• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26207
+
-

اطلاع‌رسانی شهر زیر ذره‌بین

خبرنگاران حوزه شهری از تعامل با مدیریت شهری در روز خبرنگار می‌گویند

محمود مولایی |خبر‌نگار

تمام 365روز سال را مشغول کارند. هرجا هر خبری باشد، آنها هم هستند. فرقی نمی‌کند در جنگ باشد یا در پلاسکو، مراسم‌های مجلل باشد یا برنامه‌های مجلس. خبرنگاران همیشه هستند تا نبض تپنده جامعه باشند. تا چشم‌های بیدار باشند و پل ارتباطی مسئولان و مردم را شکل دهند. گاه مطالبه‌گر می‌شوند و گاه نیز ساکت. هر چه هست ما خبرنگاران همیشه در کنار مردم بودیم و هستیم. شاید حادثه  پلاسکو یکی از حساس‌ترین لحظاتی یود که همه در کنار هم بودیم. خبر نوشتیم و گریه کردیم.
امروز روز خبرنگار است. سراغ همکاران‌مان رفتیم تا از آنها در مورد مدیریت شهری بپرسیم؛ خبرنگارانی که سال‌ها در حوزه شهری قلم زدند و نشیب و فراز بسیاری را به چشم دیدند. از آنها 3سؤال پرسیدیم:
1- شیوه اطلاع‌رسانی مدیریت شهری در یک سال گذشته چگونه بوده است؟
2- بهترین روش برای ارتباط مدیریت شهری با مردم چیست؟
3- در  اطلاع‌رسانی از 10 چه نمره‌ای به مدیریت شهری می‌دهید؟

اطلاع‌رسانی خوب بود
محمد مطلق، روزنامه ایران


 برنامه سیستماتیکی برای پاسخگویی و ارائه گزارش نبوده، اما به‌دلیل اختلافاتی وجود داشت، از این شکاف‌ها خبرنگاران استفاده خوبی بردند و اطلاع‌رسانی خوبی شد.
اول به جای برگزاری جلسات پشت درهای بسته، اجازه دهند خبرنگاران حضور داشته باشند. دوم اینکه مسئولان به زبان فنی صحبت نکنند. یعنی وقتی وارد بحث فنی و اعداد و رقم می‌شوند، خیلی مردم درک درستی نمی‌توانند داشته باشند. در واقع باید زبان تخصصی را به زبان ساده تبدیل کنند و خودِ رسانه هم در این زمینه خیلی می‌تواند کمک کند.
نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 : 7

اعضای روابط عمومی نباید خبرسازی کنند
امید کریمی،  روزنامه سازندگی


 شیوه اطلاع‌رسانی در مجموعه مدیریت شهری در سال گذشته چندان خوب نبود. دلیلش این است که نبض خبر را در دست خود ندارند.
یک شیوه غلط اطلاع‌رسانی به‌وجود آمده که اعضای روابط عمومی‌ها خبرسازی می‌کنند؛ درحالی‌که کار روابط عمومی خبرسازی نیست. روابط عمومی‌ها باید بگویند که شهرداری چه خدماتی به مردم ارائه می‌دهد تا مردم بدانند که چگونه می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 : 2

وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده
مریم جعفری، واحد مرکزی خبر


عملکرد اطلاع‌رسانی شهرداری نسبت به گذشته بهتر شده است. متأسفانه تغییرات مدیریتی سبب شد کیفیت و قدرت کار  دچار اختلال شود و کارشان در مواقعی افت کند.
روراست بودن و صادق بودن. در عین حال، هر آنچه هست را مردم بدانند. دقیقا مانند سامانه شفافیتی که در شهرداری ایجاد شد. به شرط اینکه فیلتر نباشد و اینکه بخواهند در بعضی پروژه‌ها فیلتر نباشد و در بعضی دیگر فیلتر وجود داشته باشد.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 : 8

ارتباط در بستر شبکه‌های اجتماعی
صدرا محقق، روزنامه شرق


به‌دلیل اینکه شهردار جدید است، شاید نتوان تحلیل درستی برای این دوره داشت. در دوره قبلی یعنی بعد از انتخاب آقای نجفی به‌عنوان شهردار، ایشان  در مجموع به شکل خیلی مأیوس‌کننده‌ای ضعیف عمل کردند. به این ضعیف عمل کردن از دو منظر می‌شود نگاه کرد؛ یکی اینکه می‌توانستند بهتر عمل کنند یا می‌توانستند عمل کنند و نکردند، آن‌هم به‌دلیل ضعف روابط عمومی مجموعه شهرداری بود. دوم اینکه با انتخاب شهردار جدید از یک جریان جدید یک انتظار خاصی در بین شهروندان و ما خبرنگاران ایجاد شد که فکر می‌کردیم اتفاقات خوبی رخ می‌داد.
در شرایط فعلی ارتباط در بستر شبکه‌های اجتماعی است. فقط این تبصره را اضافه کنم که خیلی‌ها این موضوع را متوجه شده‌اند، ولی نحوه تولید محتوا در آن حساب کاربری بسیار مهم است، نه صرفا ایجاد یک حساب کاربری در یک شبکه مجازی.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 :3/5

از پسِ چالش‌ها برنیامدند
حمیدرضا خالدی، روزنامه اعتماد


به‌نظر من، یک شیوه قدیمی بوده که مبتنی بر روش‌های قدیمی است؛ بیشتر بر اساس تبلیغات بوده تا اطلاع‌رسانی. به همین دلیل، فکر می‌کنم ما در یک سال گذشته خیلی از چالش‌ها را در شهرداری داشتیم که شهرداری در عرصه اطلاع‌رسانی نتوانست از پس این چالش‌ها بربیاید.
ظرفیت فضای مجازی بسیار زیاد است و می‌توان با نگاه جدی‌تری با آن برخورد کرد.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 :4

استفاده از رسانه‌ها برای ارتباط‌گیری
منیره کربلایی، خبرگزاری ایسنا


پیش از استقرار مدیریت جدید، من نسبت به اطلاع‌رسانی انتقاد داشتم. آنها یک جلسه گذاشتند که خیلی هم همه‌‌چیز گل و بلبل بود و ما انتقاد کردیم. توقع داشتیم که بعد از آن تحولی در ارتباط با رسانه‌ها و با مجموعه اطلاع‌رسانی شهرداری ایجاد شود، ولی متأسفانه عمل نشد.
تقویت بخش مشارکت با مردم و استفاده از رسانه‌ها برای 
ارتباط‌گیری.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 :7

نظم خاصی نداشته است 
افسانه قانع، سایت تیتر شهر 


به‌نظر من، نظم خاصی نداشته است. اینکه شهرداری بخواهد محتوای تولیدی‌اش را در حوزه‌های مختلف، هم در اختیار رسانه‌ها و هم شهروندان قرار دهد، از نظم و نقشه واحدی تبعیت نکرده است. بیشتر تابع احساسات بوده. یعنی یک سرگردانی در تولید محتوا وجود داشت.
ما از دو شیوه می‌توانیم استفاده کنیم؛ یکی استفاده از شبکه‌های گسترده اجتماعی که به واسطه همراه‌‌بودن تلفن همراه در اختیار مردم کارساز است، دوم امکان دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و پاسخگویی مدیران شهری به رسانه‌ها.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 :2

جولان شایعه‌سازی 
سیامک صدیقی، خبرگزاری مهر


به عقیده من، بزرگ‌ترین انتقادی که روابط عمومی‌شهرداری را نشانه می‌رود، در کنار همه حسن‌هایی که دارد، انفعال در برابر حوادث شهری و بحران‌های سازمانی است؛ به طوری که عدم پاسخگویی شفاف و بهنگام مسئولان مطلع، اجازه جولان به شایعه‌سازی را می‌دهد و حجم و دامنه شایعه چنان بالا می‌گیرد که اطلاع رسانی درست و شواهد متقن نیز باورپذیری اش را در اذهان مردم از دست می‌دهد. از دیگر سو، یکی از موضوعاتی که بسامد بالایی در صحبت مسئولان دارد، دوری از سیاست‌زدگی است؛ اما واقعیت این است که به‌ویژه در سال‌های اخیر، گرد سیاست به صورت پررنگ روی همه مسائل زندگی ما نشسته است.
یکی از نهادهایی که به رغم ادعاها به شدت سیاست زده شده، بحث مدیریت شهری است. یکی از تأکیدات مدیران ارشد شهری، تبدیل تهران به شهری زیست پذیرتر است، اما وقتی پای سیاست و خودی و غیرخودی رسانه‌ها به میان می‌آید، تحقق این موضوع با سکته همراه می‌شود و متضرر واقعی مردم خواهند بود.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 :6

یک سخنگو برای شهرداری لازم است
امیر طوسی‌نژاد، روزنامه اطلاعات


در یک سال گذشته تغییرات زیادی در مدیریت شهرداری اتفاق افتاد. اما اگر بخواهم به مدیریت جدید اشاره کنم باید بگویم که نمی‌شود قضاوت کرد. زیرا مدیریت جدید مدت کمی است که روی کار آمده و هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده است. اما می‌توانم بگویم که مدیریت در دوران آقای نجفی ضعیف بود و رابطه خبرنگاران با حوزه شهری هم به‌شدت ضعیف شد.
یک بار جلسه‌ای با آقای نجفی داشتیم و من پیشنهاد کردم اگر یک سخنگو در شهرداری باشد، خیلی مناسب است. متأسفانه این اقدام صورت نگرفت. در دوره جدید هم معتقدم یک سخنگو لازم است.

نمره اطلاع‌رسانی به مدیریت شهری از 10 : -



 

این خبر را به اشتراک بگذارید