
نوسازی 16پل مکانیزه پایتخت
بهسازی پلهای عابر مکانیزه از فلکه چهارم تهرانپارس تا بزرگراه خلیجفارس

مهدی اسماعیل پور-روزنامهنگار
تا همین چند سال پیش پلهای مکانیزه شهر ، بهدلیل خرابی و فرسودگی یا تعطیل وخاموش یا نیمبند و یکخط درمیان فعال بودند. همان حرکت نیمبند هم بهدلیل وجود نواقص و شکستگیها به لحاظ ایمنی مشکلاتی داشت و منجر به بروز حوادث میشد. همچنین در زمینه پلهای مکانیزه، شهروندان شاهد یک نوع خلأ و شانه خالی کردن و پاسکاری بین بخشهای مختلف شهرداری تهران بودند. حالا هردو مشکل حل شده است. نوسازی و نگهداشت پلها متولی دارد و بهسازی آنها نیز از سال گذشته آغاز شده است. سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران امسال هم نوسازی پلهای عابر مکانیزه را دست پر شروع کرده است.
پیامد خرابی و فرسودگی پلهبرقیها
کاهش بهرهوری
نارضایتی شهروندان
نوسازی پلهای مکانیزه با اولویتبندی
عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران: عملیات اجرایی حذف یونیتهای معیوب و جایگزینی یونیتهای جدید، با توجه به بار ترافیکی معابر، در ساعات اولیه بامداد انجام میشود. نوسازی برخی پلهای عابر مکانیزه هم با دشواریهایی همراه است. محدودیت فضای دسترسی به برخی یونیتهای معیوب و نبود پلههای غیرمکانیزه کمکی سبب شده در برخی موارد نصب و جایگزینی پلههای موقت با حذف یونیتهای معیوب با سختیهایی همراه شود. نوسازی پلهای عابر مکانیزه اولویتدار ازجمله پلهای عابر پرتردد شروع شده است. همچنین براساس مصوبات «کمیته ساماندهی پلهای عابر» جمعآوری یا تبدیل پلهای عابرمکانیزه کمتردد به رمپ استاندارد بتنی یا فلزی نیز ادامهدار است.
نوسازی پله برقیها چه نتایجی دارد؟
تسهیل تردد مردم بهویژه افراد
کمتوان جسمی و سالمندان
تشویق شهروندان به استفاده
از ناوگان حملونقل عمومی
افزایش ایمنی و کاهش حوادث
نوسازی پلهبرقیها ادامه دارد
مجید امانی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران:سال گذشته ۶۵ یونیت پلهبرقی در ۱۴پل شهرتهران نوسازی شد و امسال نیز ۷۲ یونیت پلهبرقی در ۱۶ پل نوسازی میشود. همچنین تقسیمبندی تهران به ۴ پهنه نگهداری مستمر و سرویس پلها با استقرار پیمانکاران در هر پهنه در حال انجام است.
مشکلات اصلی پلهبرقیها چیست؟
خرابی مکانیزمها
نداشتن ایمنی کافی
شکل و ظاهر نامناسب
فرسودگی