• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25621
+
-

آواز همایون در شهر

تهران تا به حال کنسرت خیابانی به‌خود ندیده است و کنسرت خیابانی همایون شجریان می‌تواند «اولین» باشد

محمد سرابی/خبر‌نگار

برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان از تعارف و اعلام حمایت گذشته و احتمال می‌رود با توافق نهاد‌های ذیربط وارد مرحله اجرایی شود. از هفته پیش که این خواننده موسیقی سنتی آمادگی خود را برای اجرای کنسرت اعلام کرد، برخی مسئولان شهری از این پیشنهاد استقبال کردند.

انعکاس پیام او در توییتر با متن «در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود....» در فضای مجازی هم گسترده بود. رئیس سازمان زیباسازی در گفت‌وگو با همشهری از مذاکرات و هماهنگی‌های پیش رو با نهاد‌های مسئول برای اجرای کنسرت خیابانی این هنرمند خبر داد. برزین ضرغامی در این‌باره گفت: دو ویژگی «اولین» بار بودن و همینطور جایگاه هنری آقای «همایون شجریان» باعث شده است که شهرداری برای همکاری در این زمینه جدیت داشته باشد اما باید عوامل زیادی را بررسی کرد و نهاد‌های زیادی باید همکاری کنند. او افزود: زیباسازی و روابط عمومی شهرداری در جلسه‌ای با آقای شجریان ابعاد مختلف این رویداد هنری شهری را بررسی کرد‌ه‌اند و دیگر بخش‌های شهرداری مانند سازمان فرهنگی هنری و هم معاونت فرهنگی اجتماعی نیز به این موضوع خواهند پرداخت. اما دو نقش اصلی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز و همینطور نیروی انتظامی در برگزاری مراسم است.

رئیس سازمان زیباسازی گفت: از سوی دیگر چون تاکنون چنین رویدادی برگزار نشده، این دغدغه جدی ماست که این کنسرت باید با هوشمندی کامل برنامه‌ریزی شود تا این ایده الگو و سرمشق کارهای بعدی باشد. تنها بخشی از مقدمات این رویداد مربوط به شهرداری تهران می‌شود و باید سهم نهادهای دیگر را بررسی کنیم تا این حرکت مردم‌محور در عرصه موسیقی ادامه‌دار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به پیشنهاد همایون شجریان، احساس مسئولیت اجتماعی هنرمندان در فضای امروز کشور را برای بانشاط‌تر و باامیدتر کردن جامعه امری قابل تحسین و تقدیر دانست. سیدعباس صالحی تأکید کرد: طبیعی است هر پیشنهاد باید مسیر خود را به لحاظ اجرایی طی کند تا حداکثر فواید و حداقل هزینه‌ها را از نظر اجتماعی به‌دنبال داشته باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: این اتفاق شاید جمعیت‎‌ ده‌ها هزار نفری را به‌خود جذب ‌کند که چگونگی مدیریت آن، ساختار خاص خود را دارد و با رعایت همه‌جوانب نباید احیانا به ضد‌خودش تبدیل شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: لازم است برای اجرایی کردن این پیشنهاد مجموعه‌های مختلفی ازجمله نیروهای انتظامی در این موضوع اظهارنظر کنند. همایون شجریان نیز در نشست با مدیران شهرداری تهران هم با اشاره به‌دلیل درخواست خود برای برگزاری کنسرت خیابانی گفت: 3سال پیش برای کسانی که تا به حال امکان دیدن کنسرت نداشته‌اند و اغلب در نقاط کم امکانات شهرها زندگی می‌کنند، درخواست اجرای کنسرت خیابانی دادم که به دلایلی برگزاری آن میسر نشد. دغدغه برگزاری این کنسرت با من ماند و امروز باز هم مطرح شد.

شجریان ضمن مقایسه برگزاری کنسرت در سالن و فضای باز گفت: زمانی که در رکاب پدر بودم و حالا که کنسرت‌های مستقل خود را در ایران یا خارج از کشور برگزار می‌کنم به همین دلیل شرایط کار و برگزاری کنسرت را می‌دانم.
بنابر این درک می‌کنم که مهم‌ترین اقدام در کنسرت خیابانی با جمعیت زیاد برقراری امنیت، آسایش و راحتی عبور و مرور است که با همکاری چند جانبه کاملا قابل انجام است. از سوی دیگر مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این‌باره اظهار کرد: در این روزها برگزاری کنسرت آن هم از سوی یک خواننده محبوب باعث کاهش دغدغه‌های این روزهای مردم می‌شود. معتقدیم فعالیت‌های اینچنینی از سوی هنرمندان می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند. حجت نظری گفت: شهرداری تهران تجربه‌های خوبی در برگزاری کنسرت‌های روباز در منطقه میدان مشق دارد و شخصا معتقدم اگر این کنسرت در یک منطقه جنوبی همچون بوستان آزادگان یا ولایت برگزار شود قطعا اتفاق بهتری خواهد بود چراکه لازم است در همه امور در تهران توسعه متوازن داشته باشیم. او با بیان اینکه هر آنچه در توان داشته باشیم برای برگزاری این کنسرت در یکی از مناطق شهر تهران انجام خواهیم داد، گفت: به همین دلیل شخصا تلاش خواهم کرد تا شجریان مجوزهای لازم را دریافت کند تا افراد بیشتری از این فضا در پی برگزاری کنسرت بهره ببرند. اوگفت: یکی از کارهایی که می‌توانیم در راستای توسعه متوازن انجام دهیم این است که مردم مناطق جنوبی هم امکان حضور در کنسرت را داشته باشند.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز با تأکید بر اینکه سابقه برگزاری کنسرت خیابانی برای هنرمندان را به این شکل نداشته‌ایم، بیان کرد: البته در استادیوم‌های ورزشی اجراهایی داشته‌ایم. شاید منظور آقای شجریان این باشد که کنسرت را در فضایی مثل پارک برگزار کند. او گفت: ما نیز می‌توانیم در این زمینه کمک کنیم اما مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این مجوز را بدهد. باوجود موافقت مسئولان نهاد‌ها، اجرای چنین برنامه‌ای با توجه به شرایط کلی شهر نیازمند هماهنگی رسمی و غیررسمی عناصر بسیاری است که هرکدام می‌توانند نقشی در آن ایفا کنند.

همایون شجریان در چند سال گذشته نیز پیشنهاد اجرای کنسرت خیابانی را مطرح کرده بود ولی چنین برنامه‌ای تا به حال در تهران از سوی هیچ خواننده‌ای اجرا نشده است. در شرایط کنونی به‌نظر می‌آید موفقیت کنسرت خیابانی یا ناکامی آن می‌تواند مسیر اجرای این نوع از موسیقی را در سال‌های آینده تعیین کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید