• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25035
+
-

داستان ورود زنان به ورزشگاه چه شد؟

داستان ورود زنان به ورزشگاه چه شد؟

لیلی خرسند

استادیوم آزادی برای حضور تماشاگران زن آماده می‌شود؟ جواب مسئولان ورزشگاه تقریبا منفی است ولی کسانی که از نزدیک در جریان کارها هستند، تایید می‌کنند بازسازی بعضی از قسمت‌های استادیوم برای آماده کردن مقدمات حضور زنان روی سکوها، انجام می‌شود. 

نزدیک به دو دهه است که صحبت از  بازگشت زنان تماشاگر به استادیوم آزادی است، زنانی که بعد از انقلاب اسلامی و به بهانه مناسب نبودن فضای ورزشگاه‌ها از تماشای مسابقات مردان محروم شده‌اند، سال‌های گذشته بارها با وعده وعید، به‌حضور در استادیوم امیدوار شده‌اند، هرازگاهی تعدادی از آنها وارد ورزشگاه شده‌اند و با اعتراض مخالفان، سختگیری‌ها برای منع ورود آنها به ورزشگاه بیشتر شده است. اگر تا یک دهه قبل اعتراض اصلی زنان، به محرومیت از تماشای مسابقات فوتبال بود، چند سالی است که تماشای مسابقات والیبال، بسکتبال و ... هم برایشان ممنوع شده است. با این حال یک اتفاق، آنها را دوباره به حضور در سالن‌های ورزشی و استادیوم‌های فوتبال امیدوار کرده است. ماه قبل همزمان با مسابقات جام‌جهانی فوتبالی، اتفاقی غیرمنتظره در ورزش ایران افتاد؛ مرد و زن کنار هم روی صندلی‌های استادیوم آزادی نشستند و از مانیتور چند مسابقه از جام‌جهانی را تماشا کردند. هرچند این اتفاق هم مخالفانی داشت اما به‌نظر می‌رسید زمینه را برای حضور مداوم زنان در ورزشگاه فراهم کرده است. همان روزها که زنان و مردان بدون دردسر و مشکل وارد استادیوم شدند، صحبت از این بود که مسئولان ورزشگاه آزادی امتحان‎شان را به‎خوبی پس داده‌اند و حضور تماشاگران زن در مسابقات فوتبال امکان‌پذیر است. صحبت از این بود که تا قبل از شروع لیگ هجدهم، بهانه‌هایی که همیشه برای منع حضور زنان در استادیوم بوده؛ نبود سرویس‌های بهداشتی برای زنان، ورودی جداگانه برای آنها و ... برطرف می‌شود و زنان می‌توانند فوتبال تماشا کنند. بازسازی بعضی از قسمت‌های ورزشگاه در حال انجام است اما فرهاد نیکوخصال، سرپرست مجموعه ورزشی آزادی می‌گوید که این بازسازی‌ها ربطی به حضور زنان در استادیوم ندارد: «این تعمیرات از ماه‌ها قبل آغاز شده است. شرایط VIP برای پذیرایی از مهمانان مناسب نبود، بعضی از قسمت‌های استادیوم هم به مقاوم‌سازی نیاز داشت که کار بازسازی در حال انجام است. این بازسازی‌ها ربطی به حضور خانواده‌ها و زنان در استادیوم ندارد.»

با این حال خبرهایی هست. نیکوخصال به همشهری می‌گوید که قرار است تماشای مسابقات دیگر رشته‌ها برای زنان آزاد شود: «برای انجام هر کاری باید مراحل حقوقی و قانونی هر کاری طی شود. رئیس‌‎جمهور دستور داده تا مقدمات حضور تماشاگران زن در ورزشگاه‌ها فراهم شود. این دستور برای رشته‌هایی است که حساسیت‌های کمتری دارد، رشته‌هایی مثل هندبال، بسکتبال و ... در این سالن‌ها هم مقدماتی که برای حضور تماشاگران زن نیاز است، در حال فراهم شدن است. فوتبال مهم‌ترین و حساس‌ترین رشته است. ما تابع قانون هستیم، هر وقت ابلاغیه رسمی داشته باشیم، هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم.»

نیکو خصال در حالی می‌گوید دستور رییس جمهور برای رشته‌های غیرفوتبالی است که بعد از حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی برای تماشای مسابقات جام‌جهانی، وزارت ورزش برای تداوم این حضور از رییس جمهور استعلام کرده و روحانی به آنها پاسخ داده بود: «این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت ورزش ادامه یابد.»

برخلاف گفته‌های نیکوخصال، بعضی‌ها می‌گویند بیشتر بازسازی‌های استادیوم برای فراهم کردن مقدمات حضور تماشاگران زن است. یکی از مواردی که روی آن تاکید می‌شود، جدا کردن ورودی‌هایی است که گفته می‌شود قرار است زنان از آنجا وارد استادیوم شوند، توضیحات نیکوخصال را بخوانید: «نه، جداسازی این ورودی‌ها برای بالا بردن مسائل امنیتی است و ربطی به زنان ندارد. همه کارهایی که در استادیوم انجام می‌شود برای تماشاگران مرد است. اگر قرار باشد تماشاگران زن به استادیوم بیایند، باید تعریف بهتری برای بازسازی انجام دهیم؛ ورودی‌ها، نمازخانه، بوفه، سرویس بهداشتی و... باید برای تماشاگران زن در نظر گرفته شود.» 

او در عین حال احتمال حضور تماشاگران زن در استادیوم را نه تایید می‌کند و نه رد: «شاید وزارت ورزش در حال پیگیری است و ما خبر نداریم. بحث‌هایی هست که از حیطه اختیارات ما خارج است.» هستند کسانی که این پیگیری‌ها را در وزارت ورزش تایید کنند. گفته می‌شود بخش عمده‌ای از این بازسازی‌ها به‌خواست وزارت ورزش انجام شده است، یکی از افراد نزدیک به‌مدیریت مجموعه ورزشگاه آزادی به همشهری می‌گوید: «عمده کار بازسازی ورزشگاه برای ورود زنان است، این هم به خواست وزارت ورزش بوده. وزارت ورزش در حال پیگیری ورود زنان به استادیوم است اما چون نگران است بعضی‌ها با مخالفت‌هایی که می‌کنند، مانع شوند، برنامه‌هایی را که دارد، رسانه‌ای نمی‌کند.» 

یک هفته از شروع لیگ برتر فوتبال گذشته و هنوز خبری از حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال نیست اما بعید نیست از بازی‌هایی که حساسیت کمتری دارند، درهای آزادی و دیگر ورزشگاه‌ها به روی زنان باز شود. 

     سلحشوری: دستور رئیس جمهور را اجرا کنید
دیروز پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس هم درباره حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه صحبت کرد. بر خلاف نیکوخصال که می‌گوید دستور رئیس جمهور برای حضور تماشاگران زن در ورزشگاه‌ها برای فوتبال صادر نشده است،  سلحشوری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، مدعی شده است که این دستور برای تماشای مسابقات فوتبال صادر شده، او حتی ایراد گرفته است که چرا وزارت ورزش دستور رئیس جمهور را اجرایی نمی‌کند: «لیگ برتر آغازشده و بهترین زمان برای اجرایی کردن ورود زنان به ورزشگاه‌هاست. جناب آقای روحانی هم دستور ورود زنان به ورزشگاه را صادر کرده اند. طبق دستور رئیس‌جمهور به وزارت ورزش و جوانان باید شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها مهیا شود؛ خانم ابتکار اعلام کرده که شیوه‌نامه‌ای در این خصوص نوشته شده است. وزرا باید فرمان رئیس‌جمهور را اجرایی کنند. سؤال من این است که چرا این دستور اجرا نمی‌شود؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید