• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
یکشنبه 7 بهمن 1403
کد مطلب : 247174
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wn5NE
+
-

کارکرد پل‌های مکانیزه در تقاطع‌های شلوغ جهان

جهان
کارکرد پل‌های مکانیزه در تقاطع‌های شلوغ جهان

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

پله‌های‌برقی‌ که برای پل‌های عابرپیاده نصب می‌شوند باید در محل‌های بسیار پررفت‌وآمد قرار داشته باشند تا حجم عابران‌پیاده را از خیابان به عرشه پل جابه‌جا کنند. در کلانشهرهای جهان این پله‌های‌برقی‌ اغلب در تقاطع‌های بزرگ شهر و به شکل 4طرفه نصب می‌شوند و در نتیجه آن، عرض خیابان یکسره به ‌خودرو‌ها اختصاص پیدا می‌کند. کارکرد مفید پله‌های‌برقی در مقیاس انبوه مشخص می‌شود؛ در غیراین‌صورت هزینه‌های نگهداری از پل‌عابر بر مزایای ترافیکی غلبه می‌کند.

پله‌برقی به ازای فضای تبلیغات
مجموعه پل مکانیزه عابرپیاده در یکی از تقاطع‌های شهر جورج تاون در منطقه پنانگ کشور مالزی در سال2018به‌دست یک شرکت خصوصی ساخته شد. شهرداری جورج‌تاون در مقابل ساخت این پل، فضای تبلیغاتی آن را برای 25سال به شرکت سازنده واگذار کرد و شورای شهر جورج‌تاون به سازنده اعلام کرده است که باید دائما از سالم بودن پله‌های‌برقی‌ مطمئن شود. مردم محلی این پل را به نام «هشت‌پا»‌ می‌شناسند. سال 2004پیشنهاد شد که روی پل دکه‌های فروشگاهی ایجاد شود تا میزان امنیت آن افزایش پیدا کند، اما این کار انجام نشد؛ زیرا ممکن بود پل تبدیل به یک بازار دستفروشی شود؛ البته شورای‌شهر اعلام کرده است که این پل باید به‌صورت یک مکان فرهنگی و تجاری درآید؛ نه اینکه فقط گذرگاه عابرپیاده باشد.

مراقبت مستمر
سازه اصلی در سال 1993ساخته شده بود و تعداد زیادی پل عابرپیاده ساده عابران را در جهت‌های مختلف روی یک تقاطع پررفت‌وآمد جابه‌جا می‌کردند. پله‌های برقی‌ بعدا به آن اضافه شدند که رفاه زیادی برای عابران فراهم کردند و به‌دلیل حذف عابرپیاده از تقاطع، باعث سرعت بخشیدن به حرکت خودروها شدند، اما ادامه فعالیت پله‌های‌ برقی‌ نیازمند مراقبت دائمی است. نوسازی پل فقط شامل اضافه کردن پله‌های‌برقی‌ نبود، بلکه 4آسانسور هم در 4طرف آن نصب شد و چراغ‌ها هم با نمونه‌های جدید عوض شدند و دوربین‌های مداربسته در اطراف آن قرار گرفتند. پل‌های عابرپیاده دیگری هم روی خیابان‌های شلوغ جورج‌تاون ساخته شده‌اند که مورد استفاده عابران قرار می‌گیرند، اما این پل و وضعیت پاکیزگی و کارایی پله‌های‌برقی‌اش‌ توجه عمومی را به‌خود جلب کرده است. سرقت تجهیزات و مخصوصا مدار‌های الکتریکی مربوط به پله‌برقی‌ و آسانسور‌ها باعث خرابی آنها می‌شود و شرکت سازنده باید به‌صورت مستمر پله‌‌های برقی‌ را تعمیر کند.

8هزار نفر در هر ساعت
شهر دوبی تعدادی از تقاطع‌های پررفت‌وآمد خود در نزدیکی مراکز خرید را به پله‌برقی‌ مجهز کرده است. در تقاطع «مارینا» پل عابرپیاده 4طرفه در ساعت‌های شلوغی نزدیک 8هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. مسیر‌های دوچرخه‌سواری هم روی این پل ساخته شده است. از تقاطع شلوغ زیر این پل در هر ساعت 2هزار خودرو عبور می‌کند و در روز‌های تعطیل گاهی مسیر بسته می‌شود. تراموا هم هر 6دقیقه یک‌بار از این تقاطع عبور می‌کند و چراغ برای رد شدن خودروها قرمز می‌شود. البته هنوز هم عابران‌پیاده در حال دویدن در عرض چهارراه دیده می‌شوند که در دوبی تخلف محسوب می‌شود.

کاهش تصادف‌های مرگبار
از سال 2006تا سال 2020تعداد پل‌های عابرپیاده دوبی 10برابر شد و میزان تلفات ناشی از تصادف با خودرو‌ها 76درصد کاهش پیدا کرد. طرح ساخت پل‌های عابرپیاده در دوبی تا سال 2026ادامه دارد. این پل‌ها مجهز به مسیر دوچرخه‌سواری و توقفگاه دوچرخه هستند.
یک طرح دیگر ساخت پل‌های عابرپیاده در دوبی، برای سال‌های آینده پیش‌بینی شده است. در این طرح، عابران از سطح پیاده‌رو با پله برقی به عرشه پل می‌رسند. اطراف قسمت عرشه با شیشه بسته شده است؛ بنابراین می‌توان هوای داخل آن را با استفاده از دستگاه‌های تهویه به دمای مناسب رساند. بخشی از عرشه پل نیز شامل فضایی باز است که به آفتابگیر مجهز است. این پل عابرپیاده مکانیزه بزرگ در محلی قرار دارد که مراجعان به موزه آینده، مرکز تجارت جهانی دوبی، برج‌های امارات و مرکز مالی بین‌المللی دوبی، از طریق آن به ایستگاه‌های مترو و شبکه اتوبوس دسترسی پیدا می‌کنند. پله‌های برقی‌ اطراف پل باعث می‌شود که عابران وارد هیچ‌کدام از سواره‌روهای اصلی نشوند.

 






 

این خبر را به اشتراک بگذارید