• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26210
+
-

تفاوت‌ها و شباهت‌ها

یادداشت
تفاوت‌ها و شباهت‌ها


بهروز گرانمایه/ روزنامه‌نگار
وقتی صحبت از مطبوعات می‌شود باتوجه به ماهیت به‌روز این پدیده وضعیت امروز مطبوعات مدنظر است اما اگر صحبت ما درباره جایگاه و وضعیت آن باشد ناگزیر از مقایسه وضع فعلی و قبلی آنیم و جست‌وجوی تفاوت‌ها و شباهت‌های مطبوعات دیروز و امروز. تصور نمی‌کنم روزنامه‌ و روزنامه‌نگاری از نظر ماهیت کلی با گذشته متفاوت باشد. منظورم رسالت‌هایی که برای روزنامه‌نگار تعریف شده و ارزش‌ها و اصول حرفه‌ای آن است. اما تغییراتی متاثر از اوضاع اجتماعی و سیاسی و صدالبته از حیث فناوری و تکنولوژی داشته است.

بی‌گمان روزنامه‌نگاری در دوره ما کاری کم‌درآمد است و اگر آن را با دغدغه‌های حرفه‌ای و اخلاقی همراه بدانیم، حرفه‌ای است بسیار دشوار. از جنبه سیاسی محدودیت‌های فراوانی، کار در مطبوعات را سخت‌تر می‌کند. از آزادی کاملی که در قانون اساسی برای روزنامه‌نگاران در نظر گرفته شده و حاصل یک مبارزه بلندمدت و طولانی بوده است، خبر چندانی نیست.

فناوری و تکنولوژی گرچه کار در این عرصه- به‌ویژه در حوزه فنی آن- را راحت‌تر کرده اما از سوی دیگر رقبای سختی برای مطبوعات‌ تراشیده است؛ رقبایی که کمتر محدودیت‌های روزنامه‌های کاغذی را دارند و راه دورزدن آنها را بیشتر بلدند. کم خرج‌ترند و چندان اعتنایی به اصول حرفه‌ای و گاه حتی اخلاقی نمی‌کنند.

با این حال هنوز هم روزنامه‌ها هر روز صبح زود خود را به چشم مخاطبان می‌نمایانند و این را باید به‌حساب سخت‌جانی آنها، پایمردی‌ اهالی مطبوعات و شرافت روزنامه‌نگارانی‌گذاشت که با وجود درآمد اندک و هزینه‌های بسیار پای علاقه و تخصص خود ایستاده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید