• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2582
+
-

مذاکره دولت و مجلس برای تعیین حداقل سن ازدواج دختران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: باید مجلس شورای اسلامی را برای تعیین حداقل 18سال سن ازدواج برای دختران، همسو کرد. لعیا جنیدی به ایرنا گفت: برای همین موضوع در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی روی موضوع سن ازدواج بالاتر برای این افراد بحث شده است تا سال بالاتر را برای حداقل سن ازدواج تعیین کنند که حدود 18سال سن تاکنون مطرح است. وی اظهار داشت: البته برخی مسئله سن 15سال را مطرح کردند که هنوز روی آن نیز حرف هست، اگرچه سن 13سال مورد مناقشه است و بسیاری روی آن ایراد گرفتند که باید تلاش شود تا سن ازدواج به حداقل 18سال برسد.

جنیدی اضافه کرد: با ازدواج زودهنگام کودکان به‌ویژه دختران، فرصت تحصیل از این افراد گرفته می‌شود ودر واقع آنها را از درس محروم می‌کنیم. معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: برای موضوع ازدواج زودهنگام تاکنون جلسات مختلفی در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، چون اغلب این ازدواج‌های زودهنگام در دوران وجوب تعلیم است. وی تصریح کرد: با این اقدام فرزندان لازم‌التعلیم این مملکت عملا از حق تحصیل و حمایت‌شان در عرصه درس محروم می‌شوند که به همین منظور باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در زمان معقولی که هست، فرصت تحصیل برای آنها وجود داشته باشد.

جنیدی ادامه داد: باید دقت کرد که درک این کودکان از رابطه و مسائل اجتماعی کامل نامشخص است و می‌تواند آنها را دچار اشکال کند و اینها ممکن است توجهی به حداقل حقوق و روابط انسانی خودشان نداشته باشند و این رابطه انسانی که باید مبتنی بر ارتباط باشد تبدیل به رابطه‌ای بشود که از نظر موازین روانی و جسمی و از نظر پزشکی ایجاد اشکال می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با همت همه مسئولان در تعیین حداقل سن ازدواج برای کودکان تلاش‌های جدی صورت گیرد تا این کودکان، در سنین بسیار پایین وارد عرصه زندگی نشوند.

به گزارش ایرنا، سینا کلهر، رئیس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یک نشست تخصصی با موضوع نگاهی نو به ازدواج زودهنگام، آمار مربوط به ازدواج کودکان را اینگونه اعلام کرد؛ براساس آمارها، ازدواج بین 10 تا 14سال که کل مناقشه روی این بازه سنی است، در واقع مجموع این ازدواج‌ها در سال94، 37هزار و 137مورد بوده است.

به گفته وی، این ازدواج‌ها در تمام 31استان کشور رخ داده و به لحاظ نسبت این ازدواج با کل ازدواج‌های هر استان، استان زنجان اول بوده و به لحاظ تعداد، خراسان رضوی در کشور اول است.

این خبر را به اشتراک بگذارید