
درآمدزایی گل و گلاب برای جامعه محلی

گلابگیری حالا از یک آیین سنتی به رویدادی گردشگری تبدیل شده و در سالهای اخیر از اوایل اردیبهشت تا پایان خرداد بنا به شرایط آب و هوایی، برگزاری مراسم گلابگیری در استانهایی چون اصفهان، فارس، کرمانشاه، کرمان، تهران و... مورد توجه بسیار قرار گرفته است.
رئیس اداره توسعه محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در اینباره به همشهری میگوید: «گلابگیری از سالهای گذشته بهعنوان یکی از رویدادهای گردشگری مطرح شده است وحتی بخشی از این مراسم در سامانه ملی رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسیده است.»
مهدی بهاروند با این توضیح که برای برگزاری آیین گلابگیری باید شبکه و زنجیرهای از خدمات گردشگری برای گردشگران شکل بگیرد که شامل خدمات اقامتی، پذیرایی، حملونقل و... است، میافزاید: «این خدمات بهصورت مستقیم از سوی جامعه محلی به گردشگران عرضه میشود و به همین دلیل، حضور گردشگران در جامعه محلی میتواند به منبع درآمد تبدیل شود و جامعه مقصد بدون واسطه بتواند محصولات خود را به گردشگران ارائه دهد.»
2تأثیر مهم گردشگری گل
رئیس اداره توسعه محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با بیان اینکه در کشور رویدادهای برداشت محصول به شکل گسترده برگزار میشود، میگوید: «فرقی نمیکند در چه فصلی از سال باشیم؛ رویدادهای مختلفی در پاییز، زمستان، بهار و تابستان برگزار میشود و گل و گلابگیری یکی از رویدادهای مهم کشور در فصل بهار است.»
مهدی بهاروند، گردشگری با محوریت گل و گلاب را از 2جهت مهم برمیشمرد و میافزاید: «این رویداد و رفتن به چشماندازهایی که گل و سبزه دارد، بهخودی خود جذابیتهای ویژهای برای گردشگران دارد. اما از جهتی دیگر، برگزاری برنامههایی در حاشیه برداشت گل و سایر آیینها که اغلب با اجرای موسیقی محلی و برپایی بازارچه صنایعدستی همراه است به معرفی و فروش تولید ات جامعه محلی هم کمک میکند. در نتیجه این منطقه به یک مقصد گردشگری تبدیل میشود.»
2شرط جذب گردشگر
جذب گردشگر با هر محوریتی جامعه محلی را به درآمدزایی میرساند. این، نکتهای است که رئیس اداره توسعه محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری میگوید و تأکید میکند: «بهطور کلی برای جذب گردشگر به یک منطقه برندسازی مهم است؛ مانند مقصد گردشگری گل یا مقصد گردشگری گلابگیری.»
مهدی بهاروند تکرارپذیری یک اتفاق را هم نکته مهم دیگر در جذب گردشگری میداند و میافزاید: «اینکه سالانه در یک روز خاصی مثل روز ملی گل و گلابگیری مراسمی داشته باشیم، تکرارپذیری موجب میشود گردشگران و تورهای گردشگری برای حضور در آن رویداد برنامهریزی کنند و همین موجب جذب بیشتر
گردشگر میشود.»