
جشن بازیهای رایانهای ایرانی
دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر با شناخت برترینها و اهدای تندیس غزال زرین به پایان رسید

ساسان شادمان منفرد- روزنامهنگار
دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر که از شانزدهم بهمنماه آغاز شده بود در شامگاه چهارشنبه 17بهمن، در مراسمی با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف به اوج رسید و در روز 18بهمن پایان یافت. در این جشنواره که به همت بنیاد ملی بازیهای رایانهای و در سالن حجاب تهران برگزار شد، برترینهای صنعت بازیهای رایانهای کشور حضور داشتند و در بخشهای مختلف با یکدیگر رقابت کردند. همچنین نشستها، پنلها و کارگاههای گوناگونی در طول 3روز برگزاری جشنواره برپا شد که میتوان آنها را از نقاط قوت دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر دانست.
نیاز به 3هزار میلیارد تومان سرمایه
علیرضا فراهانی، مدیر بهبود کسبوکار بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره مهمترین چالشهای این صنعت گفت: «ما از صنعت بازیسازی دنیا عقبیم، چون بهطور کلی دیر به این حوزه ورود کردهایم. این صنعت در کشور ما هنوز نهالی نوپاست.» او با بیان اینکه جذب سرمایه در صنعت بازیسازی اهمیت دارد افزود: «به همین دلیل رویداد سرمایهگذاری را به جشنواره اضافه کردیم و از حاکمیت خواستیم اگر بودجه نمیدهد، حداقل سرمایهگذاری برگشتپذیر انجام دهد. سعی کردیم این نگاه را به مجموعه دولت و حاکمیت نیز منتقل کنیم. احساس میکنم حاکمیت اصلا اطلاعی از روند بازیسازی کشور و تأثیرگذاری آن در سایر کشورها ندارد. اگر وعدهای داده میشود، باید عملی شود. ما در رویداد سرمایهگذاری توانستیم افراد و مجموعههایی را جذب کنیم و این نتیجه آگاهیرسانی به افراد و نهادهاست. بهزعم بنده، این صنعت حداقل نیازمند 3هزار میلیارد تومان سرمایه است.»
رشد در سالهای 2026 تا 2028
امین شهیدی، مدیر یکی از استودیوهای ساخت بازی میگوید: «در حال حاضر بازیهایی که در این چند سال منتشر شده به اندازه کافی رشد نکرده تا بتواند فضای بازی برای تولید و پیشبرد به وجود بیاورد و مسائل مختلفی در این رشد پایین دخیل است.» او افزود: «فروش بازیهای ویدئویی بعد از سالها در سال۲۰۲۳ افت کرد. اما در سال۲۰۲۶ پیشرفت خود را شروع خواهد کرد. از سوی دیگر، پیشبینی میشود که بازارهای کامپیوتری طی سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ سرعت خود را افزایش دهند، چراکه رشد استیم بهعنوان پلتفرمی در میان بازیکنان جهانی بهویژه در کشورهای در حال توسعه هنوز وجود دارد.»
برندگان غزال زرین بخشهای مختلف جشنواره
محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: «در این جشنواره ۲۲۸ اثر در بخشهای رقابتی وجود داشت که بیشتر آنها بازیهای تلفن همراه بود. همچنین در بخش نمایشگاهی بیش از ۵۰شرکت و تیم حضور داشتند.» بهگفته او، در کل رویداد نیز بیش از ۳۰۰شرکت و تیم بازیساز حضور داشتند.
مراسم اهدای غزال زرین به منتخبان دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در شامگاه چهارشنبه در سالن همایشهای حجاب برگزار شد. همچنین سازندگان تعدادی از بازیها نیز از هیأت داوران دیپلم افتخار دریافت کردند. برندگان تندیس غزال زرین دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر به این شرح است.
سبک کلمهای و اطلاعات عمومی: «شورش پادشاهیها»، محمدصادق علیزاده
سبک اکشن، اکشن ماجرایی: «مدال ذوالفقار»، سیدهادی موسوی
سبک ماجرایی: «حفرهای در اتاق من»، سامان کاظمی
سبک پازل: «زاغ، روایت اول»، امیرحسین محمدیفر
سبک تفننی: «از طرف ایوا»، زینبالسادات موسوی
بهترین دستاورد فنی: «شورش پادشاهیها»، حمیدرضا پورمهدیان
بهترین دستاورد طراحی: «شورش پادشاهیها»
بهترین دستاورد هنری و زیباییشناسی: «از طرف ایوا»، زینبالسادات موسوی
بهترین دستاورد موسیقی: «مدال ذوالفقار - حلقه سیاه»، سیدعمادالدین موسوی
بهترین دستاورد صدا و افکت صوتی: «نبرد با استعمار، رئیسعلی دلواری»
بهترین دستاورد روایت و داستان: «مدال ذوالفقار»، سیدهادی موسوی
بهترین دستاورد فرهنگی: «مدال ذوالفقار - حلقه سیاه»، سیدهادی موسوی
جوایز بخش نگاه مردمی
بهترین بازی مورد انتظار: «مدال ذوالفقار - حلقه سیاه»، سیدهادی موسوی
جایزه بازی سال
«از طرف ایوا»، زینبالسادات موسوی