
شناسایی ۱۷ بحران در پایتخت
در بازدید مدیرکل حوزه شهردار تهران از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران چه گذشت؟

مدیریت بحران در تهران در سالهای اخیر به یکی از موضوعات حیاتی تبدیل شده است. با توجه به چالشهای طبیعی و انسانی که این شهر با آنها مواجه است، ضرورت ایجاد یک سیستم جامع و کارآمد برای پیشگیری و پاسخ به بحرانها بیش از پیش احساس میشود؛ از اینرو و با توجه به اهمیت موضوع، محمدطیب صحرایی، مدیرکل حوزه شهردار تهران آخرین روز هفته گذشته با حضور در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با رئیس، معاونان و مدیران این سازمان دیدار و گفتوگو کرد. اما در این بازدید چندساعته چه گذشت؟
ضعف اطلاعرسانی در شرایط بحرانی
مدیریت بحران نهتنها میتواند جان انسانها را نجات دهد، بلکه به حفظ زیرساختها و کاهش خسارات اقتصادی نیز کمک خواهد کرد؛ از اینرو ایستگاههای مترو، تاکسی و اتوبوس فرصتهای مناسبی برای انتقال اطلاعات کوتاه و حیاتی هستند؛ اطلاعاتی که میتواند جان شهروندی را نجات دهد. بهتر است ۱۵نکته حیاتی و پرکاربرد در حوزه مدیریت بحران توسط متخصصان فهرست شود تا در قالب پیامهای ساده در مترو و اتوبوس به مردم منتقل شود. این پیامها به جای اطلاعات عمومی بیمصرف، دانش ضروری و نجاتبخش را به شهروندان منتقل میکند.
آموزشهای عمومی محدود به زمان جنگ یا بحران نباشد
ظرفیت تلویزیون همشهری فرصت بینظیری برای آموزش فراگیر دارد. چرا باید آموزشهای عمومی تنها در زمان جنگ یا بحرانهای خاص بهصورت زیرنویس منتشر شود؟ اگر هر شب یک پیام کوتاه پخش شود، در طول سال ۳۶۵ پیام آموزشی به مردم خواهد رسید؛ حتی اگر شهروندی تنها ۵۰پیام را بهخاطر بسپارد، سطح آگاهی او بهطور چشمگیری ارتقا پیدا میکند .نیاز نیست بمباران اطلاعاتی کنیم؛ شبی یک پیام کافی است. یک جمله کوتاه درباره اینکه در بحران چه باید کرد و چه نباید کرد میتواند سرنوشتساز باشد.
بهرهگیری از ظرفیت نیروهای شهرداری
در کنار اینها در مواقع خاص، نیروهای شهرداری میتوانند بر ماموریتهای ویژه متمرکز شوند. این توانمندی نیازمند آموزش تدریجی و علمی است تا در شرایط بحران، هر مدیر و نیروی عملیاتیای بداند چه اقداماتی باید انجام دهد؛ مثلا رانندگان تاکسی میتوانند با آموزشهای کوتاه ۲۴ تا ۴۸ساعته به امدادگر تبدیل شوند و با تجهیزات ساده مانند کپسول آتشنشانی و ابزار ابتدایی به کمک شهروندان در حوادث بشتابند. این روش بدون صرف هزینههای کلان، سطح ایمنی شهر را بهبود میبخشد.
شناسایی و مدیریت بحرانها
در حال حاضر ۱۷نوع بحران در تهران شناسایی شده است، اما برخی حوادث غیرمترقبه و ناشناخته ممکن است در هر لحظه بحرانزا شوند؛ به همین دلیل سیستم مدیریت بحران باید پیشگیرانه عمل کند و ظرفیتهای لازم را برای مواجهه با این بحرانها داشته باشد .داشبورد مدیریتی برای شهردار تهران طراحی خواهد شد که شامل ۵ تا ۱۰ شاخص اثرگذار باشد تا وضعیت فعالیتها و پاسخگویی معاونتها و مناطق شهرداری قابل رصد و ارزیابی مستمر باشد.
ایجاد شبکه پیامرسان داخلی
با ایجاد شبکه پیامرسان داخلی و اتصال مناطق ۲۲گانه، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و سایر مجموعههای مرتبط میتوان اقدامات آموزشی و مدیریت بحران را بهصورت هوشمند و هدفمند پیادهسازی کرد و از ظرفیتهای موجود حداکثر استفاده را برد.