• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25624
+
-

ضرورت تأمین حقابه دریاچه‌های اطراف تهران

خبر
ضرورت تأمین حقابه دریاچه‌های اطراف تهران

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه خشکسالی تبدیل به بخشی از اقلیم کشور ما شده است، گفت: این موضوع که دریاچه نمک قم در این مقطع زمانی از بین رفته و تبدیل به کانون گردوغبار شده است از نظر علمی قابل تایید نیست.

کتال‌محسنی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اگر مقدار آب‌های زیرزمینی که از مناطق کوهستانی و شهری تهران سرازیر می‌شود حدود ۴۰۰‌میلیون مترمکعب در سال باشد، باید یک سوم آن به‌عنوان حقابه محیط‌زیستی به سمت تالاب بندعلیخان و سایر دریاچه‌های جنوب تهران ازجمله دریاچه نمک قم سرازیر شود و آنها را سیراب کند.

وی با تأکید بر تأمین حقابه محیط‌زیست و تالاب‌ها، تصریح کرد: با وجود خشکسالی، مصرف بی‌رویه آب در کشور به‌صورت فرهنگ درآمده است که تأثیرات سوء بر محیط‌زیست کشور دارد.
معاون فنی اداره محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه واقعیت‌ها را نمی‌توان انکار کرد، گفت: برای مثال در جایی که برای تأمین آب شرب مورد نیاز مردم در مضیقه هستیم و تنش‌های اجتماعی برای تأمین حقابه کشاورزان وجود دارد باید اولویت‌بندی کنیم. آب شرب و آب مورد نیاز کشاورزی باید تأمین شود و درعین حال نباید از تأمین حقابه طبیعت دریغ شود.

کتال‌ محسنی با اشاره به اینکه نگرانی‌ها برای تأمین حقابه تالاب‌ها و دریاچه‌های استان تهران و اطراف آن ازجمله دریاچه نمک قم وجود دارد، گفت: کشور ما چندین سال است که درگیر خشکسالی است و این وضعیت در تابستان‌ها شدیدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل‌های بارشی درصورتی که بارش به اندازه کافی باشد دریاچه احیا می‌شود، اظهار کرد: کشور ما بیابانی و نیمه‌بیابانی است و خشکسالی تبدیل به بخشی از اقلیم کشور ما شده است. باید برای مصرف بهینه آب برنامه‌ریزی کنیم چرا که مشکل اصلی ما مصرف نادرست آب در بخش کشاورزی، خانگی و شهری است.

مهرداد کتال‌محسنی درحالی خبر تبدیل‌شدن دریاچه نمک قم را به کانون گرد و غبار رد می‌کند که طی ماه‌های اخیر، برخی کارشناسان و مسئولان نسبت به شکل‌گیری کانون ریزگرد نمکی در دریاچه قم هشدار داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید