• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25494
+
-

شائبه تفکیک جنسیتی در آزادی

شائبه تفکیک جنسیتی در آزادی

نیلوفر حامدی

هیات قایقرانی استان تهران در سال جدید تصمیم گرفت زمان تمرینی تیم‌های زنان و مردان را تغییر دهد. به‌صورتی که ورزشکارن زن و مرد در حین تمرین با هم روی دریاچه مجموعه ورزشی آزادی نباشند. موضوعی که با عدم پذیرش برخی تیم‌ها مواجه شد اما جمعه روز گذشته به‌طور جدی با ورود دختران قایقران به مجموعه آزادی ممانعت شد تا اعتراضی از سوی ورزشکاران و خانواده‌هایشان صورت گیرد. مسئله‌ای که از دید خانواده‌ها صرفا به‌منظور تفکیک جنسیتی انجام شده است اما حراست مجموعه آزادی می‌گوید برای مدیریت بهتر این کار را کرده‌اند. حالا در شرایطی که مردم و بسیاری از مدیران در بدنه مدیریت دولت هم به‌دنبال ورود زنان به ورزشگاه و نقض این قانون نانوشته علیه زنان هستند این اقدام یک بازگشت به عقب نیز محسوب می‌شود. 
     حراست می‌گوید دختر و پسر نباید باهم روی آب باشند
بعد از تعطیلات عید نوروز ، حراست مجموعه ورزشی آزادی و همچنین هیات قایقرانی استان تهران تصمیم گرفتند ساعت تمرینی زنان و مردان قایقران، البته به‌جز ملی‌پوشان را تغییر دهند. به این ترتیب که صبح‌ها پسران و عصرها دختران تمرین کنند. اما این دستور از سوی برخی تیم‌ها و باشگاه اجرایی نشد. حتی حراست مجموعه اعلام کرد در این صورت برگه ورود و خروج آنها را امضا نمی‌کند اما از آنجایی که برای مدتی هم برگه‌ها از سوی مسئولان چک نمی‌شد بازهم ورزشکاران به همان روند تمرینی سابق خود ادامه دادند تا همین چند وقت پیش حراست به‌طور جدی اعلام کرد اجازه ورود زنان در ساعت تمرین زنان داده نمی‌شود. این موضوع باعث شد تا ساعت تمرینی دختران به‌هم بریزد چراکه به آنها وقت و برنامه مشخص داده می‌شد و باید در همان نوبت مشخص شده سر تمرین حاضر شوند؛ برنامه‌ای که عملا از لحاظ ایمنی و فنی درست نیست بر این اساس  روزی نوبت تمرین یک ورزشکار 4تا7 عصر است باید 7صبح فردا نیز  مجددا در تمرینات حاضر می‎شد و عملا فرصتی برای ریکاوری نداشت. از طرف دیگر تقسیم روزها هم برای زنان و مردان عادلانه نبود. چراکه روزهای هفته بین دختر و پسرها تقسیم می‌شد و کل روز جمعه در اختیار پسرها قرار داشت و این یعنی فرصت تمرین کمتر برای دختران. اما این تصمیم را چه کسی گرفته است؟ منبع آگاهی به همشهری ورزشی می‌گوید که حراست توپ را به زمین فدراسیون انداخته است. 
     پس دختر من داخل جوی آب تمرین کند؟
ممنوعیت ورود دختران به ورزشگاه در روز پنجشنبه گذشته اما کار را به تجمع و اعتراض خانواده‌ها کشاند. قایقرانان دختر رشته کایاک و کانوی یکی از باشگاه‌های تهران هفته گذشته اجازه ورود به‌ورزشگاه نداشتند و اعتراض‌شان به دفتر حراست مجموعه هم چیزی را تغییر نداد. مادر یکی از همین ورزشکاران که به‌خاطر جلوگیری از ایجاد دردسر برای دخترش نمی‌خواست نامش فاش شود به‌همشهری ورزشی می‌گوید: «چندسال است دختران ما برای تمرین به آزادی می‌آیند حالا می‌گویند اصلا این دریاچه فقط برای ورزشکاران ملی است و مشکل دارید نیایید. دختر من اینجا نیاید برای تمرین به جوب برود؟ به آقای سلطانی، رئیس دفتر آقای محمودی که مدیر حراست مجموعه است گفتم شما دارید تفکیک جنسیتی می‌کنید و این کارتان ظلم به دختران است چون فرصت کمتری برای تمرین دارند ولی می‌گویند برای مدیریت بهتر این کار را می‌کنیم.» او با اشاره به اینکه در همان روز دختران تیم دراگون بوت در دریاچه بودند، اشاره کرد: «جالب اینجاست که حتی قانون خودساخته‌شان را نمی‎توانند درست اجرا کنند و همان روزی که دختران ما را راه ندادند یک تیم دیگر با پسران در دریاچه تمرین کرد. 80درصد ملی‌پوشان و مدال‌های قایقرانی  در رده سنی از این باشگاه هستند و حالا باید با ما این‌طور رفتار کنند؟ هیچ منطقی برای کارشان نداشتند و وقتی می‌گفتیم قانون‌تان ایراد دارد و عادلانه نیست هم حرف‌مان را نمی‌پذیرفتند.»
 به‌نظر می‌رسد در روزهایی که مطالبه ورود زنان به ورزشگاه در نزدیک‌ترین حالت تحقق خود قرار دارد، وجود چنین مسائلی یک بازگشت به‌عقب بزرگ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید