• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
پنج شنبه 18 بهمن 1403
کد مطلب : 248201
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2xny
+
-

روایت دایره‌وار بدون سیاه‌نمایی

روایت دایره‌وار بدون سیاه‌نمایی

علی رستگار 


«رها» به‌عنوان نخستین فیلم سینمایی حسام فرهمند اثری گرم و جذاب است و مخاطب را تا پایان همراه می‌کند. فیلم در روایتی دایره‌وار به همان نقطه‌ای که آغاز کرده برمی‌گردد، اما در این بازگشت به مبدأ مطلقا هیچ‌چیز مثل سابق نیست. «رها» داستان فروپاشی یک خانواده زیرمتوسط را روایت می‌کند که به‌دلیل حادثه و جبر زمانه، عنان کار از دستشان دررفته و قدم به قدم به فقر و نابودی نزدیک می‌شوند. هرچند «رها» به دام سیاه‌نمایی نمی‌افتد و نقدش به شهر و جامعه را ظریف، هنرمندانه و با جزئیات زندگی بیان می‌کند، اما در مسیر روایت، داستان تا حدودی به بیراهه می‌رود و تغییر فاز می‌دهد و حتی در جمع‌بندی و توضیح ماجرا کشدار می‌شود و به لکنت می‌افتد. درحالی‌که شاید می‌شد بدون غلتیدن قصه به فاجعه هم، آن دومینوی تیرگی وضعیت خانواده و شوم‌بختی کاراکترها را به تصویر کشید، اما نویسنده و فیلمساز ترجیح می‌دهند زهر بیشتری به کام مخاطب بریزند. فیلم از منظر جواب
دزدیده شدن لپ‌تاپ با دزدیدن لپ‌تاپ دیگری، یادآور «دزدان دوچرخه» (ویتوریو دسیکا) و «آبادانی‌ها» (کیانوش عیاری) است.

درباره فیلم عجیب «صنم»
وقوع حوادث محیط‌زیستی مختلف در جهان در چند سال اخیر شدت گرفته و وضعیتی بحرانی پیدا کرده است؛ موقعیتی که لزوم توجه ویژه به این مهم را بیش از پیش می‌کند. در این میان نقش مدیوم جذاب سینما با روایت‌هایی اثرگذار بسیار کاربردی خواهد بود و فارغ از جذابیت‌های سرگرم‌کننده سینمای حادثه و داستان‌هایی ملتهب، می‌تواند با تلنگری جدی به مخاطبان و مسئولان هم همراه باشد، اما قطعا منظور خروجی‌ای مثل فیلم «صنم» (شهره رحیم‌زاده) نیست که تنها حسن و امتیازش پرداختن به فاجعه زیست‌محیطی آتش‌سوزی جنگل (تنگه) هایقر در فیروزآباد فارس است و در ساختار و اجرا با فاجعه‌ای مواجهیم که در معادل‌سازی، دست کمی از تراژدی واقعی ندارد. اگرچه این فیلم در بخش ویژه و خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و جایگزین «زمانی در ابدیت» شد، اما با کیفیت رویت شده، این اثر حتی شایسته حضور در بخش خارج از مسابقه هم نبود! «صنم» که هم‌نام فیلمی از رفیع پیتز هم هست، با همه نیت خیر و ارزشمند و تلاش سازندگانش، تله‌فیلمی برای شبکه‌های استانی است و فاصله زیادی با استانداردهای اثری سینمایی و قصه‌گو دارد. هدایت فیلم و مرتضی شایسته را با فیلم‌های درخشانی چون« مادر»، «روز واقعه»، «کانی مانگا»، «روز باشکوه» و«ردپای گرگ» به یاد داریم، اما با این فیلم اگر موافق باشید، هدایت فیلم لطفا و فعلا تقدیم نکند!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید