• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25921
+
-

دماغ سربالا چه ربطی به خوشبختی دارد؟

10جراحی رایج در میان مردان ایرانی؛ از عمل گوش تا زاویه‌سازی‌ صورت

نورا عباسی

وقتی حرف از جراحی زیبایی به میان می‌آید، شاید خیلی از افراد، زنی را با بینی عملی که رد بوتاکس جسته و گریخته درصورتش نمایان است، تصور کنند اما پرونده‌های حاضر در مطب جراحان زیبایی نشان از این واقعیت دارد که مردان هم از قافله علاقه‌مندان به جراحی زیبایی جا نمانده‌اند. جراحی بینی و گوش در جایگاه اول جراحی زیبایی در میان آقایان قرار دارد و بعد از عمل‌هایی همچون لاغرسازی، کاشت مو و... مورد توجه مردان ایرانی قرار گرفته است. دکتر مجید عبدل‌زاده- فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران- درباره علاقه مردان به جراحی‌های زیبایی می‌گوید: «تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی در آقایان روزبه‌روز در حال افزایش است. بعضی از مطالعه‌ها نشان می‌دهند که آقایان پس از جراحی‌های زیبایی، نتایج اجتماعی- روانی مثبتی را تجربه می‌کنند. رفع اضطراب، افزایش اعتماد به نفس، رضایت از تصویر بدنی (Body image)، تقویت عملکرد اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی (Quality of life) و روابط با دیگران از نتایج دیگر هستند». این متخصص جراحی زیبایی 8دلیل را به‌عنوان عوامل مؤثر برای جراحی زیبایی آقایان معرفی می‌کند:

پیشرفت در عرصه جراحی‌های زیبایی و تغییرات بسیار زیاد در قیافه که اثر مثبتی در کیفیت زندگی(Quality of life) دارد.

تبلیغات گسترده اعمال جراحی زیبایی در رسانه‌ها که بی‌شک آقایان نیز از آن بی‌بهره نمانده‌اند.

احساس نیاز به تغییر در قیافه برای کسب شغلی خاص و رقابت در محیط‌های کاری

احساس خودکم‌بینی و نیاز به تغییر چهره یا بدن برای کسب اعتماد به نفس

اختلال خودزشت‌انگاری (body dysmorphic disorder) یا BMD و اعتقاد به بهتر شدن این اختلال با عمل‌های جراحی متعدد

انجام جراحی‌های متعدد برای موفقیت در ازدواج و به‌دست آوردن فرد مورد علاقه

آقایان مجرد پا به سن گذاشته برای موفقیت در انتخاب کیس‌های مورد نظر یا جوان‌تر، فکر می‌کنند با تغییر قیافه جدید می‌توانند دایره انتخاب خود را گسترده‌تر کنند.

آقایانی که همسرشان فوت کرده یا از همسرشان جدا شده‌اند، در پی ازدواج مجدد برای بالا بردن قدرت انتخاب همسر مورد دلخواه هستند.

نیاز به تغییر در قیافه و گاهی تلاش برای از‌بین بردن تأثیر سن بر قیافه. 

آقایان ناراضی‌تر از خانم‌ها

عمل زیبایی آنچنان که برای خانم‌ها حس خوشایندی به همراه دارد، همیشه برای آقایان رضایت صددرصدی به بار نمی‌آورد. عبدل‌زاده می‌گوید: «تعدادی از مطالعه‌ها نشانگر این است که آقایان نسبت به خانم‌ها از میزان رضایتمندی کمتری از عمل‌های زیبایی برخوردارند که می‌تواند ریشه در نبود یا کم بودن حمایت‌های جامعه، خانواده و دوستان از بازخورد جراحی زیبایی در آقایان باشد».

مردان در چه سنی به چه عملی علاقه دارند؟

نوع جراحی‌های زیبایی براساس سن و انگیزه فرد متفاوت است. دکتر عبدل‌زاده با بیان این نکته که بیشترین سن مراجعه‌کنندگان بین ١٥ تا ٣٠ سال است. جراحی زیبایی را به 3 دسته سنی تقسیم می‌کند:

نوجوانان که بیشتر دنبال جراحی‌های بینی و گوش هستند.

جوانان که بیشتر دنبال عمل‌های زیبایی بینی، زاویه‌سازی‌ صورت، عمل‌های کوچک کردن سینه‌های بزرگ‌شده (ژنیکو ماستی) بر‌اثر مصرف داروهای عضله‌سازی‌ هستند.

سنین بالاتر که جوانسازی صورت، تزریق بوتاکس، اعمال لاغرسازی به روش‌های مختلف و کاشت مو برایشان اهمیت دارد.

رایج‌ترین عمل‌های زیبایی در آقایان

و اما در میان تمام جراحی‌های زیبایی، آقایان هم فهرستی طولانی را به نام خود ثبت کرده‌اند. عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران هم جراحی‌های رایج در مردان را اینگونه فهرست کرده است: «جوانسازی صورت (لیفت صورت)، جراحی‌های پف چشم (بلفاروپلاستی)، تزریق چربی صورت، تعبیه پروتزهای مختلف صورت برای چانه، گونه و گوش، جراحی‌های از بین بردن چین و چروک صورت و گردن، جراحی‌های از بین بردن بزرگی سینه آقایان چه به علل مصرف داروهای هورمونی یا ناشناخته (ایدیو پاتیک)، جراحی‌های لاغر‌سازی‌ و لیپوساکشن و لیپوماتیک».

این خبر را به اشتراک بگذارید