• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25423
+
-

مجلس با تشکیل ‌وزارت میراث فرهنگی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل وزارت میراث فرهنگی موافقت کردند. ماده واحده طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار جلسه علنی صبح دیروز مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۳۷ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر به آن رأی دادند.

به گزارش ایسنا، در ماده واحده طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمده است: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با کلیه اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات داراست، با رعایت بند «د» ماده۲۹  قانون خدمات کشوری و بند «الف» ماده ۲۸ قانون برنامه ششم و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تبدیل می‌شود و بار مالی ناشی از تعیین عنوان از محل منابع داخلی و صرفه‌جویی تأمین خواهد شد. طبق تبصره یک ماده واحده این طرح، کلیه امکانات، اموال و نیروی انسانی سازمان مزبور در اختیار وزارتخانه جدید قرار می‌گیرد. در تبصره ۲ ماده واحده این طرح هم آمده است: شرح وظایف این وزارتخانه مطابق قوانین مورد عمل سازمان مذکور خواهد بود و دولت موظف است تغییرات در شرح وظایف وزارتخانه جدید را حداکثر ظرف مدت یک سال برای تصویب به مجلس ارائه کند.

طبق تبصره ۳ ماده واحده این طرح، هرگونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بار مالی برای وزارتخانه موضوع این ماده در طول دوران اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع است.

تشکیل وزارت میراث از نگاه موافقان و مخالفان

به گزارش همشهری، طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه نخست در دولت دهم مطرح شد. در واقع عملکرد مسئولان وقت این سازمان و عدم‌پاسخگویی آنها سبب شد تا منتقدان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این طرح را مطرح و پیگیری کنند. این طرح البته در دولت یازدهم برای مدتی مسکوت ماند زیرا دولت یازدهم با این توجیه که تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه برای دولت بار مالی دارد و به حجم دولت می‌افزاید مخالف اجرای این طرح بود. اما با ورود جدی نمایندگان مجلس به این طرح و پیگیری منتقدان و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، سرانجام این طرح دیروز در صحن علنی مجلس مطرح شد و نمایندگان به آن رأی مثبت دادند.

منتقدان با مثبت ارزیابی کردن تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تأکید می‌کنند، تشکیل این وزارتخانه مسئولان را ملزم به پاسخگویی می‌کند و باعث ارتقای صیانت از میراث فرهنگی، رونق صنایع‌دستی و گردشگری می‌شود. مخالفان تشکیل وزارت میراث فرهنگی اما معتقدند اگر تشکیل این وزارتخانه در حد تغییر نام باشد نه‌تنها باعث ارتقای میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نمی‌شود بلکه باعث تضعیف مسئولان این نهاد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید