• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2613
+
-

گردشگران هتل‌های تمیز می‌خواهند؛ نه هتل‌های 7ستاره

«گردشگر به‌دنبال هتل ۷ ستاره نیست،  همین که هتل‌های ۳ستاره را تمیز نگه دارند کفایت می‌کند. گردشگر به‌دنبال ملحفه و اتاق تمیز است. آنها پاکیزگی و مسئولیت‌پذیری می‌خواهند نه ستاره.»

سعید اعظم‌ واقفی،  فعال گردشگری و تورگردان با اشاره به رشد مثبت تقاضا برای سفر به ایران در برخی کشورهای اروپایی،  به ایسنا، گفت: جادارد برای توسعه زیرساخت‌ها تلاش بیشتری کنیم. متأسفانه در این حوزه تا به حال ناکارآمد بوده‌ایم،  چرا که زیرساخت کمی و کیفی برای پذیرش گردشگرانِ بیشتر نداریم.

او اضافه کرد: پاکیزگی در گردشگری اهمیت زیادی دارد،  این موضوع ساده‌ای است که متأسفانه بیشتر هتلداران به آن کم‌توجه‌اند.برخی از آنها نیز فقط دنبال دکوراسیون هستند که موفق هم بوده‌اند،  ولی وقتی حمام اتاق‌هایشان را چک می‌کنید،  می‌بینید که استاندارد و پاکیزه نیستند. اینها مواردی است که باید در کنار توسعه زیرساخت گردشگری،  به آنها اهمیت داده شود.

 این فعال گردشگری با اعلام اینکه ما با کشوری مثل ترکیه در رقابتیم که گاه نرخ تورهایش نصف قیمت سفر به ایران است ولی نمی‌خواهیم قبول کنیم سفر به ایران گران است،  ادامه داد: در یکی از پروازهای اسپانیا از ۱۵۰ مسافر،  ۶۰ نفر گردشگر خارجی بودند که بیشترشان بدون تور و شخصی برای سفر اقدام کرده بودند.

این نشان می‌دهد که تقاضا وجود دارد و حتی درحال افزایش است و نباید از این موضوع غافل شد. واقفی افزود: در چنین شرایطی قیمت خدمات سفر در ایران بالا و اصلا قابل مقایسه با رقبایی چون ترکیه نیست. البته یکی از دلایل این اتفاق،  کمبود زیرساخت و خدمات سفر در کشور است.

اگر به جای 5 هتل ۵ ستاره،  ۲۰هتل ۳ ستاره داشتیم و انحصار هم وجود نداشت،  از سر اجبار سراغ این تعداد اندک اقامتگاه نمی‌رفتیم. اگر تعداد محصول افزایش یابد یقینا قیمت خدمات هم کمتر می‌شود.

وی سپس به تأثیر قیمت هتل در نرخ تمام‌شده سفر به  ایران اشاره کرد و افزود: معمولا ۶۰ درصد قیمت یک تور صرف هزینه‌های اقامت می‌شود. از سوی دیگر،  قیمت حمل‌ونقل،  راهنما،  غذا و سایر خدمات را باید محاسبه کرد. تور اپراتور ایرانی سود سرشاری روی تور ورودی ندارد. ما با چنین شرایطی در بازار جهانی رقابت می‌کنیم و در مقابل کشوری مثل ترکیه که گاهی نرخ تورهایش به نصف قیمت سفر ایران می‌رسد،  حرفی برای گفتن نداریم.

او به اثرگذاری حضور شرکت‌های گردشگری ایران در نمایشگاه‌های مهم اشاره کرد و گفت: 3 سال است که برای شرکت در نمایشگاه لندن اقدام می‌کنیم،  آن هم در شرایطی که بخش دولتی تمایلی به این نمایشگاه مهم و پرنفوذ در صنعت گردشگری نشان نمی‌دهد و بخش خصوصی نیز ترجیح می‌دهد حضوری پراکنده داشته باشد. زمانی که وارد این بازار (world travel market) شدیم،  روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس خوب نبود و بازار سفر اروپایی‌ها به کشورمان نیز داغ نبود. این نمایشگاه،  بازار بزرگی است که ویژگی‌های خاص خود را دارد،  مثلا خیلی‌ها غرفه‌ای انفرادی دارند و در هر گوشه از آن بازاریابی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید