• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25485
+
-

شروع آلمانی، پایان ایرانی!

شروع آلمانی، پایان ایرانی!

نام اشکان دژاگه اولین‌بار وقتی در ایران سر زبان‌ها افتاد که او حاضر نشد با تیم زیر 19 سال آلمان به سرزمین‌های اشغالی سفر کند. این ماجرا حواشی وحشتناکی برای ستاره آلمانی-ایرانی به‌وجود آورد اما سرانجام ملاقات با رئیس وقت فدراسیون فوتبال آلمان، از محرومیت اشکان جلوگیری کرد. «اشه» در رده‌های سنی مختلف آلمان به‌میدان رفته بود. چندین بازیکن هم‌نسل او شانس پوشیدن پیراهن مانشافت را به‌دست آوردند اما او می‌دانست که شانسی برای دعوت‌شدن به تیم بزرگسالان این کشور ندارد. تا قبل از سال 2009، قانون اجازه نمی‌داد یک فوتبالیست بعد از بازی برای تیم زیر 21 سال یک کشور، پیراهن تیم‌ملی دیگری را بر تن کند اما تغییر این قانون، کنجکاوی ایرانی‌ها در مورد سرنوشت دژاگه را افزایش داد. او سال 2011 پیشنهاد افشین قطبی برای بازی در جام‌ملت‌ها را رد کرد اما یک‌سال بعد، به تیم کی‌روش ملحق شد و با ایران، به دو جام‌جهانی صعود کرد. دژاگه حالا یکی از کاپیتان‌های تیم‌ملی به‌شمار می‌رود.
چهارده سال قبل، تصور می‌شد اشکان یک استعداد خارق‌العاده در فوتبال آلمان است و بالاخره برای بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال دنیا توپ می‌زند اما روند پیشرفت او با همان شیب و سرعت اولیه طی نشد. این بازیکن که محصول آکادمی هرتابرلین بود، ابتدا به تیم دوم وسپس به تیم اصلی باشگاه پیوست. سرمربی هرتا فالکو گوتز، اعتقاد زیادی به بازی اشکان داشت و زمان نسبتا خوبی در اختیار این فوتبالیست جوان قرار می‌داد. او در فصل 07-2006 مجموعا 25 بازی برای هرتا انجام داد و سپس به وولفسبورگ رفت. در دو فصل اول حضور در جمع سبزها، دژاگه در اوج آمادکی قرار داشت. او بازیکن فیکس تیم تاریخ‌سازی بود که درحضور بایرن، قهرمانی بوندس‌لیگا را به‌دست آورد. بااین وجود سرمربیان بعدی تیم‌آلمانی آرمین فه و استیو مک‌لارن علاقه زیادی به این فوتبالیست نشان ندادند. ورود ماگات اما همه چیز را عوض کرد. اشه دوباره احیا شد و در مسیر رسیدن به آرزوی دوران کودکی‌اش قرار گرفت. رویای بازی در تیمی از لیگ برتر انگلیس. 51 بازی و 6 گل زده. اشکان بعد از دو فصل با این آمار از فولام جدا شد. در کرون کاتیج، همه شیفته این بازیکن بودند و او حتی توانست عنوان بازیکن سال باشگاه را نیز از هواداران فولام دریافت کند. بااین وجود توان پرداخت دستمزد مدنظر دژاگه در فولام وجود نداشت و این بازیکن با دستمزد نجومی 4 میلیون پوندی به العربی قطر پیوست. در قطر، همه انتظار یک سوپراستار را می‌کشیدند اما دژاگه در لباس العربی چندان درخشان ظاهر نشد. دوران نزول او از همین‌جا کلید خورد. اشه به بوندس‌لیگا برگشت تا خودش را نجات دهد اما در تیم اصلی وولفسبورگ پذیرفته نشد و بیشتر با تیم دوم باشگاه وقت گذراند. ناتینگام فارست انتخاب بعدی این ستاره بود اما تنها بعد از یک بازی، دژاگه دوباره مصدوم شد و در پایان فصل، باشگاه انگلیسی او را در فهرست خروج قرار داد.
اشکان دژاگه در سال‌های گذشته همواره از تیم‌های ایرانی پیشنهاد دریافت کرده و حالا برای اولین‌بار، به یکی از این پیشنهادها جواب مثبت داده است. او در حالی پیراهن تراکتور را بر تن دارد که در بیشتر هفته‌های دو سال اخیر به‌جای زمین فوتبال، در کلینیک پزشکی بوده است. دوران فوتبال اشه در آلمان شروع شد و به‌نظر می‌رسد در ایران، تمام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید