• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24922
+
-

اردوغان: در مقابل تحریم‌های آمریکا تسلیم نمی‌شویم

جهان‌نما
اردوغان: در مقابل تحریم‌های آمریکا تسلیم نمی‌شویم


رجب طیب اردوغان در واکنش به سخنان تهدیدآمیز دونالد ترامپ درباره آزادی کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه گفت که کشورش در این رابطه تغییر موضع نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سخنان ترامپ که آنکارا را به تحریم‌ تهدید کرده بود، گفت:‌ «ترکیه یک قدم هم عقب نمی‌نشیند حتی اگر تحریم شود. آمریکا نباید فراموش کند که درصورت تحریم ترکیه، یکی از شرکای واقعی‌اش را از دست می‌دهد.»

سخنان اردوغان 3روز پس از آن مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا ترکیه را تهدید کرد درصورت آزاد نکردن اندرو برانسون، این کشور را با «تحریم‌های گسترده» تنبیه خواهد کرد.

ترامپ هفته گذشته هم در پستی توییتری ترکیه را متهم کرد که برانسون را «گروگان» گرفته است. برانسون کشیش اهل کارولینای شمالی است که اکنون 21‌ماه است در ترکیه در بازداشت به سر می‌برد. او به همکاری با حزب کارگران کردستان متهم شده که عامل بسیاری از حوادث تروریستی در ترکیه است. اندرو برانسون همچنین متهم شده که در جریان کودتای نافرجام 2سال قبل، با جنبش گولن همکاری داشته است. دولت ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی مخالف اردوغان را که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد مسئول هدایت کودتا معرفی کرده است. تنش میان واشنگتن و آنکارا در حالی بالا گرفته است که هفته گذشته دادگاه به آزادی موقت برانسون و انتقال او به حصر خانگی رأی داد. او اکنون باید مچ‌بند بپوشد و تمام مدت تحت نظر باشد. رسانه‌های نزدیک به دولت در ترکیه خبر داده‌اند مدارک لازم برای محکوم کردن این کشیش آمریکایی جمع‌‌آوری شده و به‌زودی دادگاه او برگزار خواهد شد. درصورت تأیید اتهامات برانسون از سوی دادگاه، احتمالا او به 35سال زندان محکوم می‌شود. روزنامه دیلی صباح نیز طی گزارشی نوشت که اردوغان در سخنان خود به حضور آمریکا در سوریه نیز اشاره کرده و این کشور را متهم کرده که با وجود مخالفت ترکیه، کردهای شمال سوریه را مسلح کرده است. اردوغان گفت:‌ «آنها فکر می‌کنند ما نمی‌دانیم چه چیزی در جریان است؟ مهم نیست. موضع ما همان است که بود.» اردوغان همچنین آمریکا را که اعلام کرده قرارداد فروش جنگنده‌های اف-35به ترکیه را لغو می‌کند تهدید به شکایت کرد. او گفت: «درصورتی که جنگنده‌ها را تحویل ما ندهند، سراغ حکمیت بین‌المللی می‌رویم.»


 ترکیه مخالف تحریم ایران
رجب طیب اردوغان همچنین ضمن مخالفت با اعمال تحریم‌ها علیه ایران به خواست آمریکا برای توقف روابط اقتصادی میان آنکارا و تهران اشاره کرد و گفت: «این برخلاف استقلال کشورهاست. چرا باید به خواست آمریکا روابط‌مان را با همسایه و شریک استراتژیک خودمان ایران قطع کنیم؟» اردوغان همچنین به خواست ترامپ برای توقف واردات گاز از ایران اشاره کرد و گفت:‌ «اوباما هم‌زمانی همین را می‌گفت. گاز را از کجا بخریم؟ در زمستان که مردم ما در سرما به‌سر می‌برند، چطور جوابگو باشیم؟» ترکیه حدود 17درصد از گاز و 55درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید