• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26408
+
-

سنگدل‌ها

تیتر یک
سنگدل‌ها

نمایش ضعیف پرسپولیس و استقلال خوزستان و گرمای هوا شاید بی اهمیت‌ترین نکات بازی مهم هفته سوم باشند. همه چیز تحت الشعاع اتفاقات زشت غیرفوتبالی روی سکوها قرار گرفت؛ از سنگ‌پرانی تا شعارهای قومیتی و زد و خورد هواداران  که باعث شد هفته سوم لیگ برتر در اهواز روز تلخی را تجربه کند. تماشاگران اهوازی به بهانه اتفاقات بازی هفته قبل پرسپولیس با فولاد، از همان ابتدای بازی شعارهای قومی و فحاشی را در برنامه داشتند و سنگ‌پرانی‎های خطرناک دو گروه هواداران باعث مصدومیت تعدادی از تماشاگران و حتی ماموران نیروی انتظامی شد. یک فضای غیر فوتبالی و پر از حاشیه بی‌ربط به ورزش که رفته رفته در هر فصل به یک صحنه تکراری در فوتبال ما تبدیل شده است. البته این برای دومین‌بار بود که سرخپوشان در اهواز با چنین اتفاقاتی روبه‌رو می‌شدند و دو فصل پیش هم در برابر استقلال اهواز اتفاقات مشابهی را تجربه کرده بودند که در آن زمان کمیته انضباطی تنها با جریمه مالی باشگاه اهوازی از کنار این اتفاق گذشته بود. البته بعد از اتفاقات بازی پنجشنبه حسین ماهینی به‌همراه چند بازیکن دیگر پرسپولیس به‌شدت به لیدر این باشگاه تاختند و او را مقصر این اتفاقات دانستند. فحاشی پایان بازی فولاد که باعث شد تماشاگران در طول هفته گذشته در فضای مجازی برای هم خط و نشان بکشند و یکدیگر را به‌مصاف در اهواز دعوت کنند. مصافی که دو تیم به تساوی رسیدند اما اخلاق و ورزش درآن بازنده‌های بزرگی هستند. باید دید کمیته انضباطی درخصوص این بازی چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.
    شب سخت پرسپولیس
سرخپوشان در شرایطی به مصاف استقلال‌خوزستان رفتند که در هفته دوم برابر فولاد با نتیجه 3 بر صفر پیروز شده بودند. بازیکنان پرسپولیس اما از همان ابتدای ورودشان به اهواز متوجه شدند بازی سختی را پیش‌رو دارند. سرخپوشان بعد از پیاده شدن از هواپیما سوار اتوبوس شدند تا به گیت فرودگاه بروند اما فردی ناشناس که انگار منتظر آمدن آنها بود از بین درخت‌ها سنگی به سمت اتوبوس پرسپولیس پرتاب کرد که باعث شکسته شدن شیشه اتوبوس شد. این سنگ دقیقا به همان جایی خورد که شایان مصلح و علیپور آنجا نشسته بودند و خیلی شانس آوردند که این اتفاق باعث مصدومیت آنها نشد.
    سرخپوشان فرار کردند
پیش از آغاز بازی پرسپولیس و استقلال‎خوزستان، هواداران اهوازی شروع به سنگ‌پرانی به‌سمت سرخپوشان کردند که به‌دلیل این سنگ‌پرانی‌ها بازیکنان پرسپولیس از زمین بازی بیرون آمدند. بازیکنان به فتاحی اعلام کردند تا زمانی که امنیت در ورزشگاه فراهم نشود بازی نخواهند کرد اما بعد از صحبت‌های افشین حیدری، مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان، بازیکنان پرسپولیس حاضر شدند دوباره به میدان بروند. اما این پایان ماجرا نبود و سکوهای ورزشگاه هر لحظه ملتهب‌تر می‌شد تا جایی که داور مسابقه چندبار دیگر بازی را متوقف کرد.
    ماهینی: تقصیر لیدر خودمان است
در پایان این مسابقه کاپیتان دوم پرسپولیس نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد. ماهینی در توییتر خود نوشت: «2امتیاز حساس امروز را رئیس بی‌عرضه کانون هواداران خودمان از تیم گرفت.» ماهینی دقایقی بعد در مصاحبه‌ای درخصوص این اتفاقات گفت: «در بازی قبلی یک‌سری اتفاقات افتاد و به‌خاطر حرف و حدیث‌هایی که در فاصله این دو بازی پیش آمده بود می‌دانستیم بازی سختی داریم ولی نه تا این حد. ما می‌توانستیم با پیروزی اهواز را ترک کنیم ولی یک‌سری افراد باعث شدند دو امتیاز حساس این بازی را از دست دهیم که مسلما در آینده این دو امتیاز در روند موفقیت پرسپولیس تاثیرگذار خواهد شد. ما بازی را به‌خاطر همین موضوع با 5دقیقه تاخیر شروع کردیم و این اتفاقات برمی‌گردد به بی‌عرضگی کانون هواداران که نقش اصلی این حادثه را رئیس این کانون برعهده دارد. فکر می‌کنید چه کسی باعث شد هجمه علیه هادی نوروزی فقید شکل بگیرد و او بی‌خود و بی‌جهت از سکوها فحش بشنود و در پایان آن اتفاق تلخ رقم بخورد. چه کسی باعث دودستگی بین هواداران در ماجرای مهدی طارمی شد؟ چه کسی سر محسن مسلمان آن بلا را آورد؟ فکر می‌کنید آیا منظور فرشاد احمدزاده در آن نامه خداحافظی هواداران پرسپولیس بودند؟ نقش اصلی این ماجرا آقایی است که به اشتباه در سمت رئیس کانون هواداران قرار دارد و امیدوارم باشگاه تصمیم درست و جدی در این‌باره بگیرد. این خواسته همه بازیکنان است و مسلما اگر جدی گرفته نشود مشکلات بزرگی در آینده برای تیم ایجاد خواهد شد.»
    برانکو: 10بار بازی به‌خاطر پرتاب صخره متوقف شد
برانکو ایوانکوویچ هم درباره شرایط این بازی گفت: «شرایط برای این بازی نرمال نبود. نیمه اول بدون دفاع راست و نیمه دوم بدون دفاع چپ بازی کردیم. ۱۰بار بازی به‌خاطر نه‌فقط سنگ بلکه پرتاب صخره متوقف شد. درنهایت هم آقای داور بعد از این‌همه توقف فقط 4دقیقه وقت اضافه گرفت.»
    سیامک نعمتی: لیدر خودمان در تمرین به ما فحش می‌دهد
هافبک گلزن پرسپولیس در هفته قبل، درباره شرایط بازی در اهواز گفت: «هیچ‌کدام از ما جرات نزدیک شدن و حرکت به سمت خط را نداشتیم. من بیشتر از اینکه به‌دنبال توپ باشم به‌دنبال این بودم تا سنگی به سمت من پرتاب نشود. در جریان بازی یک سنگ به پایم خورد که حتی راه رفتن را هم برایم سخت کرده بود. اگر دقت کرده باشید در نیمه اول حسین ماهینی و بشار و در نیمه دوم محمد انصاری اصلا جرات رفتن به‌سمت خط را نداشتند چراکه ممکن بود با برخورد سنگ مواجه شوند.» سیامک نعمتی در ادامه گفت: «ما چرا باید در تمرین از کسی که خود را لیدر باشگاه می‌داند، فحش بخوریم؟ همین خودی‌ها باعث شدند که ما نتیجه نگیریم. چرا آنها در تهران و بازی مقابل فولاد این‌طور رفتار کردند که ما در اهواز دچار چنین مشکلی شویم. همه این اتفاقات از طرف لیدرها رقم خورد و همان رفتاری که لیدرها در تهران مقابل فولاد داشتند را با ما در اهواز انجام دادند.»
    سیدجلال: ببینیم کمیته انضباطی چه تصمیمی می‌گیرد
کاپیتان اول پرسپولیس درباره 2امتیازی که این تیم از دست داده گفت: «همه دیدند که ما در چه شرایطی مقابل حریف بازی کردیم. به ما فقط فحاشی شد و مورد هدف سنگ قرار گرفتیم. من دیگر کوتاه نمی‌آیم و از حق تیم دفاع می‌کنم. منتظر هستم ببینم کمیته انضباطی در این شرایط چه تصمیمی می‌گیرد. به ما ۹۰دقیقه توهین شده و باید این مسئله پیگیری شود. قرار نیست هرکسی خواست فحاشی کند و هیچ اتفاقی هم نیفتد. من این حرف‌ها را می‌زنم و پای آن هم هستم. شرایط اصلا نرمال نبود و در این وضعیت نمی‌توانستیم فوتبال بازی کنیم. در این بین متاسفانه هواداران ما فریب خوردند و کاری هم نمی‌شود کرد. متاسفانه اتفاقاتی رخ داده که از ماست که بر ماست و همین مسائل به ما ضربه می‌زند.»
