
طرح ترافیک برای موتورسیکلت
اعمال محدودیت ورود موتورسیکلت به طرح ترافیک از امسال

مهدی اسماعیلپور | روزنامهنگار
اجرای طرح ترافیک جدید، اختلال در جیپیاسها، ساماندهی موتورسیکلتها و چند طرح ديگر همچون طرح HOV و بازگشت دوچرخههای اشتراکی، تنها بخشی از دغدغههای ترافیکی این روزهاست. پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن پاسخگویی برای رفع ابهامات درباره وضعیت خدماترسانی به شهروندان توضیحات بیشتری ارائه کرده است که در ادامه میخوانید.
اجرای طرح ترافیک جدید از سال1405
تغییرات طرح جدید از سال آینده اجرا خواهد شد و میزان عوارض طرح ترافیک آذرماه یا دیماه هر سال در لایحهای برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال میشود. امسال هم در همین محدوده زمانی، لایحه عوارض طرح ترافیک جدید با رویکرد پیمایش مبنا به شورای شهر فرستاده خواهد شد. منطق این رویکرد دفعات مشاهده خودرو در محدوده طرح ترافیک است. این کلیت ساده فرمولی است که برای اجرای طرح۱۴۰۵درنظر گرفته شده است. بنابراین اگر خودرويي در حال پیمایش دیده شود با خودرویی که در محدوده پارک بوده، شرایط متفاوتی خواهد داشت.
موتورسیکلتها درانتظار طرح ترافیک
از امسال برای ورود موتورسیکلتها به طرح ترافیک، محدودیتهایی اعمال میشود و در طرح ترافیک امسال پیشبینی شده تا برای ورود این وسیله به محدوده طرح مثل سایر وسایل نقلیه، قانون اعمال شود. تعرفهها هم مشخص و پس از تصویب اعمال خواهد شد. همچنین قرارگاهی با عنوان «قرارگاه موتورسیکلت» در حال فعالیت است که یکی از برنامههای آن استانداردسازی و فرهنگسازی در این زمینه است. با هدف فرهنگسازی برای استفاده از کلاه ایمنی که در سال گذشته کمپین «سرت سلامت» هم اجرا شد، اتفاقات سلبی و ایجابی در این زمینه در حال رخ دادن است.
افزایش 36درصدی هزینه رزرو طرح ترافیک
طبق مصوبه شورای ترافیک تهران، برای رزرو طرح ترافیک شهروندان مبلغ حداقلیاي درنظر گرفته شده است. با این حال ورود به محدوده طرح بدون رزرو، هزینه بالایی را به رانندگان متخلف تحمیل میکند. حداکثر افزایش قیمت رزرو طرح ترافیک برای امسال حدود ۳۶درصد بوده است، اما اگر خودرویی بدون رزرو وارد طرح شود هزینه آن بالاتر خواهد بود. درواقع گرانی ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک برای بازدارندگی و جریمه شدن کسانی است که از قانون عدول میکنند.
پارکگردی با دوچرخه
بهدنبال اجرای طرح دوچرخههای اشتراکی در تهران هستیم. دوچرخههای اشتراکی بخش خصوصی در تهران فعال شده است و با آنها همکاری داریم. برای استفاده از دوچرخههای اشتراکی در سامانه شهرزاد امکانی جدید ایجاد میشود. در این طرح اولویت با مجموعههای دانشگاهی، بازار تهران و پارکهای علم و فناوری است و در ادامه طرح به مرکز پایتخت گسترش پیدا میکند. همچنین مسیر ۴۷کیلومتری در دست توسعه است، چراکه در «مسیر سر زندگی» ترکیبی از پارکگردی و دوچرخهسواری را شاهد هستیم.
طرح پارک حاشیهای در مناطق 2، 3، 4، 7 و 8 در دست اجراست.
برای مراجعهکنندگان بیمارستانهای امامخمینیره و شریعتی و شهدای تجریش پارکینگهایی در حال ساخت است.