• یکشنبه 11 خرداد 1404
  • الأحَد 4 ذی الحجه 1446
  • 2025 Jun 01
دو شنبه 29 اردیبهشت 1404
کد مطلب : 255510
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgKKg
+
-

کوچ 137 به شهرزاد

دسترسی به سامانه ثبت پیام‌های شهروندان از طریق سوپراپلیکیشن شهرداری تهران فراهم شد

گزارش
کوچ 137 به شهرزاد

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

تا همین چند وقت پیش اگر شهروندی در شهر با مشکلی مواجه می‌شد و به فکر می‌افتاد‌ با سامانه137 تماس بگیرد، برای طرح مشکل حداقل چنددقیقه باید ‌پشت خط می‌ماند، اما به تازگی سامانه137 به صفحه اول اپلیکیشن شهرزاد اضافه شده تا مسیر سریع و دقیق‌تری برای ثبت پیام‌های شهروندان فراهم شود. استفاده از این سامانه با گوشی‌های تلفن همراه مزایای زیادی دارد و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان پیام ثبت کرد. احسان واحدی، معاون ارتباطات شهروندی سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران اطلاعات بیشتری در این زمینه می‌دهد.

دلایلی برای طولانی شدن صف انتظار
یکی از مشکلات سامانه تلفنی137 از ابتدای فعالیت، افزایش ناگهانی تماس‌ها در برخی از بازه‌های زمانی مانند برف و باران‌ بود. البته کارشناسان مرکز پاسخگوی شهروندان بودند و وقت لازم را به تمامی تماس گیرنده‌ها اختصاص می‌دادند، گرچه برخی از پیام‌ها به حوزه کاری ارگان دیگری به جز شهرداری ارتباط پیدا می‌کرد. همین موضوع باعث می‌شد تا صف انتظار برای ثبت پیام طولانی شود. به‌ویژه آنکه برخی از مردم گاه صرفا سؤالی درباره فعالیت‌های روزانه شهری مانند ساعت کار میادین میوه و تره‌بار یا زمان طرح ترافیک داشتند.

طولانی شدن روند مانع استقبال از سایت
در گذشته علاوه بر تماس تلفنی، سایت 137پلاس با نشانی https://137plus.tehran.ir برای ثبت پیام‌ها تعیین شده بود. شهروندان به این سایت مراجعه و با نوشتن پیام و مشخصات لازم پیام خود را در سامانه ثبت می‌کردند اما روند انجام این کار چندان سریع نبود و بیشتر شهروندان به تماس تلفنی عادت داشتند، به همین دلیل هم تراکم تماس‌ها در بخش تلفنی باقی ماند و کارشناسان همچنان باید به تلفن‌ها پاسخ می‌دادند.

ثبت و پیگیری مستمر
سامانه شهرزاد سال گذشته فعالیت‌های خود را گسترش داد و تبدیل به یک سوپراپلیکیشن شد. در نتیجه یکی از بهترین بستر‌ها برای ثبت پیام‌های شهروندی به‌وجود آمد. این سامانه برخلاف سایت 137پلاس، هویت کاربری تعریف‌شده دارد و شهروندانی که به‌صورت مستمر پیام‌های 137 را ثبت و آنها را پیگیری می‌کنند، با استفاده از این سامانه دسترسی بهتری به پیام‌های خود پیدا می‌کنند. اما مهم‌ترین ویژگی ثبت پیام در شهرزاد به نسبت تماس تلفنی این است که دیگر از صف انتظار خبری نیست.

احسان واحدی، معاون ارتباطات شهروندی سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران:از ابتدای دوره جدید مدیریت سامانه ‌137+ تلاش‌ و اقدامات ما بر این بود که با ایجاد بستری در فضای مجازی، ثبت پیام و مشارکت برخط را برای شهروندان ساده‌سازی کنیم که این موضوع با پیگیری‌های مستمر همکاران سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری محقق شد. در حال حاضر شهروندان می‌توانند بدون ارتباط با کارشناسان مرکز سامانه 137‌+  و با سرعت و دقت بیشتری پیام خود را از طریق اپلیکیشن شهرزاد ثبت و به‌صورت برخط پیگیری کنند. ‌این اقدام علاوه بر سرعت‌بخشیدن به ثبت پیام، قابلیت الصاق همزمان تصویر و فیلم و همچنین ثبت دقیق نشانی را توسط شهروندان دارد که این امر منجر به دقت حوزه‌های اجرایی برای رسیدگی به پیام‌ها و اجرای سریع و دقیق آنها می‌شود.

10مرحله ثبت پیام‌های شهری در اپلیکیشن شهرزاد
در صفحه اصلی شهرزاد در سمت چپ روی نشانه بنفش‌ رنگ 137بزنید.
از بین «پیام جدید» و «پیام‌های قبلی» گزینه پیام جدید را انتخاب کنید.
 در نقشه شهر، محل پیام را مشخص کنید. (اگر دسترسی به موقعیت‌یاب را فعال کرده باشید، محل استقرار شما در نقشه نشان داده می‌شود.)
 در پایین صفحه یک موضوع را بنویسید تا از میان گزینه‌های دیگر مشخص شود.
 روی علامت «انتخاب» که در نقشه می‌بینید، بزنید تا موقعیت مکانی پیام ثبت شود.
پیام را بنویسید. یک گزینه زیر کادر نوشتن پیام وجود دارد که به‌صورت خودکار متن پیام را می‌سازد.
درست بودن نشانی و متن پیام را بررسی کنید.
 با زدن روی 2نشانه «شروع ضبط صدا» یا «دریافت تصویر از دوربین» مستندات صوتی و تصویری را به پیام ضمیمه کنید.
 با زدن روی نشانه آخر «درج پیام» پیام شما ثبت و شماره پیگیری داده می‌شود.
 در مراجعه‌های بعدی می‌توانید با انتخاب گزینه «پیام‌های قبلی» مراحل رسیدگی را دنبال کنید.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید