بودجه پایتخت تصویب شد
موافقت اعضای پارلمان شهری با بودجه 225همتی شهرداری تهران برای سال آینده
زینب زینال زاده-روزنامهنگار
یکشنبه (7بهمنماه در جلسه 299شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی، سکاندار پایتخت لایحه بودجه1404 را به مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری تقدیم کرد؛ لایحهای که در آن 237هزارو920میلیارد تومان بودجه برای شهر پیشبینی شده بود. اما دیروز (14بهمنماه) در سیصدویکمین جلسه شورای شهر تهران محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورا نتیجه بررسی بودجه سال آینده شهر در کمیسیون تلفیق را اعلام کرد و از کاهش بودجه شهر خبر داد و گفت که با موافقت اعضا سقف بودجه1404 به 225هزارمیلیارد تومان رسید.
افزایش 21درصدی بودجه
پس از ارائه لایحه متمم توسط شهرداری تهران، سقف بودجه امسال (1403) به 185هزارو900میلیارد تومان رسید و در شورای شهر تهران هم تصویب شد. مدتی پیش لایحه بودجه سال آینده (1404) با سقف 237هزارو920میلیارد تومان ارائه شد؛ اما در کمیسیون تلفیق با کاهش 12هزارمیلیارد تومانی، سقف بودجه به 225هزارمیلیارد تومان رسید. درواقع بودجه سال آینده نسبت به بودجه امسال 21درصد افزایش دارد.
رقمهای پیشبینیشده در ردیف درآمدها
در بخش ردیفهای درآمدی، عدد مربوط به بحث ارزشافزوده به 37هزارمیلیارد تومان رسید و درواقع هزارمیلیارد تومان به رقم پیشنهادی شهرداری اضافه شد. در بخش عوارض ناشی از توسعه شهر هم پیشنهاد شهرداری ۱۰۰هزارمیلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق این عدد با کاهش اندکی به 94هزارمیلیارد تومان رسید.
تلاش شورا برای صیانت از فضای سبز
اعضای پارلمان شهری با افزایش عوارض قطع درختان و مشاغل سیار و بیکانون موافقت کردند.
تعیین بهای خدمات شهری مهمترین دستور سیصدویکمین جلسه شورای شهر تهران بود و لوایح عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان و عوارض مشاغل سیار و بیکانون شهر تهران روی میز اعضای پارلمان شهری قرار گرفت. پس از بررسی لوایح نمایندگان با افزایش عوارض این 2مورد موافقت کردند و در راستای صیانت از فضای سبز پایتخت جریمه قطع درختان افزایش 3برابری داشت.
دستور جلسه اول
افزایش 15درصدی جریمه قطع درخت
دستور جلسه: بررسی لایحه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز(سال 1404)
نظر شورا: مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در تشریح این لایحه گفت که پیشنهاد ما برای افزایش عوارض حفظ و گسترش فضای سبز (قطع درخت) برای سال آینده، افزایش حداقل ۲۵ و حداکثر ۳۰درصدی است.
نکته مهم: مهدی چمران، رئیس شورا در جریان بررسی این لایحه گفت که برای سبز نگهداشتن درختان تنها جریمه کافی نیست و باید مشوقهایی هم پیشبینی کرد. جریمه 5درصدی قطع درختان بازدارنده نیست و پیشنهاد من افزایش 15درصدی عوارض است.
تصمیم شورا: لایحه با افزایش 15درصدی تصویب شد.
دستور جلسه دوم
افزایش عوارض مشاغل سیار
دستور جلسه: بررسی لایحه عوارض مشاغل سیار و بیکانون تهران (سال 1404)
نظر شورا: محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورا در تشریح لایحه گفت که نرخ پایه برای مشاغل موتوری با افزایش 38درصدی و غیرموتوری و دستفروشان هم با افزایش 18درصدی تعیین شدهاست.
نظر شورا: لایجه با موافقت اعضا تصویب شد.
مکث
افزایش بهای خدمات با کمترین حد تورم
رئیس شورای شهر تهران پیش از شروع سیصدویکمین جلسه پارلمان شهری در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه «کمترین حد تورم برای نرخگذاریها و افزایش بهای خدمات را مدنظر داشتهایم»، گفت که هدف شورا از افزایش نرخ عوارض ورود به طرح ترافیک، بازدارندگی بودهاست. مهدی چمران تأکید کرد: «شورا در مورد محدوده تصمیم نگرفته و فقط بهای ورود به مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک تعیینتکلیف شدهاست.» او در ادامه به سایر پرسشها هم پاسخ داد.
تصویب نرخ طرح ترافیک: تعیین بهای ورود به محدوده مرکزی شهر تهران و طرح ترافیک بحثی است که هر سال در شورای شهر مطرح و تصمیمگیری میشود. امسال هم این رویه انجام شد.
کسب درآمد از طرح: درآمدزایی از محدوده طرح ترافیک درست نیست. اگر نرخ عوارض افزایش یافته به این دلیل است که حضور شهروندان در محدوده کاهش یابد.
تخفیف به اقشار خاص: نرخ پایه ورود به طرح ترافیک از ۷۵هزار تومان به ۱۱۲هزار تومان افزایش یافت که البته اقشار خاص ازجمله معلولان، جانبازان و بیماران خاص از تخفیف استفاده میکنند.
عوارض طرح ترافیک خودروهای پلاکشهرستان: وضعیت خودروهای پلاکشهرستانی که وارد محدوده طرح میشوند با خودروهای پلاکتهران متفاوت است. نرخ طرح ترافیک این خودروها برای حضور 5، 7 و 10روز به بالا متغیر خواهد بود. تصمیمگیری در این مورد خلاف قانون نیست.
آخرین وضعیت تراموا: اگر تراموا آزمایش خوبی داشت و توانست حملونقل روان را انجام دهد و قیمت و نگهداری آن شرایط مناسبی داشت، در تهران استفاده میشود. درغیراینصورت بازگردانده خواهد شد.
تفاوت نرخ پارک خودرو: باید نرخ پارک حاشیهای با نرخ پارکینگ عمومی سرپوشیده متفاوت باشد؛ چراکه درغیراینصورت همه ماشینها در خیابان پارک و برای دیگران مزاحمت ایجاد میکنند.