• جمعه 11 مهر 1404
  • الْجُمْعَة 10 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 03
پنج شنبه 10 مهر 1404
کد مطلب : 264296
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qY7m3
+
-

از تهران نو تا حکیمیه با یک خط مترو

تفاهمنامه توسعه بخش شرقی خط۴ مترو به طول11/2کیلومتر توسط شهردار تهران امضا شد

گزارش
از تهران نو تا حکیمیه با یک خط مترو

 مهدی اسماعیل‌پور | روزنامه‌نگار 

پس از تکمیل بخش اصلی خطوط هفت گانه متروی تهران که با افتتاح 3ایستگاه تا آبان‌ماه به پایان می‌رسد، حالا نوبت به توسعه خطوط رسیده و هر روز تفاهمنامه جدیدی توسط شهردار تهران با پیمانکاران   برای ایجاد این خطوط امضا می‌شود تا پروژه در فاز اجرا قرار گیرد. روز گذشته هم تفاهمنامه پروژه احداث بخش توسعه شرقی خط4 متروی تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران امضا شد، اما این خط کدام محدوده‌ها را در برمی‌گیرد و چه مزیت‌هایی دارد؟

آغاز توسعه شرقی بعد از توسعه غربی 
خط4 مترو به طول 20کیلومتر، از ایستگاه شهید کلاهدوز در شرق تهران آغاز می شود و با 19ایستگاه تا ایستگاه ارم سبز در غرب پایتخت ادامه پیدا می‌کند. براساس مطالعات صورت گرفته در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران، خط4 مترو باید از 2سمت شرق و غرب توسعه پیدا کند تا دامنه فراگیری پهنه‌های شهری و میزان مسافرپذیری خط به بالاترین حد ممکن برسد. در این زمینه پروژه توسعه غربی خط4 از ایستگاه ارم سبز تا میدان چهارباغ به طول تقریبی 5/4کیلومتر و با 3ایستگاه از مدت‌ها پیش آغاز شده است و حالا نوبت به شروع عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط4 رسیده تا امتداد شرقی آن از ایستگاه شهید کلاهدوز تا پردیس فنی-مهندسی شهید عباسپور در منطقه حکیمیه شکل بگیرد. طبق پیش‌بینی‌ها هم حدود 25درصد از کل مسافران خط4، افرادی خواهند بود که از ایستگاه‌های بخش توسعه شرقی خط استفاده می‌کنند.

پوشش محله‌های شرق تهران توسط مترو 
انتخاب گزینه نهایی برای مسیر پروژه توسعه شرقی خط4 مترو با درنظرگرفتن معیارهای مختلف از قبیل مسائل شهرسازی و نیازهای حمل‌ونقلی و... انجام شده است. با تکمیل پروژه توسعه شرقی خط4، محله‌های تهران نو، تهرانپارس(شرقی و غربی)، دردشت، حکیمیه، میدان شقایق و میدان شاهد به همراه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و پردیس فنی - مهندسی شهید عباسپور تحت پوشش متروی تهران قرار خواهند گرفت. توسعه شرقی خط4 در نقطه پایانی خود به یک پارکینگ زیرزمینی منتهی می‌شود.


دسترسی مناطق محروم به مترو فراهم می‌شود
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران:در این دوره، مدیریت شهری بر تقویت و توسعه حمل‌ونقل عمومی متمرکز شده است، به شکلی که تکمیل شبکه و توسعه خطوط هفت‌گانه مترو و همچنین احداث خطوط جدید مدنظر قرار دارد. در این مسیر، از ظرفیت تمام شرکت‌های واجد شرایط استفاده می‌کنیم. پروژه توسعه بخش شرقی خط۴ مترو اهمیت زیادی دارد. این پروژه با طول ۱۱.۲کیلومتر و داشتن ۱۰ایستگاه، از مناطقی در شرق تهران عبور می‌کند که ساکنان آن تاکنون از دسترسی به مترو محروم بوده‌اند. این بخش از خط۴ در ایستگاه بهار و در مجاورت «دانشگاه فنی شهید عباسپور» به پایان می‌رسد. طول ایستگاه‌های بخش شرقی خط۴ مترو نیز مانند سایر ایستگاه‌های این خط با درنظر گرفتن توسعه احتمالی آینده، ۱۶۰متر درنظر گرفته شده است.

طراحی  ایستگاه‌ها معماری ایرانی - اسلامی
علیرضا زاکانی، شهردار تهران: بیشترین توجه در این دوره به توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران است. ازطرفی تقویت خطوط مترو را یکی ازتکالیف خود می‌دانیم. این راهبرد با تکمیل و توسعه خطوط
 هفت گانه مترو به طول ۳۵کیلومتر طی ۴سال گذشته پیش رفت. اکنون هم تفاهم آخرین بخش از برنامه توسعه خطوط مترو به طول ۱۱.۲کیلومتر و مرتبط با بخش شرقی خط۴ متروی منعقد شد. توسعه بخش شرقی خط ۴ متروی تهران از منتهی‌الیه شرق تهران آغاز می‌شود و پس از عبور ازنقاط پرجمعیت پایتخت با خطوط۲ و ۱۰ مترو نیز تقاطع دارد. البته برای احداث خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو با شرکت‌های داخلی و خارجی هم به تفاهم رسیده‌ایم و تاکنون عملیات ساخت خط ۱۰ آغاز شده است و زمین‌های لازم برای احداث خطوط ۸ و ۹ را نیز به پیمانکار تحویل داده‌ایم.

 استفاده از ایستگاه‌ها به‌عنوان پناهگاه 
با همراهی شرکت مپنا، یک شرکت خصوصی بلندپایه ویک شرکت چینی در سال‌های آینده فرایند توسعه بخش شرقی خط۴ مترو تکمیل خواهد شد. در تفاهمنامه صورت گرفته ظرفیت و مدل جدیدی به پیمانکاران عرضه شده که شرایط را برای همکاری بهتر و تکمیل شبکه مترو بهبود می‌بخشد. در ساخت ایستگاه‌های این بخش از متروی تهران در تلاشیم تمامی ملاحظات پدافند غیرعامل را لحاظ کنیم تا درصورت نیاز از این ایستگاه‌ها به‌عنوان پناهگاه نیز استفاده شود. همچنین طراحی ایستگاه‌های بخش شرقی خط۴ متروی تهران مبتنی بر معماری ایرانی اسلامی خواهد بود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید