
اتوبوسهای برقی در خطوط جنوب
۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی جدید، وارد 15خط اتوبوسرانی پایتخت میشود

مریم باقرپور-محمد فخار- روزنامهنگار
نخستین خط تمامبرقی اتوبوس تهران از ساعت ۷صبح دیروز کار خود را در مسیر میدان جمهوری به بهارستان آغاز کرد تا نخستین خط سبز اتوبوسرانی پایتخت شکل بگیرد. به این ترتیب در خیابان جمهوری که ازجمله معابر پرتردد مرکز شهر است، هیچ اتوبوس دیزلی ای تردد نخواهد کرد تا میزان آلودگی هوای تولید شده از اتوبوسهای شهری این مسیر به صفر برسد. این رویداد در کمتر از 50ساعت پس از مراسم پنجشنبه گذشته و رونمایی از ناوگان حملونقل برقی تهران با حضور رئیسجمهور و شهردار تهران آغاز شد و اکنون از 189دستگاه به نمایش درآمده، 35اتوبوس در این مسیر سبز خدماترسانی میکند.
تردد رایگان
«خارج از سرویس»؛ این عبارت روی دستگاه کارتخوان اتوبوس برقی، به نمایش درآمده و هر مسافری هنگام سوار شدن با تعجب از راننده میپرسد ؛ پس کرایه را چطور حساب کنیم؟ راننده میانسال هم لبخندزنان و با حوصله میگوید:«کارتخوان هنوز فعال نشده و کرایه رایگان است.» مسافران این برقیهای جدید از شنیدن این جمله مسرور میشوند و علی سپهری یکی از آنها میگوید: «عادت نداریم ما، مگر میشود تردد با اتوبوسی با این امکانات رایگان باشد؟!» سپس روی صندلی پشت راننده مینشیند و با دیگر مسافران از مزایای حملونقل برقی و نیاز کلانشهرها به این امکانات صحبت میکند.
تغییر محسوس
همینکه روی صندلی مینشیند، بانوی جوان خطاب به مسافر کناریاش میگوید: «چه اتوبوسهای خوشگلی. اصلا قابل مقایسه با اتوبوسهای قبلی این خط نیستند.» او که خود را زهرا عمویی و از مسافران ثابت خط میدان بهارستان معرفی میکند، صحبتهایش را اینطور ادامه میدهد: «صندلیهای راحت و جای شارژ در داخل کابین و از همه مهمتر بیدود و برقیبودن این اتوبوسهای جدید که در 2روز اخیر به این خط اضافه شده اصلا قابل مقایسه با قبلیها نیست. تهران همیشه آلوده، به چنین امکاناتی خیلی نیاز دارد.»
برقیسازی خطوط ادامه دارد
احمد قیومی، مدیرعامل اتوبوسرانی تهران هم در اولین روزهای خدماترسانی اتوبوسهای برقی در خط جمهوری حضور دارد تا از نزدیک روند فعالیت آنها را رصد کند. او میگوید: «رویکرد برقیسازی خطوط با محور مرکز شهر در تهران دنبال خواهد شد. در حال حاضر این اتوبوسها با پلاک موقت تردد میکنند اما پلاکگذاری آنها در دست انجام است. همچنین کارتخوان و جیپیاس روی این اتوبوسها در حال نصب است اما تا روزی که نتوانیم از کارتخوان استفاده کنیم، استفاده مردم رایگان است .15خط دیگر که در نوبت برقیسازی هستند بهصورت ترکیبی انجاموظیفه خواهند کرد. ۱۸۹دستگاه اتوبوس رسیده، بهترتیب وارد خطوط مختلف پایتخت میشوند. یکی از اقدامات دیگر این حوزه راهاندازی سیستمها و پایانههایی برای شارژ باتری این اتوبوسهاست.»