• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25486
+
-

پرواز در پامپلونا، فرود در تبریز!

پرواز در پامپلونا، فرود در تبریز!

در تاریخ فوتبال ایران تنها دو بازیکن سابقه حضور در لالیگا دارند و یکی از این دو بازیکن، مسعود شجاعی است. هافبک فانتزی فوتبال ایران چند سال قبل پیراهن قرمز اوساسونا را برتن داشت و حالا پیراهن قرمز تراکتورسازی را به تن خواهد کرد. ستاره متولد شیراز، اولین‌بار در نفت آبادان چهره شد و بعد از ترک این باشگاه، سه فصل متوالی برای سایپا توپ زد. او که در تیم‌ملی برانکو نیمکت‌نشین بود، بعد از جام‌جهانی 2006 به شارجه در امارات پیوست و نمایش فوق‌العاده‌ای در این تیم داشت. بعد از دو سال بازی برای شارجه، شجاعی که در تیم‌ملی فیکس شده بود با تکنیکش توجه اوساسونا را جلب کرد و در اسپانیا، همبازی نکونام شد.
محبوبیت شجاعی در پامپلونا، در نهایت سرعت اتفاق افتاد. او در دو فصل اول حضورش در این باشگاه فیکس بود و در همین 2 فصل 78 بازی برای اوساسونا انجام داد. مسعود با دریبل‌های کشویی و حرکات خلاقانه‌اش در زمین، در فرار اوساسونا از سقوط نقش مهمی ایفا کرد. او بخشی از فصل سوم را به‌دلیل همراهی با تیم‌ملی ایران در جام‌ملت‌های 2011 از دست داد اما باز هم در بازگشت به اردوی تیم باشگاهی، عملکرد خوبی داشت. یک مصدومیت وحشتناک اما موجب شد این بازیکن یک فصل را به‌طور کامل از دست دهد. این آسیب‌دیدگی که ظاهرا با خطای پزشکی نیز همراه شده بود، آنقدر شدید بود که گفته می‌شد شاید شجاعی دیگر در زمین فوتبال دیده نشود. مسعود بعد از یک فصل کامل دوری از فوتبال، شروع قدرتمندانه‌ای در اوساسونا داشت اما نتوانست به‌خوبی ادامه دهد و سرانجام باشگاه قراردادش را فسخ کرد. بدشانسی بزرگ شجاعی در لاس‌پالماس اتفاق افتاد. تیم با او در یک قدمی لالیگایی‌شدن قرار گرفت اما این اتفاق رخ نداد. تنها  یک‌سال بعد از جدایی شجاعی، لاس‌پالماس توانست به لالیگا صعود کند. شجاعی بعد از ترک اسپانیا، به الشحانیه در قطر رفت. هت‌تریک در برابر السد، بهترین خاطره او از این دوران است. الشحانیه البته در پایان فصل سقوط کرد و شجاعی با قراردادی یک میلیون دلاری پیراهن الغرافه را پوشید. به‌نظر می‌رسد او چندین سال در حاشیه خلیج فارس خواهد ماند اما این هافبک با یک تصمیم غیرمنتظره، به پانیونیوس در لیگ یونان رفت. یک فصل و نیم موفقیت‌آمیز در پانو، موجب شد او با پیشنهاد آ.اک آتن مواجه شود و در اولین قهرمانی این تیم بعد از 24 سال، سهیم باشد. بااین وجود نمایش‌های مسعود در تیم جدیدش چندان متقاعدکننده نبود و آ. اک قید ادامه همکاری با ستاره ایرانی‌اش را زد.
12 سال بعد از آخرین بازی در لیگ برتر، مسعود دوباره به فوتبال باشگاهی ایرانی پیوسته است. او در سال‌های دوری از ایران در 4 کشور مختلف برای 7 تیم مختلف به‌میدان رفته است. سایه شوم مصدومیت سنگین، هنوز هم روی مسعود شجاعی باقی مانده و بعد از آن آسیب‌دیدگی، او هیچ‌وقت به بهترین فرم دوران بازی‌اش برنگشته است. بااین وجود تجربه کاپیتان تیم‌‎ملی، می‌تواند درفصل جدید برای تراکتورسازی تبریز موثر باشد. او شاید از استانداردهای دوران بازی برای اوساسونا فاصله گرفته باشد اما حالا فوتبالیست باهوش‌تر و پخته‌تری به‌شمار می‌رود. مردی که کی‌روش هنوز هم برای تیم‌ملی دست از اعتماد به او برنداشته است. آیا دریبل‌های لالیگایی مسعود، این‌بار در لیگ برتر ایران به‌نمایش درمی‌آیند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید