• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26108
+
-

اعلام فهرست کالاهای اساسی گروه اول حوزه سلامت به دولت و وزارت صنعت

اعلام فهرست کالاهای اساسی گروه اول حوزه سلامت به دولت و وزارت صنعت

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و غذا هم باید بسیار مراقب باشیم، گفت: تقریبا به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌شود که کمترین رنج در این حوزه‌ها برای مردم ایجاد نشود. البته کار ما در این حوزه راحت نیست اما این سختی شیرین است چرا که اگر کار سخت نبود به حضور ما هم نیازی نبود؛ بنابراین کارِ سخت خوب است و همه از پس آن
بر می‌آییم. 

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی دیروز در حاشیه مراسم روز خبرنگار با حضور در جمع خبرنگاران افزود: بدانید که تمهیداتی برای حوزه دارو پیش‌بینی شده است. اگر هم در بخشی نگرانی وجود دارد، بحث داخلی است و ما مانند یک خانواده که در آن پدر و مادر اجازه نمی‌دهند نگرانی‌ها به اعضا منتقل شود، عمل می‌کنیم. امیدواریم همراهی رسانه‌ها در ماه‌های آینده ادامه یابد.
وزیر بهداشت درباره کالاهای گروه اول حوزه سلامت و زمان اعلام آن به دولت، گفت‌: کالاهای گروه اول وزارت بهداشت شامل دارو، مواداولیه و تجهیزات پزشکی و به‌ویژه داروهای بیماران صعب‌العلاج است و در این فهرست نیازهای اساسی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قرار دارند که فهرست مفصلی است و چندهزار قلم را شامل می‌شود.

وی افزود: در حوزه دارو حدود 5هزار قلم و در حوزه تجهیزات پزشکی۲۲ هزار قلم در فهرست کالاهای گروه اول قرار دارند. بر این اساس کار ما بسیار سخت است چرا که باید تلاش کنیم همیشه چندین هزار قلم موجود داشته باشیم. برخی از این اقلام بسیار اساسی هستند که فهرست‌شان را اعلام خواهیم کرد. البته فهرست نهایی‌شده کالاهای گروه اول را روز سه‌شنبه به وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل می‌دهیم و اعلام عمومی نیز خواهد شد.

وی در ادامه‌ صحبت‌هایش درباره وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی طی چند‌ماه آینده، گفت‌: موضوع حائز اهمیت این است که مردم برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و... به رنج و زحمت نیفتند و مطمئن باشند که با نظم و انضباط مشخصی این اقلام توزیع خواهند شد. در ‌عین ‌حال باید مراقب افرادی که اضطراب دارند و می‌خواهند داروها و تجهیزات‌شان را برای یک سال آینده به نوعی احتکار کنند، باشیم. تلاش‌مان بر این است که جریان تأمین و توزیع دارو، تجهیزات پزشکی و... از نظم و انضباط صحیحی برخوردار باشد و حتما تولیدکنندگان، واردکنندگان، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها هم کمک می‌کنند تا با دغدغه‌ کمتری این مسیر را طی کنیم.(همشهری)


 ارائه ارز دولتی به دارو و کالاهای اساسی

رئیس‌جمهور مصمم  است که در دولت دوازدهم، به‌ویژه‌ در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی وکالاهای اساسی، ارز با نرخ دولتی دراختیار تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار گیرد و تمهیداتی نیز در این راستا پیش‌بینی شده است تا مردم به زحمت نیفتند. البته نمی‌توانم تضمین کنم که هیچ تخلفی، چه در داروخانه و چه در شرکت‌های پخش و چه در برخی از مراکز دولتی و خصوصی رخ ندهد اما مطمئنا نظارت‌ها با دقت انجام می‌شود و مردم نیز اگر با مشکلی مواجه شدند حتما به شماره «۱۹۰» گزارش دهند که منجر به پیگیری و پیشگیری از تخلفاتی‌شود که حقوق مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
به هر حال در این حوزه جای نگرانی وجود ندارد؛ جز اینکه عده‌ای دچار اضطراب شوند، این اضطراب دامن زده شود و منجر به مطالبه و درخواستی شود که انجام آن از توان مجموعه وزارت بهداشت خارج است. به‌ هر حال در دوره‌ای رئیس‌جمهور، معاون اول و سایر مسئولان اعلام کرده‌اند که برای همه اقلام به هر میزانی که نیاز داریم، ارز 4هزار و 200 تومانی تحویل داده می‌شود. ثبت سفارش اقلام توسط وزارت صنعت تأمین می‌شود اما از این به بعد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ارزی که به آنها اختصاص داده می‌شود، مسئولیتش با ماست و باید پاسخگو باشیم. باید توجه کرد که ارز به مواردی اختصاص می‌یابد که حتما قیمت‌ها را رعایت کرده باشند و در ‌عین ‌حال روی آنها نظارت شده و با متخلفان هم برخورد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید