تولید رام اول قطار ملی مترو در مرحله نصب تجهیزات
مهدی اسماعیلپور؛ روزنامهنگار
تولید 2رام قطار ملی مترو در شرکت واگنسازی تهران در جریان است و طبق برنامه نخستین رام از تولید انبوه قطارملی مترو تا پایان سال وارد ناوگان متروی پایتخت میشود. در همین زمینه نعمتالله فرزانپور، مدیرعامل شرکت متروی تهران اخیرا از شرکت واگنسازی مترو بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت تولید 2رام قطارملی مترو قرار گرفت.
آغاز تولید انبوه قطار ملی از آذرماه
جمعه 23آذرماه بود که تولید انبوه (113واگن) قطارملی مترو رسما کلید خورد تا پس از تولید 8واگن اولیه، 105واگن دیگر از قطار ملی به تولید انبوه برسد. طبق برنامهریزی صورتگرفته قرار است 2رام قطار ملی مترو تا پایان سال تولید شود. علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران درباره آخرین وضعیت تولید 2رام قطار ملی مترو میگوید: «رنگآمیزی رام اول قطارملی مترو به پایان رسیده و اکنون در مرحله نصب تجهیزات داخلی قرار دارد. کارهای مربوط به رام دوم هم به موازات پیش میرود و درمرحله رنگآمیزی بدنه است. تلاش میکنیم طبق وعدهای که به شهردار تهران دادیم، تا پایان بهمنماه نخستین رام از تولید انبوه قطار ملی را تکمیل کنیم. پس از آن، قبل از اینکه وارد ناوگان شود باید مرحله تست و راهاندازی را پشت سر بگذارد. امیدواریم تا قبل از پایان سال، با تکمیل مراحل تست و راهاندازی، شاهد مسافرگیری نخستین رام از تولید انبوه قطار ملی مترو درخطوط شبکه متروی شهر تهران باشیم.»
شهرداری تهران از حدود ۵سال پیش، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری آغاز کرده بود.
کشور در یک دهه آینده به ۸۰۰۰واگن قطار نیاز دارد. نیمی از این واگنها مربوط به شهر تهران است.
هرواگن مترو در حال حاضر 1.3میلیون یورو قیمت دارد و در این پروژه قرار است 50درصد صرفهجویی ارزی صورت گیرد.
قطار ملی مترو، چهارمین نسل از قطارهای متروی تهران است.
با تولید واگنهای داخلی به ازای هر واگن ۷۰۰ هزار یورو صرفهجویی و برای ۱۲هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
نمونه اولیه قطارملی تولیدشده پس از اخذ مجوزهای لازم برای مسافرگیری و تولید انبوه، از فروردینماه امسال درخط متروی تهران (باقرشهر) – پرند فعال است.
قطار مترو با همکاری ۲۵شرکت دانشبنیان و ۴ مجموعه بزرگ صنعتی تولید میشود.