    انصاری: از ضربه مغزی جان سالم در بردیم
مدافع چپ پرسپولیس می‌گوید: «کسی جرات نزدیک شدن به خط طولی را نداشت. من واقعا نگران کمک‌داور بودم. حداقل 20، 30سنگ به آن سمت پرتاب شد و سنگ‌ها یکی پس از دیگری از کنار ما می‌گذشتند. یکی از آنها هم نزدیک بود به شجاع بخورد و حادثه تلخی را شکل دهد که خدا را شکر به‌خیر گذشت. از همان ابتدای بازی همه دیدند که اتفاقات عجیبی رخ داد. همان ابتدای بازی پرتاب اشیا را شاهد بودیم و امیدوارم این رفتار را هیچ‌جا شاهد نباشیم. واقعا اگر یکی از آن سنگ‌ها خدای‌ناکرده به کسی برخورد می‌کرد اتفاق تلخی رقم می‌خورد و مطمئنم اگر این سنگ‌های عجیب به یکی از بازیکنان اصابت می‌کرد ضربه مغزی اتفاق می‌افتاد.»
    علیپور: مقصر لیدر پرسپولیس است
مهاجم شماره70 و آقای گل فصل گذشته سرخپوشان هم گفت: «یکی از عجیب‌ترین بازی‌هایی بود که پشت سر گذاشتیم. البته این سومین‌باری بود که با این اتفاقات مواجه می‌شدم و قبلا هم مقابل نفت در مسجدسلیمان و دو فصل قبل هم مقابل استقلال اهواز چنین شرایطی را دیده بودم.» علی علیپور در ادامه گفت: «چرا جان انسان‌ها برای کسی مهم نیست و اگر سنگ باعث نابودی کسی می‌شد چطور وجدان‌شان آرام می‌شد؟
روی حرف من با کسانی است که اتفاقات بازی هفته قبل را شکل داده بودند. برای چه وقتی 3 بر صفرجلو هستیم باید آن اتفاقات رقم بخورد و هواداران حریف را عصبانی کنند؟ لیدر باشگاه به چه اجازه‌ای حق توهین به خودش می‌دهد که این اتفاقات امروز باعث از دست رفتن 2امتیاز ارزشمند تیم شود. آقای یزدی گفته‌اند هواداران ما سنگ‌تمام گذاشتند. به‌نظرم ایشان منظورشان این سنگ‌هایی باشد که به سمت ما پرتاب شده وگرنه ما که در زمین بودیم چیز دیگری می‌دیدیم.»
    آل‌نعمه: جو ورزشگاه خوب نبود
برخلاف خیلی از اهوازی‌ها که اصرار داشتند شرایط را عادی جلوه دهند، احمد آل‌نعمه، بازیکن باتجربه استقلال‌خوزستان گفت: «متاسفانه جو خوبی در ورزشگاه وجود نداشت و اتفاقاتی رخ داد که در شأن هواداران اهوازی نبود. البته هفته گذشته اتفاقاتی در تهران و در بازی با فولاد رخ داده بود که آنها می‌خواستند این اتفاقات را امروز جبران کنند. به‌نظرم نتیجه بازی عادلانه بود هر چند که ما موقعیت‌های بهتری داشتیم و اگر از این موقعیت‌ها استفاده می‌کردیم می‌توانستیم برنده شویم.»
    کامیابی‌نیا: هیچ‌کس روی بازی تمرکز نداشت
هافبک دفاعی سرخپوشان هم توضیح داد: «در زمان ورود به استادیوم 5دقیقه با سنگ از ما پذیرایی شد و یک ربع طول کشید تا به رختکن برویم. زمان گرم کردن هم این رفتار ادامه داشت و هیچ‌کس تمرکزی روی بازی نداشت. مطمئنا در شرایط عادی هیچ وقت با استقلال به این شکل بازی نمی‌کردیم و به‌راحتی می‌توانستیم برنده بازی باشیم. جالب اینجاست که سرمربی استقلال‌خوزستان گفته هواداران‌مان سنگ‌تمام گذاشتند! من واقعا از صحبت‌های ایشان تعجب می‌کنم و باید بگویم آقای یزدی شما اول راه‌تان است و باید درستی و صداقت را رعایت کنید. شما رفتار هواداران را دیدید که چندبار بازی قطع شد و این اصلا حرفه‌ای و جوانمردانه نبود.»
    مبعلی: به هواداران اهوازی حق می‌دهم
ایمان مبعلی معتقد است نتیجه تساوی در بازی بیش از آنکه به جو سکوها ربط داشته باشد به سبک بازی استقلال‌خوزستان مربوط است: «به‌نظرم تماشاگران کمی تاثیر داشتند اما نباید زحمات بازیکنان ما را نادیده گرفت. تا جایی هم به هواداران تیم حق می‌دهم که این کارها را انجام دهند. چراکه در تهران اتفاقاتی رخ داد که آنها را ناراحت کرده بود. شاید در یک صحنه این اتفاق رخ داد اما تیم‌هایی هستند که حدود ۸دقیقه از وقت بازی را تلف می‌کنند ولی تیم ما این‌طور نیست.»
    گرشاسبی: منتظر گزارش اتفاقات اهواز هستم
سرپرست باشگاه پرسپولیس منتظر گزارش‌های دقیقی از این بازی است. حمیدرضا گرشاسبی می‌گوید: «باید گزارش درستی از عوامل تیم بگیرم. چون در اهواز نبودم و منطقی نیست که بخواهم در مورد اتفاقات حرف بزنم. البته یک‌سری مسائل در حیطه سازمان لیگ و فدراسیون است که قطعا خودشان رسیدگی می‌کنند. مسائلی هم که مربوط به ما باشد را بعد از رسیدن گزارش در مورد آن اقدام خواهیم کرد. اما بازی دیروز شرایط عادی نداشت و اصلا بازی فوتبال نبود. جوی که ایجاد شد و سنگ‌هایی که پرتاب می‌کردند باعث شد بازیکنان مجبور باشند بیشتر از هر چیز به سلامتی‌شان فکر کنند و در این شرایط تمرکز آنها بر هم می‌خورد.»
    کمیته انضباطی: پرونده ویژه‌ای تشکیل خواهد شد
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: «پرونده ویژه‌ای با قید زمان درباره دیدار استقلال‌خوزستان و پرسپولیس در کمیته انضباطی تشکیل خواهد شد.» اسماعیل حسن‌زاده درباره حواشی رخ‌داده در دیدار استقلال‌خوزستان و پرسپولیس گفت: «انتشار گزارش‌های اولیه مربوط به این بازی از طریق رسانه‌ها، روایت مقدماتی نسبت به مشکلات به‌وجود آمده را بیان می‌کند و بی‌شک، پرونده مربوط به این بازی در اسرع وقت و با بررسی و تحلیل کلیه جزئیات در کمیته انضباطی رسیدگی خواهد شد. از ناظران محترم این مسابقه درخواست می‌کنم در اسرع وقت و با قید فوریت، گزارش‌ها را به کمیته انضباطی ارسال کنند تا ضمن تصمیم‌گیری‌های لازم، اقدام مقتضی صورت پذیرد. بر این اساس پرونده دیدار استقلال‌خوزستان و پرسپولیس در اولویت فعالیت‌های کمیته انضباطی در روزهای آتی قرار خواهد داشت. اگر در بررسی‌ها به جمع‌بندی خاصی درباره حواشی این بازی برسیم، تصمیمات قاطع کمیته انضباطی اعمال می‌شود.»
    مدیرعامل استقلال‌: این ما بودیم که ضرر کردیم!
امیر سلطانی، مدیرعامل باشگاه استقلال‎خوزستان پیرامون اتفاقات این بازی به همشهری گفت: «اتفاقات بازی با پرسپولیس ربطی به تیم ما ندارد. اگر پنجشنبه‌شب در ورزشگاه غدیر هر تیم دیگری جای ما بود این ماجرا باز هم پیش می‌آمد. دلیل اصلی آن‌هم به اتفاقات بازی هفته قبل پرسپولیس با فولادخوزستان در ورزشگاه آزادی برمی‌گردد. خود بازیکنان پرسپولیس هم تاکید کردند که لیدرهای خودشان مقصر بودند. باز هم تاکید می‌کنم  آن اتفاقی که در ورزشگاه غدیر در جریان بازی ما و پرسپولیس افتاد مربوط به هواداران استقلال‌خوزستان نمی‌شود بلکه به هواداران خوزستانی و ماجراهای ورزشگاه آزادی در هفته پیش برمی‌گردد. هواداران ما پشت نیمکت خودمان بودند و فقط به تشویق تیم خودمان پرداختند.» سلطانی ادامه داد: «ما که مسئول امنیت ورزشگاه نبودیم! درکل هم با اتفاقاتی که در ورزشگاه افتاد این تیم ما بود که ضرر کرد. چراکه انگیزه ما بالا بود و در زمین خودمان بازی می‌کردیم و می‌توانستیم برنده بازی باشیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید