• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26340
+
-

درخواست میانجیگری برای پایان بحران عربستان و کانادا

جهان‌نما
درخواست میانجیگری برای پایان بحران عربستان و کانادا

با گذشت 3روز از آغاز بحران در روابط کانادا و عربستان، به‌نظر می‌رسد مقامات دولت لیبرال جاستین ترودو به‌دنبال راهی برای کاهش تنش‌ها هستند. سعودی‌ها به شدت به اقدامات خود علیه کانادا ادامه می‌دهند.
در این زمینه، بعد از تعلیق کامل روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌ها، ارسال دانشجو و حتی ارسال بیماران سعودی برای درمان در بیمارستان‌های کانادا، اخیرا وزارت خارجه عربستان با دعوت از سفرای 105کشور به تشریح مواضع خود علیه کانادا پرداخته و از آنان خواسته است با سیاست‌های ریاض در این پرونده همراهی کنند؛ این در حالی است که تا امروز کشورهای عربی همچون مصر، امارات و بحرین از اقدامات عربستان علیه کانادا حمایت کرده‌اند. از سوی دیگر، عربستان سعودی اعلام کرد. واردات گندم و غلات از کانادا را برای اعتراض به دخالت‌های این کشور در امور داخلی خود متوقف خواهد کرد.

در مقابل، خبرگزاری رویترز روز گذشته با انتشار گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در دولت کانادا مدعی شد: اگرچه این کشور مشکلی برای یافتن جایگزین واردات نفت از عربستان ندارد، اما از دست دادن موقعیت کانادا در میان کشورهایی که قرار است در مدرنیزاسیون زیرساخت‌های شهرهای بزرگ عربستان طی یک دهه آینده مشارکت داشته باشند، نگران‌کننده است. به گفته رویترز، دولت کانادا طی 2روز گذشته از انگلیس و امارات برای میانجیگری و توقف اقدامات عربستان سعودی درخواست مداخله کرده است. این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به قطر، همچون روزنامه واشنگتن پست با تقدیر از موضع وزارت خارجه کانادا در حمایت از حقوق شهروندان عربستانی به نقل از منابع آگاه مدعی شده است: دولت کانادا همراهی لازم در جامعه جهانی برای ادامه حمایت‌های خود از اصلاحات اجتماعی در عربستان را کسب کرده است.

عربستان سعودی در پی انتشار یک توییت از سوی سفارت کانادا در ریاض که در آن به بازداشت فعالان اجتماعی اعتراض شده بود به‌طور ناگهانی روابط تجاری و اقتصادی خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید