
رفع خرابی پلههای مکانیزه در2ساعت
رصد روزانه پلههای برقی پلهای عابرپیاده و ایستگاههای مترو، سرعت تعمیر این دستگاههای مصرفی را بالا برده است

سید محمد فخار-روزنامهنگار
در روزهای اخیر خبری در یکی از رسانههای مکتوب درباره خرابی یک پل عابرپیاده مکانیزه رسانهای شد؛ امری معمول که در هر وسیله پرکاربرد مکانیزه احتمال آن وجود دارد. در پلهای عابر پیاده و ایستگاههای مترو روزانه تردد بالایی انجام میشود و خرابی پلههای برقی بخشی از چالشهایی است که امکان دارد بر اثر هر رخدادی صورت گیرد.
رصد مداوم پلها
تهران 107پل عابرپیاده تماممکانیزه دارد که برخی آسانسور هم دارند. همچنین ۱۳۱۸ دستگاه پلهبرقی در ایستگاههای مترو درحال خدمترسانی به مردم است. با توجه به حجم ترددها خرابی روزانه تعدادی از پلهها امری بدیهی است. در نتیجه شهرداری تهران تلاش کرده با رصد روزانه پلهای عابر مکانیزه و ایستگاههای مترو، سرعت تعمیر و اورهال دستگاههای مصرفی خرابشده را بالا ببرد.
رفع مشکلات در کمترین زمان
براساس گزارشها بهطور میانگین روزانه تنها یک یا 2دستگاه پلهبرقی خاموش میشوند که مشکل هندریل دارند و این مشکل به سرعت رفع میشود. از طرفی بهگفته کارشناسان بیشتر پلهبرقیها و حتی آسانسورهای مترو در حال حاضر با کمترین خاموشی فعالیت دارند که البته بلافاصله پس از اطلاع از هرگونه خرابی، تیمهای تعمیر و نگهداری به محل اعزام میشوند تا مشکلات رفع و قطعات بهسرعت تأمین شوند.
حل مشکل پلهبرقیها در کمترین زمان
حجتالله قائد رحمتی، معاون مهندسی شرکت بهرهبرداری متروی تهران:
معمولا خرابیها در کمترین زمان ممکن، یعنی در حدود یک تا 2 ساعت برطرف میشود، مگر اینکه مشکل حادی پیش بیاید یا نیاز به قطعه خاصی باشد. در حال حاضر تلاش میشود قطعات مهم، مانند کانتکتورها، سنسورها و موتور گیربکسها برای پلهبرقیها تأمین شود. برای قطعات خاص، مثلاً در برخی پلهها که تنها تعداد کمی از آنها در سراسر شبکه داریم نیاز به زمان بیشتری برای تأمین قطعه وجود دارد. با این حال، سعی کردهایم این زمان را به حداقل برسانیم و اکنون میتوانیم این تأمین قطعات را در کمتر از 2 یا 3 روز انجام دهیم. تمام تلاش ما این است که تجهیزات به بهترین شکل ممکن در اختیار شهروندان و مسافران قرار گیرد و مشکلات آنها در سریعترین زمان برطرف شود.
کاهش قابل توجه خاموشی پلهبرقیها
مجید امانی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران:
با تقسیمبندی تهران به ۴ پهنه، نگهداری مستمر و سرویس پلها با استقرار پیمانکاران در هر پهنه در حال انجام است. بعد از اعلام خرابی و خاموشی پلهبرقیها بلافاصله نسبت به اعزام نیروها برای تعمیرات اقدام میشود. با رصد و پایش روزانه پلههای عابرپیاده مکانیزه توسط پیمانکاران هر پهنه و در اولویت قراردادن تعمیر و نوسازی یونیتهای پلهبرقیها با توجه به علت و زمان خاموشی ، خاموشی پلهبرقیها به میزان قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته و این روند امسال ادامه خواهد داشت.