• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25739
+
-

مذاکره با آمریکا موضوع بحث احزاب و چهره‌های سیاسی

درخواست ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران اگرچه خیلی زود با شرط و شروط مایک پمپئو، وزیر خارجه او رنگ باخت اما محافل سیاسی و رسانه‌ای کماکان درباره آن سخن می‌گویند. ترامپ در حالی از مذاکره سخن گفته که دور تازه‌ای از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در راه است.

در همین رابطه عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در رابطه با آمریکا کافی است بدانیم اینها به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند. در شرایطی که دولت آمریکا هیچ تعهدی به اجرای پیمان‌های بین‌المللی ازجمله برجام ندارد، بحث مذاکره با این کشور بی‌معناست.

وی افزود: البته بنده معتقدم که مذاکره کردن همواره بهترین راهکار برای پیشبرد منافع کشور بوده ولی در شرایطی که طرف مقابل از اساس اهل مذاکره نیست، نشستن پای میز مذاکره نمی‌تواند منافع کشور را تأمین کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری هفته گذشته خود با نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی وارد مذاکره با ایران شود اما ساعتی بعد وزیر خارجه آمریکا چند شرط را برای مذاکره تعیین کرد؛ ازجمله اینکه ایران رفتار خود را در منطقه تغییر دهد.

با این حال، حسین امیر عبداللهیان، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: مذاکره با آمریکا هرگز تابو نبوده، ده‌ها ملاقات وزرای خارجه 2کشور در برجام و 3‌دور مذاکره در بغداد که من هم در آن حضور داشتم از آن جمله است.

معاون سابق وزیر خارجه با بیان اینکه موقع‌شناسی و اقتدار 2رکن هر مذاکره دیپلماتیک است، افزود: مشکل، مذاکره نیست بلکه رفتار قلدرمآبانه، جنایات بزرگ و بدعهدی‌های مکرر آمریکاست.

مرحله نخست بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران فردا اجرایی می‌شود و دور بعدی این تحریم‌ها هم قرار است اواسط آبان‌ماه اعمال شود.

 از سوی دیگر یک عضو مجلس خبرگان رهبری بر این باور است که آمریکایی‌ها می‌خواهند با طرح پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط توپ را به زمین ایران بیندازند.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی در مصاحبه با خبرآنلاین اظهار کرد: در حرف‌های ترامپ و وزیر امورخارجه‌اش یک آشفتگی مشاهده می‌شود. تعجب می‌کنم گویا در آمریکا مغز متفکر وجود ندارد. اگر نظام سیاسی این کشور سالم و پابرجا بود، باید رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه‌اش هماهنگ با هم موضع‌گیری می‌کردند، نه آنکه ترامپ بگوید مذاکره بدون پیش شرط و پمپئو شرط‌گذاری کند. وی با بیان اینکه ترامپ نشان داده اهل منطق و وفای به عهد و پیمان نیست، با اشاره به تناقض‌های رفتاری ترامپ در قبال کره‌شمالی ادامه داد: با وجود اینکه هیچ اعتمادی به آمریکا نیست اما برای آنکه مردم بدانند، جز رژیم غاصب و ظالم صهیونیستی مسئولان نظام جمهوری اسلامی هیچگاه درب مذاکره را نمی‌بندند، باید طبق فرموده قرآن عمل کرد.

بطحایی با اشاره به آیه ششم سوره توبه خاطرنشان کرد: حتی اگر ترامپ اعلام کرد می‌خواهد به تهران بیاید و با مسئولان جمهوری اسلامی ایران صحبت کند، قرآن می‌گوید «او را بپذیریم و حتی امنیتش را هم تأمین کنیم چون آنها ما را نمی‌شناسند و نادان هستند».

این خبر را به اشتراک بگذارید