• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2574
+
-

قتل مرد بیمار ایرانی به ضرب گلوله پلیس کانادا

قتل بیمار ایرانی
قتل مرد بیمار ایرانی به ضرب گلوله پلیس کانادا

یک‌ماه پس از قتل جوان ایرانی به ضرب گلوله پلیس آمریکا در ویرجینیا، این بار و در اتفاقی مشابه مرد 43ساله ایرانی که مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی بود، با شلیک 2گلوله از سوی پلیس کانادا در آنتاریو جانش را از دست داد.

ماجرایی که باعث مرگ مرد 43ساله ایرانی به نام بابک سعیدی شد، شنبه گذشته در شهر موریسبرگ استان آنتاریو رخ داد. بابک که به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا بود، همراه پدر، مادر و خواهرش زندگی می‌کرد اما از 3سال پیش که در جریان یک درگیری از سوی پلیس دستگیر شده بود، موظف بود هر هفته خودش را به اداره پلیس معرفی کند تا باتری دستبند الکترونیکی که برای کنترل او همراهش بود، عوض شود.

روز شنبه نیز این مرد ایرانی سوار ماشینش شد و پس از خرید هدیه کریسمس برای پدرش سراغ او رفت و آنها به همراه یک دوست قدیمی راهی اداره پلیس شدند. به گزارش شبکه رادیویی سی‌بی‌سی کانادا خواهر بابک می‌گوید: وقتی آنها به مقابل اداره پلیس رسیدند، مأموران گفتند حداقل 15دقیقه طول می‌کشد تا اجازه ورود به بابک داده شود. به همین دلیل پدرم و دوستش تصمیم گرفتند برای خرید به مغازه‌ای در آن حوالی بروند. آنها پس از خرید به سمت ماشین برگشتند و متوجه شدند که بابک وارد اداره پلیس شده است. در آن لحظه پدرم دید که مقابل در اداره، 2مأمور پلیس بابک را روی زمین انداخته و بالای سرش نشسته‌اند. پس از آن نیز او را به داخل بردند و پدرم دیگر چیزی ندید تا اینکه لحظاتی بعد صدای شلیک 2گلوله به گوش رسید.

خواهر بابک ادامه می‌دهد: پدرم که نگران شده بود، از مأموران پلیس پرسید که بابک را کجا برده‌اند و چه اتفاقی افتاده اما آنها از او خواستند به اداره مرکزی پلیس برود و منتظر باشد. تا چند ساعت پدرم نگران بود و هیچ‌کس جوابی به او نمی‌داد تا اینکه حدود 10ساعت بعد مأموران پلیس سراغ او رفتند و گفتند که متأسفانه بابک جانش را از دست داده است. به گفته خواهر مقتول، این رفتار پلیس و اینکه پدرش ساعت‌ها از ماجرای مرگ بابک بی‌خبر بوده، غیرانسانی بوده و آنها باید پاسخگو باشند.

او می‌گوید: من شرایط خیلی سختی را تحمل می‌کنم و می‌دانم که باید به‌خاطر پدرم و مادرم قوی باشم اما تحمل گریه آنها خیلی سخت است. مادرم پس از حادثه در گوشه‌ای نشسته و مدام گریه می‌کند. از طرفی خاطرات برادرم یک لحظه هم رهایم نمی‌کند. او بیمار بود و ما می‌دانستیم که با وی چطور رفتار کنیم و برای همین برخلاف بیماری‌اش، مردی مهربان و دوست‌داشتنی بود. من می‌خواهم که درباره برادرم اطلاع‌رسانی شود چرا که این نخستین‌باری نیست که پلیس در درگیری با بیماران روانی چنین واکنشی نشان داده و به آنها شلیک کرده است. بابک فقط یک بیمار روانی بود و مسلح نبود و مانند آنچه برای برادرم رخ داده برای بیماران زیادی رقم خورده است. چرا که پلیس هیچ آموزشی برای برخورد با بیماران روانی ندارد. برادرم در مزرعه‌اش کار می‌کرد و آزارش به کسی نمی‌رسید و هنوز هیچ اطلاعاتی درباره آنچه در اداره پلیس رخ داده به ما ارائه نشده است.

در همین حال پلیس اعلام کرده که 7مأمور ویژه رسیدگی به این حادثه را آغاز کرده‌اند. مسئولان پلیس مدعی شده‌اند که روز حادثه مردی که برای کنترل هفتگی به اداره پلیس مراجعه کرده بود با مأموران درگیر و کشته شده است. قرار است از ماموری که با این مرد درگیر شده بود و 10مامور دیگر که شاهد این ماجرا بودند، بازجویی شود.

مرگ بابک سعیدی به ضرب گلوله پلیس کانادا در حالی رخ داده که‌ماه گذشته نیز در آمریکا یک جوان ایرانی-آمریکایی توسط پلیس در ویرجینیا به قتل رسید. بیژن قیصر، 25ساله 17نوامبر در شمال ویرجینیا در حال رانندگی بود که تصادف کرد اما از صحنه تصادف گریخت و همین باعث شد که مأموران پلیس به تعقیب او بپردازند. دقایقی بعد و پس از چند کیلومتر تعقیب و گریز، خودروی جیپ بیژن متوقف شد و 2مأمور پس از نزدیک شدن به‌خودرو اقدام به تیراندازی کردند که به‌دلیل اصابت گلوله به سر، مرد جوان به کما رفت و 10روز بعد در بیمارستان جان باخت.

این در حالی است که خانواده بیژن می‌گویند که پسرشان فرد تحصیل‌کرده و حسابدار بود و در خودروی او هیچ سلاحی نیز وجود نداشت و مأموران پلیس بدون هیچ دلیلی به وی شلیک کرده‌اند. خواهر بیژن با تشکیل کمپینی در شبکه‌های مجازی در تلاش است تا با اعتراض به این اقدام پلیس، آنها را مجبور به پاسخگویی درباره علت و انگیزه شلیک و قتل برادرش کند.

اعتراض به قتل بابک

پس از مرگ بابک سعیدی به ضرب گلوله پلیس کانادا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این اقدام خشن پلیس را محکوم کرد. به گزارش تسنیم، قاسمی اظهار داشت: متأسفانه مطلع شدیم یک شهروند ایرانی به‌نام «بابک سعیدی» ساکن کانادا که بیمار نیز بوده، به‌ضرب گلوله پلیس کشته شده است. ما در حال بررسی جزئیات موضوع بوده و از مجاری ذی‌صلاح و رسمی پیگیر این مسئله برای روشن شدن ابعاد آن و توضیح دولت کانادا خواهیم شد. وی خاطرنشان کرد: ایرانیان مقیم کانادا برای احقاق حقوق کنسولی خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و طی 2سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای به‌منظور ایجاد شرایط مطلوب‌تری جهت ارائه مجدد خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا انجام شده که هنوز به نتایج کافی و لازم نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید