• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25550
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o8Oz
+
-

ملاقات در اوج تنش

جهان‌نما
ملاقات در اوج تنش


صبح روز گذشته وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در حالی با یکدیگر ملاقات کردند که تنش‌های اخیر میان این دو کشور به بالاترین سطح خود طی سال‌های اخیر رسیده است.

در جریان این دیدار که در حاشیه نشست «آ‌سه‌آن» در سنگاپور برگزار شد، پمپئو و چاووش اوغلو ضمن بررسی مسائل اختلافی میان 2کشور بر سر تداوم گفت‌وگوهای دوجانبه به توافق رسیدند. به گفته شبکه الجزیره، این دیدار به‌مدت 45 دقیقه با محوریت بحران تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه برگزار شد. بر اثر تشدید تنش‌های سیاسی میان آنکارا و واشنگتن، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در اقدامی بی‌سابقه وزرای کشور و دادگستری ترکیه را به اتهام همکاری در بازداشت کشیش آمریکایی تحریم کرد. این اقدام آمریکا با پاسخ تند مقامات عالی‌رتبه ترکیه از جمله وزیر خارجه و شخص اردوغان روبه‌رو شده است. با این وجود، وزرای خارجه ترکیه و آمریکا طی 2 هفته گذشته 4 بار مکالمه تلفنی داشته‌اند.

اندرو برنسون، کشیش آمریکایی از سال 2016 به اتهام همکاری در کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان در بازداشت به سر می‌برد و تلاش‌های دولت‌های اوباما و ترامپ برای آزادی وی بی‌نتیجه بوده است. شدت تنش‌ها در این پرونده تا اندازه‌ای است که اخیرا دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود مستقیما ترکیه را به اعمال تحریم تهدید کرده بود و اردوغان نیز در پاسخ به این تهدیدها گفته بود: رفتارهای «انجلیکی - صهیونیستی» دولت آمریکا ما را نمی‌ترساند.

پیش از این روزنامه هاآرتص در گزارشی مدعی شده بود دولت اردوغان متعهد شده است در ازای میانجیگری ترامپ برای آزادی ابرو اوزکان (شهروند جوان ترکیه‌ای که به اتهام انتقال پول برای حماس در اسرائیل زندانی شده بود)، کشیش آمریکایی را آزاد کند اما بعد از آزادی اوزکان به تعهد خود عمل نکرده است.

هم‌اکنون پرونده‌های حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال سوریه، تقاضای استرداد فتح‌الله گولن به آنکارا، تحویل جنگنده‌های اف-35 به ترکیه، التزام دولت اردوغان به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و آزادی کشیش آمریکایی از جمله اصلی‌ترین محورهای تنش میان آمریکا و ترکیه به شمار می‌روند.

این خبر را به اشتراک بگذارید