• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25814
+
-

تبریز 2018 بدون تیم شهرداری

در سالی که با عنوان تبریز 2018 نامیده می‌شود، یکی از نمادهای اصلی ورزش شهر تبریز منحل شد و آن‌طور که برخی مسئولان استان وعده داده‌اند، ممکن است با نامی جدید و احتمالا با حمایت اسپانسری که هنوز معلوم نیست چه کسی است، ادامه کار  دهد. 
یک‌سال بعد از پیروزی انقلاب؛ در میان امیدها و آرزوها،جوانه‌ای از تبریز بلند شد که بعدها تبدیل به یکی از  نمادهای این شهر شد. گروهی از آتش‌نشانان تبریز باشگاهی ورزشی را توسط برادران یمین هاشمی درست کردند که در آن سال‌ها از زیر پوست شهر در دسته دوم فوتبال تبریز شروع کرد و تا دسته اول استان هم بالا آمد. 6 سال بعد اما آتش‌نشانی تبریز که حالا سری میان سرها درآورده بود، با موافقت شهردار ،تابلوی باشگاه شهرداری تبریز را بالای سر برد. تراکتورسازی و ماشین‌سازی و شهرداری در دهه 60 و 70 ، مثلث فوتبال آذربایجان بودند  و درکنار رقابت نیم‌نگاهی هم به لیگ‌های کشوری داشتند. شهرداری تبریز در دهه‌های بعدی گسترش پیدا کرد و تیم دوچرخه سواری‌اش از بهترین‌های ایران و آسیا بود و در لیگ بسکتبال و والیبال همیشه در بالای جدول قرار داشت. 
اما چه شد در تبریز که یکی از مراکز اصلی اقتصادی و اجتماعی ایران است با یکی از میراث‌های گرانبهایش این‌گونه برخورد می‌شود؟ ماجرا گویا اصلا ربطی به مسائل مالی یا اقتصادی که این روزها بسیاری از تیم‌های ورزشی با آن درگیر هستند، ندارد و ناشی از یک اختلاف مدیریتی میان شهرداری تبریز و استانداری است. استانداری با توجه به قانون بودجه عمومی کشور معتقد است که هرگونه تیم‌داری در ورزش قهرمانی از نظر حقوقی و قانونی اشکال دارد. حتی اختلاف تا جایی بالا رفته که شورای شهر تبریز تصمیم گرفت در لایحه‌ای مشروط اجازه حضور در ورزش قهرمانی به باشگاه شهرداری تبریز بدهد. با این حال در مصوبه شورای شهر تبریز  برکاهش هزینه‌ها و استفاده حداکثری از ورزشکاران بومی تاکید شده بود. این مسئله اما با موافقت فرمانداری و استانداری تبریز همراه نبود و مصوبه شورای شهر را وتو کردند. شورای شهر تبریز اما دست بردار نبود و کار را به دادگاه شورای حل اختلاف ببرد. درنهایت این دادگاه حکم به لغو مصوبه شورای شهر داد و فرمانداری تبریز موفق شد که باشگاه را منحل اعلام کند. این خبر از سوی مسئولان باشگاه در گفت و گو با رسانه های متعدد تایید شده است.
 شهرداری تبریز درسال‌های اخیر  در ورزش ایران جایگاه نسبتا خوبی داشت؛ در بسکتبال قهرمان و در والیبال عنوان سومی لیگ برتر ، در دوچرخه‌سواری قهرمانی آسیا ، در رشته شیرجه پنج سال متوالی قهرمان آسیا و  در رشته دوچرخه‌سواری قرارداد 14 رکابزن که قهرمانی آسیا را کسب کرده و قرار بود امسال نیز در لیگ دوومیدانی حضور داشته باشد.  به گفته بهمن عبدی، قائم مقام این باشگاه در گفت و گو با ایسنا، بودجه سال گذشته شهرداری تبریز با همه این افتخارات 13میلیارد و درسال جدید 8 میلیارد تومان بود. 
«تبریز 2018» این روزها به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در حال برگزاری جشن ،همایش و برنامه‌های فرهنگی است. در میان این‌همه خوشبختی اما باشگاه شهرداری تبریز منحل شد؛ گویا هیاهوی جشن نمی‌گذارد،کسی دل به این داستان غم‌انگیز بسپارد.   
 

این خبر را به اشتراک بگذارید