• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2493
+
-

1200 کیلو بذر رایگان برای متقاضیان

گفت و گو با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان

1200 کیلو بذر رایگان برای متقاضیان

فاطمه رجب‌زاده: بجنورد - خبرنگار

طرح توسعه کشت گیاهانی چون زرشک، باریجه و کتیرا در خراسان شمالی در حال اجراست و با توجه به درآمد مناسب، طرح افزایش زمین‌های زیر کشت گیاهان دارویی با استقبال روستاییان مواجه شده است. حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، در گفت‌و‌گو با همشهری در این باره توضیح می‌دهد.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی چند هکتار است و آیا برنامه‌ای برای افزایش آن دارید؟

280 هزار هکتار زیر کشت گیاهان دارویی است. برای افزایش سطح زیر کشت، مناطق مستعد را مشخص کرده‌ایم. عرصه استعدادیابی شده حدود 4 هزار هکتار است.

چگونه از توان روستاییان برای افزایش کشت  بهره برده‌اید؟

این طرح با مشارکت قابل توجه مردم در حال اجراست و برای اجرای موثرتر آن با روستاییان قراردادهای 3 تا 4 ساله امضا و کاشت و برداشت انجام می‌شود.

چه اقداماتی برای جذب بهره‌برداران بومی انجام شده است؟

از ابتدای سال یک تن و 200 کیلوگرم بذر باریجه، گیاه استراتژیک استان، را خریده‌ایم و به رایگان در اختیار متقاضیان توسعه کشت قرار داده‌ایم. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال بتوانیم با مشارکت مردم در هزار و 700 هکتار از زمین‌های شناسایی شده را زیر کشت ببریم.

درآمد کشت این گیاهان برای روستاییان چقدر است؟‌ کشت گیاه استراتژیک باریجه که بیشتر مورد استقبال است در هر هکتار در سطح زمین‌های ملی، بین 300 تا 500 هزار تومان برای روستاییان درآمد به همراه دارد و اگر یک محدوده هزار هکتاری زیر کشت این محصول برود، بعد از 3 تا 4 سال بیش از 300 میلیون تومان درآمد ایجاد می‌کند.

آیا فراوری این محصولات داخل استان انجام می‌شود؟

در قالب پروژه ترسیب کربن بخشی از محصولات، داخل استان فراوری و بسته‌بندی می‌شود. بقیه تولید هم به صورت خام در دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد. اگر با مجوزهای صنعت، معدن و تجارت کارخانه‌ فراوری این محصولات در استان راه‌اندازی شود کل عواید آن به استان اختصاص می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید