنه رفت.
ماجرا از جایی در کانون توجه قرار گرفت که مؤسسه کانادایی سیتیزن‌‌لب با انتشار یک گزارش تحقیقی فاش کرد که کارزار‌های سلطنت‌طلبان و حامیان رضا پهلوی در فضای ‌مجازی ازسوی رژیم‌ صهیونیستی صحنه‌گردانی می‌شود و ساختارهای امنیتی این رژیم با به‌کارگیری ابزارهایی ازجمله «هوش مصنوعی» و «اکانت‌های جعلی» فاز تازه‌ای از جنگ سایبری علیه ایران را کلید زده‌اند.

افشاگری بین‌المللی
یک تحقیق مشترک: انتشار یافته‌های تحقیقات مشترک اخیر ازسوی نشریه صهیونیستی هاآرتص و مرکز تحقیقات مارکر در روزهای اخیر یکی از منابع مهم افشای رسوایی تازه رژیم‌ صهیونیستی و رضا پهلوی بوده‌ است. این تحقیق مشترک نشان می‌دهد بخش قابل‌ توجهی از کارزار‌سازی‌ها به نفع رضا پهلوی در شبکه‌های ‌اجتماعی نتیجه فعالیت اکانت‌های جعلی ساخت نهادهای امنیتی رژیم ‌صهیونیستی است.
افشاگری یک دانشگاه کانادایی: مؤسسه سیتیزن‌‌لب،  متعلق به دانشگاه تورنتوی کانادا در روزهای اخیر با انتشار یک تحقیق دانشگاهی پرده تازه‌ای از عملیات روانی تل‌آویو علیه ایران را عیان و اعلام کرد شبکه‌ای متشکل از بیش از 50اکانت جعلی ضدایرانی را در شبکه ‌اجتماعی ایکس شناسایی کرده؛ شبکه‌ای که به‌دنبال آغاز جنگ تحمیلی 12روزه به‌صورت منسجمی مشغول نقش‌آفرینی شده ‌است.
نبرد هوش‌مصنوعی‌ها: نشریه صهیونیستی جروزالم پست نیز در روزهای اخیر با انتشار گزارشی جنگ 12روزه را «نخستین جنگ هوش‌ مصنوعی» نامید و اگرچه کوشید در این گزارش ایران را به انتشار اطلاعات نادرست از ضروبات واردشده به رژیم ‌صهیونیستی متهم کند، اما به‌صورت تلویحی به استفاده گسترده از هوش‌ مصنوعی ازسوی این رژیم برای تحت ‌تأثیر قرار دادن افکار عمومی ایرانیان داخل کشور اذعان کرد.
وارونه‌نمایی حقایق: وبگاه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی نیز 31تیرماه گذشته با انتشار گزارشی اعتراف کرد اکانت‌هایی که به‌عنوان «حامی اسرائیل» فعالیت می‌کردند در جریان جنگ 12روزه با انتشار کلیپ‌های قدیمی و نامربوط کوشیدند این‌گونه وانمود کنند که مردم ایران «طرفدار اسرائیل» هستند و از حملات این رژیم حمایت می‌کنند.

اهداف راهبردی
تبلیغ بازگشت سلطنت: یکی از اهداف مورد توجه تل‌آویو در کارزار‌سازی‌های جعلی
جا انداختن گزاره رسوای «بازگشت سلطنت» به ساختار سیاسی ایران بود که حتی در داخل جریان ضدانقلاب نیز مخالفان جدی بسیاری دارد.
تضعیف وحدت ملی: به‌دنبال تقویت وحدت و انسجام ملی در ایران پس از آغاز جنگ تحمیلی 12روزه، یکی از راهبردهای مدنظر در تبلیغ به نفع رضا پهلوی تضعیف وحدت ملی بود.
آلترناتیوسازی: تل‌آویو با راه‌اندازی اکانت‌های جعلی تلاش نافرجامی کرد تا رضا پهلوی را آلترناتیو جمهوری ‌اسلامی معرفی کند، راهبردی که با شکست محسوسی مواجه شد.
آشوب‌سازی: تشویق به ایجاد آشوب در کشور در جریان جنگ تحمیلی 12روزه از دیگر راهبردهای مدنظر در راه‌اندازی اکانت‌های جعلی بود.
مقصرنمایی از ایران: معرفی ایران به‌عنوان «عامل» آغاز جنگ 12روزه از دیگر اهدافی بود که در پیام‌های رضا پهلوی در آن مقطع نیز به‌دفعات تکرار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید