
نقشه فنیقی
استعمار مدرن و بحران هویت

فیلم «نقشه فنیقی» تازهترین اثر وس اندرسون در سال ۲۰۲۵ است. این فیلم در قالبی از طنز خشک، روایت جاسوسی و ساختار بصری خاص، داستانی پیچیده از روابط انسانی، سیاستزدگی و میراث تاریخی را در سرزمینی خیالی به تصویر میکشد. «نقشه فنیقی» با نگاهی متفاوت به موضوعات استعمار نو و بحران هویت، یکی از بحثبرانگیزترین آثار سال لقب گرفته است. وقایع داستان این فیلم در دهه ۱۹۵۰ میلادی اتفاق میافتد. تاجر فاسد و قدرتمند اسلحه، آناتول کوردا، پس از نجات از یک سوءقصد با دخترش لیزل که یک راهبه است، دیدار میکند. او از دخترش میخواهد کلیسا را ترک کند و هدایت پروژهای عظیم برای بازسازی سرزمین خیالی فنیقیه را برعهده بگیرد، اما ورود به این بازی سیاسی، کشف رازهای خانوادگی و برخورد با چهرههای ناشناخته، مرزهای بین ایمان، طمع و هویت را برای لیزل از نو تعریف میکند. در بخش مفاهیم و نمادگرایی در این فیلم میتوان به مفهوم «استعمار مدرن و قدرت مالی» اشاره کرد. فیلم با استفاده از نقشه توسعه «فنیقیه» استعمار نوین را نقد میکند؛ جایی که پروژههای به ظاهر توسعهمحور درواقع پوششی برای بهرهکشیاند. تقابل ایمان و منفعتطلبی از دیگر مفاهیم نهفته در این فیلم است. رابطه میان یک پدر تاجر و دختری که راهبه است، 2جهان متضاد را به تصویر میکشد؛ ایمان در برابر تجارت و روحانیت در برابر کنترلگری. همچنین مفهوم «هویت فرهنگی و تاریخی ساختگی» از دیگر مضامین این اثر است. فنیقیه، نمادی از دنیای تخیلی، آرمانی و دستکاریشده است که نشان میدهد چگونه تاریخ میتواند به ابزاری برای قدرت تبدیل شود. در بخش تکنیکهای روایی اثر هم میتوان گفت «سبک بصری مینیمالیستی و متقارن» از ویژگیهای این فیلم است. کارگردان با قاببندیهای دقیق، رنگهای پاستلی و طراحی صحنه کلاسیک، بار دیگر سبک تصویری خاص خود را حفظ کرده است.