• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25273
+
-

پیمان‌شکنی موشکی کره‌شمالی

منابع اطلاعاتی آمریکایی به واشنگتن پست گفته‌اند که پیونگ‌یانگ روی ساخت موشک قاره‌پیما کار می‌کند

گزارش
پیمان‌شکنی موشکی کره‌شمالی


کره‌شمالی با وجود وعده‌هایی که به دونالد ترامپ برای برچیدن تاسیسات هسته‌ای خود داده است، همچنان موشک بالستیک تولید می‌کند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به نقل از 2مقام اطلاعاتی آمریکا گزارش داده است که براساس تصاویر ماهواره‌ای، فعالیت‌ها در یک سایت تولید موشک در کره‌شمالی ادامه دارد. رویترز هم به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که مشخص نیست کره‌شمالی تا چه حد در تولید موشک‌های خود پیشرفت داشته ‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا‌ ماه ژوئن با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در سنگاپور ملاقات کرد. در این ملاقات، دو طرف وعده دادند که در راه رسیدن به هدف خلع سلاح شبه جزیره کره همکاری خواهند کرد. بعد از این نشست، ترامپ اعلام کرد که کره‌شمالی دیگر تهدید هسته‌ای به شمار نمی‌رود. در همان زمان، ترامپ در آمریکا با انتقادهای زیادی مواجه شد. منتقدان ترامپ معتقدند او هیچ‌گونه تضمین و تعهدی از سوی کیم برای پایان فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نگرفته است.

براساس گزارش واشنگتن پست، به‌نظر می‌رسد کره‌ای‌ها در حال ساخت یک یا 2موشک بالستیک سوخت مایع بین‌قاره‌ای هستند. محل تولید این موشک‌ها تاسیسات سانومدونگ در نزدیکی پیونگ‌یانگ اعلام شده است. پیش‌تر در این تاسیسات، 2موشک هواسونگ-15تولید شده است. این موشک، دوربردترین موشک ساخت کره‌شمالی است و با بردی بیش از 13هزار کیلومتر، قابلیت رسیدن به ساحل شرقی آمریکا را دارد.

این نخستین بار نیست که گزارش‌هایی درباره تداوم فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی از بعد از نشست سنگاپور منتشر می‌شود. در انتهای ‌ماه ژوئن، سازمان اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که کره‌شمالی تولید اورانیوم خود را افزایش داده است.

یک منبع اطلاعاتی درباره فعالیت کره‌ای‌ها به واشنگتن پست گفته است: «ما آنها را می‌بینیم که هر روز سر کار می‌روند؛ درست مثل قبل.»

کاخ سفید گفته است که درباره گزارش‌های اطلاعاتی نظر نمی‌دهد. یک مقام ارشد در کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی هم گفته است که سازمان‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی و آمریکا با هم همکاری نزدیکی داشته و فعالیت‌های مختلف کره‌شمالی را زیرنظر دارند.


 دیدار ژنرال‌های 2 کره در دهکده مرزی
گزارش واشنگتن‌پست در حالی منتشر شد که نشست نظامیان 2‌کره در دهکده مرزی پانمونجون، طبق برنامه برگزار شد. این نشست، که دومین نشست از ‌ماه ژوئن به شمار می‌رود، در‌پی نشست رهبران 2کره در ‌ماه آوریل برنامه‌ریزی شده است. در نشست آوریل در همین منطقه مرزی، کیم و مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی توافق کردند تا تنش‌ها را کاهش دهند و «تمامی فعالیت‌های خصمانه» را متوقف کنند.

ژنرال کیم دو گیون مذاکره‌کننده ارشد کره‌شمالی و مسئول سیاستگذاری وزارت دفاع کره‌جنوبی در رابطه با کره‌شمالی، پیش از سفر به منطقه حائل نظامی برای ملاقات با ژنرال کره‌شمالی به خبرنگاران گفت که تمام تلاش خود را برای از بین بردن تنش‌ها خواهد کرد.

برنامه کاری این نشست، مذاکرات بر سر کاهش تدابیر امنیتی و نیروهای نظامی در منطقه حائل مرزی و همینطور تبادل بازمانده سربازان کشته شده دو طرف در جنگ کره بین سال‌های 1950تا 1953بود.

به گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی، یکی از ماموریت‌های ویژه ژنرال «آن ایک سان» مسئول هیأت کره‌شمالی در مذاکرات نظامی، پیشبرد ایده پایان رسمی جنگ در شبه جزیره کره است. بعد از پایان جنگ شبه جزیره کره، دو کشور در حالت نه‌جنگ نه‌صلح به‌سرمی‌برند. پیونگ‌یانگ امیدوار است کره‌جنوبی، آمریکا را متقاعد کند تا با پایان رسمی جنگ موافقت کند.


دعوت کیم به اندونزی
خبر دیگر از کره شمالی اینکه رهبر این کشور رسما برای حضور در افتتاحیه بازی‌های آسیایی جاکارتا به اندونزی دعوت شد. به گزارش رویترز، هیاتی از اندونزی در سفر به پیونگ یانگ با کیم یونگ نام، رئیس تشریفاتی دولت کره شمالی دیدار و دعوتنامه رسمی خود را ارائه کرد. معاون رئیس‌کل پلیس اندونزی که در این هیات حضور داشت، گفت که دولت اندونزی امنیت هیات کره شمالی را در این مسابقات تضمین کرد.

هفته پیش، دعوتنامه مشابهی در سئول به دولت این کشور ارائه شده بود. سخنگوی کاخ آبی (کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی) گفته است مون‌جائه‌این، حضور در افتتاحیه بازی‌های آسیایی را که 18 اوت (27 مرداد) برگزار می‌شود بررسی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید