• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25221
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KzrY
+
-

نگران نباش کارلوس!

یک روز بعد از تقاضای دوباره مهدی تاج برای معافیت ستاره‌های سرباز تیم‌ملی، سردار کمالی بار دیگر مخالفتش را با این موضوع اعلام کرد. رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، همچنان تاکید دارد که به‌لحاظ قانونی دلیل موجهی برای بخشش خدمت سربازی فوتبالیست‌های تیم‌ملی در کار نیست. براساس قوانین طلا، نقره و برنز رقابت‌های المپیک، طلا و نقره بازی‌های جهانی و طلای بازی‌های آسیایی، می‌توانند شامل طرح «سرباز قهرمان» شوند. البته که درخشش در جام‌جهانی فوتبال نیز سال‌ها قبل موجب معافیت مهدی مهدوی‌کیا شده اما فاصله باز کردن دروازه آمریکا در «بازی قرن »با آنچه در روسیه اتفاق افتاده بسیار زیاد به‌نظر می‌رسد. تیم‌ملی در جام‌جهانی عملکرد نسبتا خوبی داشته اما حتی از گروهش نیز صعود نکرده و دست به یک کار تاریخی نزده است. سردار کمالی قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا را فرصت خوبی برای معافیت گرفتن ستاره‌ها می‌داند اما طبیعتا قرار نیست بازیکنان بزرگسال در تیم زلاتکو کرانچار حاضر شوند. اگر تیم امید ایران در جاکارتا به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کند، مهره‌های جوانی مثل مهدی قائدی استقلال و محمدامین اسدی پرسپولیس دیگر چیزی به‌نام خدمت سربازی نخواهند داشت. همان‌طور که پیش‌تر قهرمانی در جام‌ملت‌های نوجوانان، موجب بخشش خدمت سربازی نفراتی مثل کاوه رضایی و پیام صادقیان شده است.

سعید عزت‌اللهی، مجید حسینی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند، مهدی‌ترابی و علی قلی‌زاده، هفت ملی‌پوشی هستند که وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال به‌دنبال درخواست سرمربی تیم‌ملی، مسئله معافیت‌شان را پیگیری می‌کنند. جالب اینکه هیچ‌کدام از این نفرات تا امروز مشکلی برای خروج از کشور و حتی بازی برای تیم‌های اروپایی نداشته‌اند. عزت‌اللهی از چندین سال قبل در اسپانیا و روسیه فوتبال بازی کرده و در فصل جدید نیز خارج از ایران حضور خواهد داشت. مجید حسینی به‌تازگی بدون هیچ مشکلی راهی ترابزون شده، سردار آزمون در روسیه و علیرضا جهانبخش در انگلیس حضور دارند و علی قلی‌زاده نیز به‌تازگی راهی بلژیک شده است. از  این جمله تنها مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند لژیونر نیستند که اولی با توجه به معافیت تحصیلی، تا چند سال دیگر هیچ مشکلی را احساس نمی‌کند و دومی احتمالا دیر یا زود به یک تیم خارجی منتقل خواهد شد. معاف‌نکردن این فوتبالیست‌ها به‌معنای ایجاد مشکل برای خروج‌شان از کشور نیست و سازمان نظام وظیفه در سال‌های گذشته، در این خصوص همکاری مستمری با فدراسیون فوتبال داشته است. 

داستان معافیت سربازها، به یک دغدغه بسیار جدی برای کارلوس کی‌روش تبدیل شده و او حتی از فدراسیون برای حل این معضل قول گرفته اما به‌نظر می‌رسد نگرانی سرمربی تیم‌ملی، کاملا بی‌جهت باشد. یک نفر باید شرایط را برای کارلوس توضیح دهد و به او ثابت کند که فعلا هیچ خطری به‌واسطه قانون سربازی، تیم‌ملی را تهدید نمی‌کند. هراس کی‌روش از دچار شدن به سرنوشت قبل از جام ملت‌های 2015 است. این اتفاق اما دیگر تکرار نخواهد شد. چراکه 4 سال قبل، سونامی جعل معافیت‌ها در فوتبال ایران کشف شد و «محرومیت» بازیکن‌ها نیز نه به‌خاطر خدمت سربازی، که به‌خاطر جعل معافیت اتفاق افتاد. اگر جعلی صورت نگیرد، دلیلی نیز برای محرومیت بازیکنان وجود نخواهد داشت. ستاره‌های جوان فوتبال ایران تا امروز باوجود مشمول بودن، به‌راحتی از کشور خارج شده‌اند و با باشگاه‌های اروپایی قرارداد بسته‌اند. آنها می‌توانند طبق قانون فعلی بعد از هشت سال با پرداخت مبلغی، معافیت سربازی‌شان را خریداری کنند. در نتیجه، هیچ مانعی برای فعالیت‌های حرفه‌ای آنها و هیچ دلیلی برای نگرانی درخصوص تیم‌ملی وجود ندارد. همه این نفرات اما یک راه ساده‌تر برای دریافت معافیت بی‌قید و شرط پیش‌رو دارند. راهی که از قهرمانی در جام ملت‌های امارات می‌گذرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید