• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2641
+
-

سایه روشن اجرای طرح‌ جدید ترافیکی

شهردار تهران نسبت به اجرای طرح جدید ترافیکی پایتخت از ابتدای سال آینده اظهار امیدواری کرد

گزارش
سایه روشن اجرای طرح‌ جدید ترافیکی

تغییر در شیوه اجرای طرح ترافیک تهران مسئله‌ای است که در روزهای اخیر از سوی شهرداری تهران مطرح شده است.

شهردار تهران نیز در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر شهر به نکاتی در این‌باره اشاره کرد. به گزارش همشهری، محمدعلی نجفی در این‌باره گفت: نظر ما این است که تغییراتی را از ابتدای سال آینده در طرح ترافیک اعمال کنیم. آنگونه که محمد علی نجفی اعلام کرده،  این نظر اول باید در شورای حمل‌ونقل و ترافیک به تصویب برسد.

وی به این مسئله هم اشاره کرد که در این‌باره جلسه‌ای در شورای شهر تهران برگزار شده اما نتیجه‌ای به‌دست نیامده است.

این در حالی است که طرح جدید باید در شورای شهر تهران به تصویب برسد. نجفی همچنین تأکید کرد: این طرح سپس باید در دولت مطرح شود تا در جریان قرار گرفته و نظارت خود را به ما منتقل کند.

براساس طرح پیشنهادی شهرداری تهران،  صدور آرم طرح ترافیک به کلی منتفی می‌شود و هر خودرویی به هر دلیلی وارد این مناطق شود،  باید عوارض خاص آن منطقه را بپردازد. این طرح در همه شهرهای بزرگ دنیا که طرح‌های محدود‌کننده برای ورود به هسته مرکزی شهر دارند،  به همین شکل اجرا می‌شود.

 

راه جدید کدام است؟

1200دوربین هم‌اکنون محدوده‌های زوج و فرد و طرح ترافیک را نظارت می‌کنند. این دوربین‌ها از آبان‌ماه سال گذشته فعالیت بیشتری داشته‌اند چه آنکه همزمان با آغاز طرح کاهش، ورود به محدوده زوج و فرد نیز منوط به دریافت برگه معاینه فنی از مراکز مجاز شد. مراکز معاینه فنی نیز با آغاز سامانه سیمفا به یکدیگر متصل شده و هم‌اکنون اطلاعات تمام خودروهای دارای معاینه فنی در این سامانه وجود دارد.

محسن پورسیدآقایی،  معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز هفته گذشته درباره طرح جدید شهرداری گفته بود: براساس طرح جدید مردم می‌توانند با توجه به نیاز خود و با مبلغ متناسب طرح روزانه بخرند و فروش طرح سالانه متوقف می‌شود.

شهردار تهران نیز در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر شهر گفته بود: در این طرح صدور آرم طرح ترافیک را به کلی منتفی می‌کنیم چرا که هر ساله 100هزار آرم طرح ترافیک به شکل‌های مختلف در کنار 20هزار کارت شناور توزیع می‌شود و این بدان معنی است که روزانه 120هزار خودرو اجازه ورود به طرح ترافیک را دارند.

این در حالی است که ضابطه خیلی دقیقی بر نحوه توزیع آرم‌های طرح ترافیک حاکم نیست و مفاسد و مسائلی هم در گذشته درباره توزیع این آرم‌ها وجود داشته است.

 

طرح جدید چه می‌کند؟

براساس طرحی که قرار است به‌زودی برای تصویب و اجرا مراحل پیش‌رو را طی کند شهر به منطقه‌های ترافیکی تقسیم می‌شود. بر این اساس محدوده فعلی طرح ترافیک در قالب منطقه A تعریف می‌شود. محدوده فعلی زوج و فرد نیز در قالب محدوده ترافیکی B فعالیت می‌کند. همچنین منطقه ترافیکی C شامل بقیه شهر می‌شود.

در طرح جدید به جای اینکه یک مجوز برای ورود به تمام محدوده صادر شود،  عوارض خودروها با توجه به میزان تردد و محدوده‌هایی که افراد درخواست می‌کنند،  تعریف می‌شود. برای دریافت عوارض مختلف نیز کارت‌هایی در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گرفته و با توجه به میزان تردد از شارژ کارت کم می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری نیز در آخرین مصاحبه‌خود با رسانه‌ها گفت: در طرح جدید طرح ترافیک پنجشنبه‌ها لغو می‌شود ضمن اینکه مردم ساکن منطقه طرح می‌توانند تا 8:30 صبح بدون پرداخت عوارض از محدوده خارج شوند.

هدف از این طرح توزیع سفر و ترافیک در شهر است. به گفته محسن پورسیدآقایی، در این طرح افرادی که بعد از ساعت 10صبح و قبل از 4عصر وارد طرح شده و از آن خارج شوند یک سوم افراد دیگر عوارض می‌دهند.

 

نظر اعضای شورای شهر درباره اجرای طرح LEZ

 

محمد علیخانی  رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل    

محدوده‌های تعیین شده ترافیک مربوط به سال‌ها قبل است که هم‌اکنون پاسخگوی تهران نیست. امروز ما می‌توانیم مانند دیگر شهرهای دنیا با استفاده از این تجهیزات ترافیک را بهتر کنترل کنیم. اینکه عده‌ای بتوانند با پرداخت پول وارد محدوده طرح ترافیک شوند اما عده‌ای به‌دلیل عدم‌توانایی در پرداخت پول نتوانند وارد محدوده شوند عادلانه نیست. همچنین به‌نظرم طرح جدید ترافیک نسبت به طرح قبلی هزینه‌ بسیار کمتری دارد. 

 

زهرا صدر اعظم نوری  رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست  

 نباید به این طرح یکسویه بنگریم. باید روی آن بحث و بررسی انجام شود تا مردم با ابعاد آن آشنا شوند و در این صورت قطعا استقبال خواهند کرد چرا که این طرح رانت‌های گذشته را از بین خواهد برد. این طرح می‌خواهد شرایط یکسانی برای همه فراهم کند.

بنابراین عدالت اجتماعی در شهر برقرار خواهد شد. تاکنون کلیتی از طرح درکمیسیون عمران عنوان شده که باید ابعاد مختلف این طرح بازگو شود و منافع شهروندان و شهر را درنظر بگیریم. 

 

افشین حبیب‌زاده رئیس کمیته عمران  

 پیشنهاد جدید درنهادهای تصمیم‌گیر در حال بررسی است. بر این مبنا در مواقع آلودگی ضرایبی مشخص خواهد شد که عوارض ورود به مناطق را تغییر می‌دهد و این عوارض عامل بازدارنده‌ای از ورود همه اتومبیل‌ها در شرایط اضطرار به سطح شهر محسوب می‌شود. همچنین ضریب روزهای هفته در این طرح با توجه به تراکم شلوغی خودروها به‌صورت بازدارنده متفاوت خواهد بود.

هم‌اکنون معاونت ترافیک این طرح را آماده کرده تا مراحل تصویب را طی کند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید