• پنج شنبه 1 خرداد 1404
  • الْخَمِيس 24 ذی القعده 1446
  • 2025 May 22
دو شنبه 29 اردیبهشت 1404
کد مطلب : 255516
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bglln
+
-

متروی تهران، رتبه بیستم جهان

در جلسه شورای اسلامی شهر تهران زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی پایتخت بررسی شد

گزارش
متروی تهران، رتبه بیستم جهان

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

سیصدوبیست‌وششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در غیاب مهدی چمران، رئیس شورا برگزار شد و به روال هر جلسه در ابتدای صحن، اعضا نظرها، تذکرها و پیشنهادهای خود را درباره موضوعاتی مانند ضرورت صرفه‌جویی در آبیاری فضای سبز، لزوم تعیین متولی برای حریم شهر، افتتاح پروژه‌های ورزشی و... ارائه دادند. اما پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت مترو بهانه‌ای شد تا سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران، ضمن قدردانی از زحمات کارکنان این شرکت، گزارشی از وضعیت فعلی متروی پایتخت و افق پیش رو ارائه دهد.

 تردد چندمیلیونی روزانه با شبکه ریلی
در میان ۲۵۰شهر دنیا، شبکه متروی تهران رتبه بیستم را دارد و در سطح ملی نیز شبکه متروی کشور در رتبه سیزدهم جهان است. این شبکه بزرگ شهری، به‌طور میانگین روزانه بین 2 تا 2ونیم‌میلیون نفر از شهروندان را جابه‌جا می‌کند. این میزان استفاده باعث صرفه‌جویی سالانه ۳۰۰میلیون لیتری در مصرف بنزین می‌شود که نشان‌دهنده اثرگذاری کلان آن در حوزه انرژی و محیط‌زیست است.

امیدواریم 11خط مترو را به مدیران بعدی تحویل دهیم
اکنون 7خط فعال داریم و عملیات اجرایی 4خط دیگر شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز آغاز شده است؛ به‌ویژه در خطوط  9 و10 عملا کارهای حفاری و اجرایی شروع شده است. امیدواریم در همین دوره تمام خطوط فعال شوند و آماده تحویل به دوره‌های بعدی و مدیران توانمند آینده باشند تا آنها مسیر توسعه پایدار را ادامه دهند.

لزوم عزم جدی در تأمین ناوگان
در حال حاضر متروی تهران دارای حدود 1100واگن است؛ اما ظرفیت بهره‌برداری از ۳۰۰۰ واگن را نیز دارد که برای پاسخگویی به نیاز جمعیتی و ترافیکی شهر باید به این سمت حرکت کنیم. این موضوع نیازمند عزم جدی در تأمین ناوگان، چه از طریق تولید داخلی و چه واردات واگن است.

مترو؛ موتور محرکه اشتغال
هزینه ساخت هر کیلومتر مترو امروز به‌طور میانگین حدود ۳۰۰۰میلیارد تومان است. علاوه بر این ساخت هر کیلومتر مترو ۸۲۵شغل مستقیم در شهر تهران ایجاد می‌کند؛ این یعنی مترو نه‌تنها زیرساخت حمل‌ونقلی است بلکه موتور محرکه‌ای برای اشتغال نیز هست.

دستور جلسه اول
ادامه بررسی لایحه چگونگی سرمایه‌گذاری برای تولید در کلیه حوزه‌های شهری
توضیح: این لایحه در 3بخش طرح شد. اعضا تذکرات و پیشنهادهایی دادند و نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی توضیحاتی ارائه داد.
نظر شورا: تا ماده14 لایحه بررسی و تصویب شد.

دستور جلسه دوم
بررسی گزارش رسمی حسابرس شورا درباره حسابرسی مالی منطقه‌یک در سال مالی1400 و 1401
توضیح: اعضای شورا ضمن واکاوی دقیق ایرادهای گزارش، بر لزوم اصلاح فوری تخلفات و مغایرت‌های مالی تأکید کردند.
نظر شورا: بندهای تکلیفی پیشنهادی کمیسیون برنامه‌وبودجه به تأیید شورا رسید و به شهرداری تهران ابلاغ شد تا ظرف یک‌ماه اقدام لازم را به عمل آورد.

دستور جلسه سوم
بررسی گزارش رسمی حسابرس شورا درباره حسابرسی مالی منطقه2 در سال مالی1400 و 1401
توضیح: لایحه در 2بخش بررسی شد و مهدی صالحی، شهردار منطقه2 توضیحاتی ارائه داد.
نظر شورا: با اکثریت آرا تصویب شد.

افتتاح پروژه‌های خاک‌خورده
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران‌ در جریان بررسی گزارش حسابرس رسمی شورا درباره حسابرسی منطقه‌یک شهرداری تهران برای سال‌های مالی 1400 و 1401 از تجهیز و تکمیل چند پروژه عمرانی ورزشی-فرهنگی در این منطقه خبر داد.

تجهیز 2پروژه ورزشی بعد از 10سال
بسیاری از پروژه‌هایی که از سال‌ها قبل در منطقه یک معطل مانده بودند، طی 3سال گذشته تعیین‌تکلیف شدند و به بهره‌برداری رسیدند. تجهیز، راه‌اندازی و افتتاح 2پروژه ورزشی ریحانه و شهدای نفت بعد از 10سال محقق و درنتیجه حدود 3هزارو500مترمربع به سرانه ورزشی منطقه اضافه شد. تجهیز و راه‌اندازی مجموعه فرهنگی قائم بعد از 17سال معطلی در این دوره حاصل شد. این مجموعه چیزی حدود 7500مترمربع به سرانه فرهنگی منطقه اضافه کرد.

افتتاح پروژه‌های فرهنگی-ورزشی تا مرداد
تعداد زیادی از پروژه‌های فرهنگی-ورزشی و سلامت‌محور در منطقه تا مرداد امسال افتتاح می‌شود که می‌توان به مجموعه گلابدره، ازگل و قیطریه و مجموعه فراهنگ و بهسازی 5500مترمربع از زمین‌های چمن اشاره کرد. یکی از کارهای خوب در منطقه‌یک ساخت ساختمان سرای محله باغ فردوس است که با یک معماری زیبا و با حفظ یک درخت تنومند در وسط ساختمان کار ارزشمندی در آن رقم خورده است.

لزوم بازگرداندن مدیریت حریم به شهرداری تهران
پیامدهای نبود مدیریت یکپارچه در حریم شهر تهران بار دیگر در صحن شورا مطرح شد. احمد صادقی، عضو شورا در تذکر پیش‌ازدستور، زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی را نتیجه نداشتن متولی برای حریم پایتخت دانست و از رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار خواست نسبت به پایان‌دادن به این هرج‌ومرج در سیاستگذاری اقدام عاجل کنند تا با بازگرداندن مدیریت یکپارچه حریم به شهرداری تهران بتوان از گسترش تخلفات جلوگیری کرد.
این عضو شورا در ادامه صحبت‌هایش درباره پیامدهای نبود نظارت بر حریم پایتخت چنین گفت:
 لغو مدیریت یکپارچه حریم تهران باعث شده زمین‌خواران و سودجویان بتوانند اراضی زراعی و منابع طبیعی را تغییر کاربری دهند و به ساخت‌وسازهای غیرقانونی بپردازند.
مناطق اطراف تهران که نقش کمربند حفاظتی را دارند، در معرض تخریب قرار گرفته‌اند. این امر موجب کاهش فضای سبز، آلودگی بیشتر هوا و ازبین‌رفتن اکوسیستم‌های طبیعی می‌شود.
توسعه بی‌ضابطه در حریم تهران باعث افزایش جمعیت در مناطقی می‌شود که فاقد زیرساخت‌های مناسب‌اند. این امر فشار مضاعفی بر خدمات شهری مانند حمل‌ونقل، آب، برق و فاضلاب وارد می‌کند.
ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تخریب اراضی زراعی باعث کاهش ارزش زمین‌ها و اتلاف سرمایه‌های ملی می‌شود. درنهایت این روند به ضرر اقتصاد شهری و رفاه عمومی خواهد بود.

رعایت آبیاری بهینه فضای سبز
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم در تذکری بر لزوم بهینه‌سازی‌ آبیاری فضای سبز پایتخت تأکید کرد و گفت: تذکرم به رعایت چگونگی آبیاری بهینه فضای سبز شهر تهران است. دسترسی فراوان و نامحدود به آب توسط پیمانکاران، این الگوی آبیاری بی‌محابا را توجیه می‌کند. خواهش می‌کنم شهرداری با الزامات منطقی و ضروری، این موضوع را تذکر بدهد. امیدواریم پروژه‌هایی که برای بازچرخانی آب در دستور کار قرار گرفته، با سرعت به اتمام برسد.

سروری در جمع خبرنگاران چه گفت؟
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر، در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤال‌های آنها پاسخ داد.
قرارداد تامین واگن از چین: مشکلاتی که در مسیر قرارداد ایجاد شده بود در حال رفع است و نمایندگان وزارت کشور برای اجرای این قرارداد هفته پیش رو به چین می‌رود. با مجلس نیز وارد بحث و استفساریه شدیم تا مهم‌ترین قرارداد در حوزه حمل‌ونقل به ثمر برسد. امیدواریم تفاهمنامه‌ای که برای بیش از یک‌هزارواگن منعقد شده بود به نتیجه برسد؛ اما خرید۷۹۱واگن قطعی است.
متولی حریم پایتخت: حریم یکی از موضوع‌های بسیار مهم است. استاندار قبل حریم را به‌صورت یکپارچه در اختیار شهرداری قرار داد تا آن را کنترل کند. در این دوره مصوبه لغو شد و هرج‌ومرجی در حریم ایجاد شده و شورا و شهرداری به‌دنبال این هستند که به‌صورت یکپارچه حریم را مدیریت کنند. اگر این اتفاق نیفتد نگرانیم که حریم از بین برود.
احداث آرامستان‌های جدید در پایتخت: مجوز 4آرامستان صادر و زمین 2آرامستان تملک شده است. مدیریت شهری اقدامات اجرایی را انجام می‌دهد. نمایندگان شورا نگرانی‌های خود را عنوان کردند تا شهرداری هم بداند شورا روی این موضوع حساسیت دارد. نگرانی جدی وجود ندارد و تملک 2آرامستان قطعی شده و درصورت تکمیل ظرفیت نگرانی نداریم.
ابقای شهردار تهران: رئیس شورا هم تأکید کرده که از مجلس استفساریه خواهد گرفت.‌ آقای قالیباف هنگام رأی‌گیری در مجلس تأکید کرده بود که فعالیت شورا و شهرداری با هم تمدید می‌شود؛ اما برای اطمینان بیشتر، رئیس شورا موضوع را پیگیری می‌کند. نایب‌رئیس مجلس و کمیسیون شوراها نیز همین نظر را دارند.
فریزشدن محدوده اطراف دانشگاه تهران: این دانشگاه در دوره‌های قبل فریز شد و نتوانست به حرکت جامعی در راستای اهداف خود برسد. طرح قبلی دانشگاه نمی‌تواند در درجه اهمیت و رسیدگی باشد. اقداماتی در حال انجام است که دانشگاه و محوطه اطراف آن از فریز خارج شود. باید بررسی‌ها صورت بگیرد تا در این دوره به نتیجه برسد.














 

این خبر را به اشتراک بگذارید