
بهرام علیه افشاری
مقایسه آمارهای فروش «فسیل» و «70سی»

ناصر احدی-روزنامهنگار
در سینمایی که عاشق رکوردشکنی است، رکورد پرفروشترین فیلم سینمای بعد از انقلاب که دست «فسیل» بود، بعد از تقریبا فقط یک سال شکست. «70سی» که دستپخت بهرام افشاری است، ظرف 3ماه رکورد «فسیل» را شکست و بهعنوان پرفروشترین فیلم سینمای ایران تاجگذاری کرد. افشاری که نقش مهمی- مهمتر از کارگردانی و فیلمنامه- در فروش «فسیل» داشت، به اتفاق ابراهیم عامریان تهیهکننده «فسیل»، نخستین فیلم بلند سینماییاش را در ژانر کمدی ساخت تا ثابت کند طلسم فروش «فسیل» در جیب اوست. «فسیل» ساخته کریم امینی برای اینکه رکورد فروش سینمای ایران را بزند، یک سال روی پرده ماند، درحالیکه «70سی» برای رکوردشکنی فقط به 3ماه وقت نیاز داشت. از دید انتقادی، «70سی» نسبت به «فسیل» هیچ برتریای ندارد و هر دو فیلم برای تماشاگر فیلمبین که سلیقه فرهیختهای دارد به یک اندازه غیرقابلتحملاند. اما نکته مهم فروش بیشتر «70سی» برجسته کردن جایگاه بهرام افشاری در سینمای کنونی ایران است. او حالا با دو فیلم «فسیل» و «70سی» مجموعا بیش از 650میلیارد تومان فروش در سینمای ایران را رقم زده و بیش از 13میلیون نفر را به سینما کشانده است. افشاری در کنار پژمان جمشیدی دو بازیگریاند که فارغ از کیفیت فیلمهایشان، سینماروها برای تماشای آنها به سینما میروند. این موقعیتی است که در سینمای ایران قبلا در اختیار بازیگرانی مثل محمدرضا گلزار، امین حیایی و رضا عطاران بود و حالا افشاری و جمشیدی در رقابتی شانهبهشانه با هم پیش میروند تا بالاخره یکیشان زودتر از دور خارج شود و دیگری به تنهایی بر سریر گیشه سینما تکیه بزند. فعلا که هر دو روی بورساند و تهیهکنندهها تشنه همکاری با آنها. برگردیم به «70سی» و «فسیل». در این گزارش آمارهای مربوط به فروش این دو فیلم را مقایسه کردهایم که نکات جالبی را روشن میکند. درضمن، نقش ابراهیم عامریان را در فروش بالای کمدیهای سینمای ایران از یاد نبرید تا بعدا سر فرصت بیشتر دربارهاش بنویسیم.