• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2604
+
-

حذف ویزای کاغذی ورود به ایران در 184کشور جهان

معاون کنسولی وزارت خارجه: گردشگران خارجی ظرف 30ثانیه ویزای فرودگاهی ورود به ایران دریافت می‌کنند

گردشگری
حذف ویزای کاغذی ورود به ایران در 184کشور جهان

محمد باریکانی/ خبرنگار:

وزارت خارجه صدور ویزای کاغذی سفر به ایران را در اردیبهشت‌ماه سال 97برای گردشگران خارجی که از سامانه e-visa درخواست سفر به ایران داشته باشند، متوقف می‌کند. این خبر را حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه کشور در گردهمایی سالانه تورگردانان در هتل اوین تهران اعلام کرد.

 حذف روادید کاغذی سفر به ایران چگونه است؟ و اتباع کدام کشورها - آنطور که معاون کنسولی وزارت‌خارجه به همشهری خبر داده است - مشمول حذف روادید کاغذی سفر به ایران یا دریافت ویزای فرودگاهی ظرف 30ثانیه، می‌شوند؟

نزدیک به یک دهه است که موضوع تسهیل ورود گردشگران خارجی با تصمیم به لغو روادید با 68کشور جهان و همچنین راه‌اندازی سامانه صدور ویزای الکترونیکی در دستور کار وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و حالا با اعلام قشقاوی تا 5‌ماه آینده سامانه صدور روادید الکترونیکی ایران نهایی می‌شود و اتباع 184کشور جهان می‌توانند با مراجعه به سایت e-visa ظرف 30ثانیه روادید سفر به ایران را بدون درج روادید کاغذی در گذرنامه‌هایشان در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران دریافت کنند.

حسن قشقاوی در این‌باره به همشهری گفت: معنای حذف روادید کاغذی سفر به ایران الکترونیکیی‌شدن ویزای سفر به ایران است نه لغو روادید و در این طرح که اردیبهشت سال آینده اجرایی می‌شود، دیگر برگه ویزا در گذرنامه گردشگران خارجی در سفر به ایران درج نمی‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی صدور روادید الکترونیکی ایران موجب می‌شود تمام دستگاه‌های ذیربط در جریان ورود و خروج گردشگران خارجی کشور قرار بگیرند و در نتیجه کاغذ بر گذرنامه‌ها الصاق نمی‌شود و وقتی گذرنامه‌خوان به‌صورت آنلاین گذرنامه گردشگران را در مبادی ورودی و خروجی می‌خواند، همه اطلاعات در سیستم ثبت می‌شود و دیگر نیاز به صدور ویزای کاغذی نیست.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه با اعلام اینکه تورگردان‌ها و فعالان صنعت گردشگری بارها اعلام کرده‌اند وزارت خارجه موفق‌ترین ارگان کشور در موضوع گردشگری است، گفت: وزارت خارجه، سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور هیچ نقصی در صدور روادید و گردشگری ندارند.

او با اعلام اینکه وزارت خارجه توانسته است در 74 نمایندگی داخل و خارج کشور روادید الکترونیکی صادر ‌کند، افزود: در اهواز و کرمان که صدور روادید الکترونیکی اجرایی شد، هنوز پرواز خارجی هم وجود ندارد. ولی وزارت خارجه صدها کیلومتر جلوتر از ارگان‌های دیگر توانسته است حتی صدور روادید الکترونیکی در فرودگاه‌های این شهرها را نیز فعال کند.

قشقاوی با تأکید دوباره بر موفق‌بودن وزارت خارجه در بخش کنسولی و الکترونیکی‌کردن روادید سفر به ایران با کمک سایر ارگان‌ها گفت: 3سال است که مشکل صدور روادید برای سفر گردشگران خارجی در وزارت خارجه حل شده و دیگر گلایه‌ای از عملکرد وزارت خارجه در صدور روادید وجود ندارد و وزارت خارجه از دایره انتقادات فعالان صنعت گردشگری حذف شده است.

 

دریافت روادیدبدون مراجعه   به کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها

معاون کنسولی و امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با تأکید بر اینکه غیراز اتباع 10کشور همچون آمریکا، انگلیس و کانادا و برخی دیگر از کشورها که براساس عمل متقابل یا دلایل مختلف که یا احترام کامل به اتباع ایران نمی‌گذارند یا ممکن است اتباع‌شان در ایران رسوب کنند و بمانند شامل صدور روادید الکترونیکی و حتی روادید فرودگاهی نمی‌شوند، گفت: غیراز اتباع این کشورها گردشگران خارجی از 184کشور جهان اعم از اروپا و غرب و شرق عالم می‌توانند به فرودگاه‌های ایران بیایند و با گذرنامه معتبر، روادید فرودگاهی از ایران دریافت کنند و گردشگران خارجی دیگر نیازی به مراجعه به کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور ندارند.

او افزود: در مالزی، لبنان، روسیه و قزاقستان نیز به اتباع ایرانی ویزای فرودگاهی و گروهی برای ورود به آن کشورها می‌دهند و با اقدامات وزارت خارجه دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند انتقادی به وزارت خارجه با عنوان کم‌کاری در رونق و توسعه گردشگری کشور وارد کند.

حسن قشقاوی در حالی به موفقیت‌های وزارت خارجه درخصوص تسهیل صدور روادید برای گردشگران خارجی خبر داده است که مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی که قرار است در آینده نزدیک میزبان تبریز 2018به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی باشد، در گردهمایی سالانه تورگردان‌ها و فعالان صنعت گردشگری کشور که بدون حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، اعلام کرد: تا زمانی که جهت‌گیری و رویکرد سلول‌های مغزی سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی مبتنی بر جذب گردشگر به کشور نشود، مشکل گردشگری ورودی ایران حل نخواهد شد.

 

 تسهیلات برای صدور ویزا

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه کشور در توضیح موفقیت‌های وزارت خارجه در تسهیل ورود گردشگران خارجی به کشور افزود: اتباع 184کشور جهان می‌توانند درصورتی که درخواست صدور ویزای الکترونیکی داشته و کد رهگیری اینترنتی دریافت کرده باشند، ظرف 30ثانیه در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران ویزای ورود به کشور دریافت کنند. حسن قشقاوی  گفت:  گردشگران خارجی که از پیش برای دریافت ویزا به‌صورت الکترونیکی درخواست نداده باشند نیز می‌توانند ظرف نیم ساعت تا یکساعت در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور ویزای فرودگاهی ورود به ایران دریافت کنند. وی با اعلام اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز اقدام به صدور 30ثانیه‌ای ویزا برای گردشگران خارجی در فرودگاه‌ها نمی‌کنند، یادآورشد: وزارت خارجه توانست با کشورهای ترکیه، گرجستان، ارمنستان و سوریه نیز لغو روادید کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید