
ارتباطات در خانه شهر
نخستین نشست مدیران ارتباطات شهرداریهای کشور در ساختمان بلدیه تهران برگزار شد

محمد سرابی-روزنامهنگار
پس از سالها درهای ساختمان معروف بلدیه باز شد و مدیران ارتباطات شهرداریهای کشور نخستین مهمانان این محل بودند. آنها در نشست «نما» گرد هم آمدند تا تجربیات خود را با یکدیگر در میان بگذارند. این مراسم مهمانان ویژهای مانند الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، مسعود نصرتی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، حامد جعفرزاده، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابطعمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران هم داشت و پس از آن نمایشگاه تهران 1404افتتاح شد.
تقدیر از 2چهره
در نخستین نشست مدیران ارتباطات شهرداریهای کشور از «مریم سلیمی» و «اکبر نصراللهی» استادان روابطعمومی و رسانه تقدیر شد.
افتتاح نمایشگاه تهران 1404
همزمان با برپایی همایش نمایشگاه تهران 1404در ساختمان بلدیه افتتاح شد. در این نمایشگاه به موضوعهای محیطزیست، حملونقل، برقیسازی، فعالیتهای عمرانی و دستاوردهای مدیریت شهری پرداخته شده است.
مشخصات نمایشگاه تهران 1404
محل نمایشگاه
ساختمان بلدیه
زمان افتتاح: 23اردیبهشت
ویژگی ها
توجه به موضوعهای کلان مدیریت شهری
زندگی شهری از پلتفرمها و کمپینها میگذرد
عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران:هر روز صبح مسیر مشخصی را در شهر طی میکنیم، اما واقعیت این است که دیگر در شهرها زندگی نمیکنیم و از خیابانها نمیگذریم، بلکه در پلتفرمها زندگی و از میان کمپینها عبور میکنیم. این کمپینها اعم از تجاری، سیاسی و... به ما جهت میدهند که درباره چه موضوعی فکر کنیم و نگران چه باشیم .اگر در گذشته، کارکنان روابطعمومی صرفا خبر و تصویر تهیه میکردند، امروز بهطور دائمی درگیر کمپینها و پلتفرمها هستیم؛ ضمن اینکه دشمنان و کشورهای متخاصم نیز برای کاهش امید مردم نسبت به مسئولان دائما در حال عملیات هستند. نگهبانی از امید جامعه یک مسئولیت مقدس است، اما این مسئولیت نیازمند تجهیز به ابزارهای نوین، دانش روز و حرکت در مسیر تکنولوژیهای ارتباطی است. در شهرداری تهران اقدامات مختلفی در این زمینه آغاز شده و با همکاری مجمع شهرداران کلانشهرها و کمیته ارتباطات تلاش میکنیم این مسیر را تقویت کنیم.
تغییر مثبت ذهنیت شهروندان
از سال گذشته پویشی را با عنوان تهران دوستداشتنی آغاز کردیم که هدف اولیه آن، تغییر تصویر ذهنی مردم از پایتخت و تقویت برندینگ شهری تهران بود. این کمپین ۳۶۰درجه، تمام حوزهها را پوشش میدهد؛ از اکرانها و تبلیغات محیطی گرفته تا برنامههای رسانهای، رویدادها و پوشش تلویزیونی. طبق پیمایش انجامشده در اسفندماه 1403 حدود ۶۷درصد شهروندان تهرانی با این پویش آشنا بودند و ۵۳درصد نیز اعلام کردند که ذهنیت بهتری نسبت به تهران پیدا کردهاند.
همراهی مدیریت شهری با دولت
در شهرداری تهران، کمک به دولت را نه یک تصمیم سلیقهای، بلکه یک وظیفه قانونی و شرعی میدانیم. دغدغه اصلی شهردار تهران نیز همین است؛ اینکه هر جا بتوانیم به دولت کمک کنیم تا این بار سنگین را به مقصد برساند و موجبات امید بیشتر در میان مردم فراهم شود.
فعالیتهای شهر در «یزدان»
برای نخستینبار، مدیریت شهری تهران اقدام به ساخت یک اثر نمایشی با محوریت مسائل شهری کرده است. در سریال تلویزیونی «یزدان» که از شبکه 3سیما در حال پخش است، موضوعاتی همچون فعالیت شهربانان، ساماندهی دستفروشان، آسیبهای اجتماعی، گرمخانهها و عملکرد شهرداریها با نگاهی منصفانه و دقیق به تصویر کشیده شدهاست. تاکنون ۶ یا ۷ قسمت از این مجموعه پخش شده است. سریال یزدان هرشب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه3روی آنتن میرود.
روایتی از شهر دوستداشتنی
نمایشگاه تهران ۱۴۰۴ در ساختمان بلدیه، روایتی از یک شهر دوستداشتنی است؛ هرچند ساختمان بلدیه بهطور رسمی افتتاح نشده، اما از ظرفیت این مجموعه برای برگزاری این رویداد استفاده شده است. تلاش کردهایم این نمایشگاه از حالت سنتی فاصله بگیرد و برای طیفهای مختلف مخاطب جذاب باشد .در طراحی این نمایشگاه، بر استفاده از ایدههای تعاملی و فناوری دیجیتال تمرکز کردهایم تا مخاطب نهتنها بیننده، بلکه مشارکتکننده در انتقال پیامها باشد.
لزوم فراهم کردن شرایط برای سرمایهگذاری
مسعود نصرتی، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور: ما امروز در کشور با سابقهای ۱۲۰ساله در حوزه مدیریت شهری، مسئولیت اداره ۱۴۵۰شهر را برعهده داریم. برنامهها در حوزه شهرداریها و شوراهای اسلامی باید بهصورت لحظهای و با اقتدار پیش برود تا بتوانیم مشارکت شهروندان را نیز بهصورت لحظهای داشته باشیم. هدف ما این است که با واقعبینی، شرایط را برای سرمایهگذاری در حوزه ساختوساز، عمران و آبادانی شهری فراهم کنیم.
مدیر روابطعمومیای که ۳۰ سال پیش بهترین بود، اگر امروز تغییر نگرش نداشته باشد، دیگر کارآمدی لازم را نخواهد داشت.
نقش شهرداریها در توسعه کشور
۷۶درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند. امروز بودجه عمرانی شهرداریهای کشور ۲۳درصد بزرگتر از بودجه عمرانی کل دولت است. این رقم در کنار سرمایه ۹هزار همتی بخش خصوصی که تا ۳۰درصد آن قابلیت جذب در مدیریت شهری را دارد، ظرفیت بینظیری ایجاد کرده است. اگر این ارقام را در کنار ۴۰۰همت بودجه عمرانی دولت قرار دهیم، متوجه میشویم برای اطلاعرسانی درست، شفاف و بموقع چه مسئولیت سنگینی بر دوش ماست.
شهرداریها نقش کلیدی در مصرف بهینه انرژی و ارتقای فناوری مصرف دارند. باید با مردم همراه شویم و از طریق روابطعمومیها، فرهنگسازی کنیم. این موضوع، فرصتی بینظیر برای ایفای نقش فعال روابطعمومیها در توسعه انرژیهای نو مانند خورشیدی است .باید کارهای زودبازده، کمهزینه و مؤثر طراحی کرد تا اعتماد عمومی جلب شود؛ برای مثال، جداسازی آب آشامیدنی از آب خام برای فضای سبز تهران باید بهدرستی و با اطلاعرسانی شفاف به مردم توضیح داده شود تا باور کنند برنامهای هوشمندانه در پشت آن وجود دارد.
روابط عمومیها، حافظ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی
الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاعرسانی دولت:روابط عمومیها باید حافظ اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی باشند. اگر در سازمانی اتاق بحران تشکیل میشود، روابطعمومی باید یکی از اضلاع اصلی آن باشد. باید سخنگوی مشخص داشته باشیم، خطوط ارتباطی با مردم و رسانهها تعیین شود و تمام کسانی که صحبت میکنند از یک چارچوب و کلیدواژه استفاده کنند.
روابطعمومیها تحت هیچ شرایطی نباید دروغ بگویند. دروغ نهتنها بحران را حل نمیکند، بلکه آن را چند برابر میکند. رئیسجمهور از آغاز کارش اعلام کرد که به مردم دروغ نمیگوید؛ چون بزرگترین سرمایه ما، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است. اگر این دو از بین برود، همه تلاشها بیثمر میشود.
کمبود حدود ۲۵ هزار مگاوات برق
اکنون با کمبود حدود ۲۵هزار مگاوات برق روبهرو هستیم، اما به جای دنبال مقصر گشتن، باید به آینده نگاه کنیم .هدفگذاری شده تا ۵۰ هزار مگاوات برق خورشیدی در کشور مستقر شود. پنلهای خورشیدی به سرعت وارد و نخست در وزارتخانهها و ادارات نصب خواهند شد. ساختمانهایی که پنل نصب میکنند، دیگر از شبکه سراسری استفاده نمیکنند. این اقدام در کنار اصلاح الگوی مصرف و استفاده از سیستمهای هوشمند در حال اجراست.
همبستگی ملی و دلبستگی اجتماعی
در حال حاضر در دولت و وزارتخانهها فوریترین و جدیترین مسئله ما، موضوعات اقتصادی است که حل آن نیازمند دیپلماسی فعال با همسایگان و جهان و همچنین رفع موانع اصلی در سطح بینالمللی از طریق مذاکره است. مهمتر از تمام اینها، ما به همبستگی ملی و دلبستگی اجتماعی نیاز داریم.
نقش کلیدی روابطعمومیها در تحقق مردمسالاری
حامد جعفرزاده، مدیرکل حوزه ریاست و روابطعمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور:امروزه روابطعمومی در شهرداری صرفا یک ساختار اطلاعرسانی نیست، بلکه نقش کلیدی در حکمرانی و تحقق مردمسالاری دارد .روابطعمومی هوشمند، شفاف و مشارکتمحور میتواند پیوندی عمیق میان شهروندان و نهادهای مدیریت شهری ایجاد و سرمایه اجتماعی و معنوی شهر را تقویت کند.در جهان امروز سرعت گردش اطلاعات بسیار بالاست و افکار عمومی در کسری از ثانیه شکل میگیرد. روابطعمومی نباید تنها واکنشگرا باشد، بلکه باید پیشنگر و راهبردی باشد.
لزوم مدیریت صحیح افکار عمومی
آینده مدیریت شهری بدون روابطعمومیهای توانمند، پاسخگو و تحولخواه غیرقابل تصور است. در مسیر توسعه پایدار شهری، شفافسازی عملکرد، انعکاس نیازهای مردمی و ارتقای فرهنگ عمومی، همگی بر دوش روابطعمومیهاست.
در مواجهه با بحرانها، حوادث طبیعی یا مطالبات مردمی، نقش مدیران روابطعمومی تنها اطلاعرسانی نیست، بلکه مدیریت صحیح افکار عمومی و تقویت تابآوری اجتماعی نیز برعهده آنان است. این مهم تنها با ترکیبی هنرمندانه از دانش، تجربه و خردجمعی بر پایه همدلی و رفاه ممکن خواهد بود. باید روابطعمومی را از حاشیه به متن شهرداریها و شهرها بیاوریم و با اعتماد به نیروهای توانمند این حوزه، گفتمان نوین مدیریت شهری را پایهگذاری کنیم.