تعطیلی در وقت اضافه
اطلاع رسانی دیرهنگام در مورد حضوري يا مجازي بودن مدارس، صداي خانوادهها را در آورده است
لیلا شریف- روزنامهنگار
اعلام دیروقت خبر تعطیلی مدارس، به دردسر جدید خانوادهها تبدیل شده است و والدین برای اینکه از حضوری یا مجازی شدن مدرسه فرزندشان باخبر شوند، باید تا آخرین دقایق شب کانالهای خبری را بالا و پایین کنند. سردرگمی در تعطیلی روزهای آلوده یا مربوط به ناترازی انرژی تنها محدود به زمان اطلاعرسانی نیست؛ در روزهای گذشته شایعاتی مانند احتمال مجازی شدن مدارس تا پایان سال هم به لیست دلنگرانیهای والدین افزوده شده است؛ شایعهای که هنوز در فضای حقیقی و مجازی دست بهدست و سینه به سینه میچرخد.
اطلاعرسانی به وقت نیمهشب
در هفتههای اخیر ساعت که از 5بعدازظهر میگذرد، تمام دانشآموزان، معلمها و والدین گوش به زنگ نشستهاند تا از فعالیت مدارس باخبر شوند. مسئولیت اطلاعرسانی در مورد این موضوع به استانداریها سپرده شده است. مرور اخبار مربوط به تعطیلی مدارس نشان میدهد، برخی استانداریها، اعلام اخبار تعطیلی را به ساعتهای آخر شب موکول میکنند؛ بهعنوان مثال استانداری سمنان در مورد فعالیت عادی مدارس برای روز دوشنبه، 24دی پس از ساعت 12شب اطلاعرسانی کرد. این وضعیت برای دانشآموزان متوسطه بهخصوص رشته انسانی که 3امتحانشان مدام به عقب میافتد، نگرانکنندهتر است؛ دانشآموزانی که خود را برای امتحان آماده کردهاند، هر شب با خبر تأخیر برگزاری امتحانات با موجی از اضطراب و کلافگی روبهرو میشوند.
شایعه تعطیلی تا پایان 1403
این روزها بازار شایعههای گره خورده با مدارس داغ است و تازهترین شایعه مربوط به مجازیشدن مدارس تا پایان سالجاری میشود.
ناهید که مادر یک دختر دبستانی است، در این رابطه میگوید: «در مدرسه دخترم شایعه شده که مدرسه تا آخر سال مجازی میشه و باید همه کتابهای دخترم رو از مدرسه به خانه ببریم.»
آشفتگی والدین
در این میان، وضعیت والدین شاغل با پیچیدگیهای بیشتری همراه است. مریم بهعنوان یک مادر کارمند از دردسرهای این روزهایش میگوید: «واقعا نمیدونم چه کار کنم، تا دیروقت که تعطیلیها رو اعلام نمیکنن، بعد هم وقتی میگن، من بهعنوان آدم شاغل باید برم سرکار و پسرم رو باید به همسایه بسپرم تا سرکلاس مجازی سامانه شاد حاضر بشه.»
این مسئله فقط گلایه مادران کارمند نیست و اینستاگرام در هفتههای اخیر پر شده است از ویدئوی مادرهایی که به طنز و جدی از وضعیت آموزش بچههایشان نگران هستند؛ موضوعی که رضوان حکیمزاده، معاون وزارت آموزشوپرورش بر آن مهر تأیید زد.
گفتوگو
واکنش آموزش و پرورش به اطلاعرسانی بد موقع
حسین صادقی، رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با همشهری درباره نحوه اطلاعرسانی دیرهنگام و بدموقع تعطیلی مدارس به دانشآموزان و خانواده آنها گفت: مدیران آموزش و پرورش در استانهای مختلف، یکی از اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری هستند، جلسه این کمیته ساعت 18تمام میشود و تصمیم نهایی معلوم است اما مدیران آموزش و پرورش بهعنوان یک عضو اجازه اعلام مجازی یا حضوری بودن مدارس را ندارند و استانداری تأکید دارد که خودش باید خبر نهایی را اعلام کند.
او ادامه داد: در بسیاری از استانها این خبر را همان ساعت اعلام نکردند و نیمه شب که دانشآموزان و والدین آنها حداقل در مقطع ابتدایی خواب هستند، اعلام میکنند و ما نیز به آن انتقاد داریم.
صادقی درباره اینکه آیا آموزش و پرورش و استانداریها نباید به یک فرمول مشترک برای اعلام درست و بموقع مجازی یا حضوری بودن مدارس برسند، گفت: باید به این نقطه برسیم و حرف شما درست است. او در پایان خبر مجازی شدن مدارس تا پایان سال را شدیدا تکذیب کرد و گفت: این خبر دروغ است و مدارس قرار نیست تا پایان سال تعطیل شوند.
مکث
تعطیلات مدارس را جبران میکنیم
رضوان حکیمزاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم درباره تأثیر مجازی شدن مدارس گفت: یکی از مسائل مهم این است که آیا دانشآموزان به اهداف تعیینشده برای هر دوره تحصیلی دست یافتهاند؛ بنابراین، یکی از مأموریتهای اصلی آموزش و پرورش این است که اطمینان حاصل شود یادگیری بهطور کامل اتفاق افتاده است.
حکیمزاده با بیان اینکه بررسیها نشان داده که کاهش ساعات حضور دانشآموزان در مدرسه منجر به ضعف در یادگیری مهارتهای پایه میشود؛ توضیح داد: یکی از برنامههای اصلی وزارت آموزشوپرورش، ارتقای کیفیت یادگیری است و برای این منظور باید به راههای جایگزین فکر کرد.
معاون وزیر آموزشوپرورش گفت: برنامههای متنوعی برای کمک به ارتقای یادگیری طراحی شده که میتواند شامل موارد مختلفی باشد و یکی از آنها، برگزاری کلاسهای جبرانی است.
حکیمزاده ادامه داد: برای هر دوره تحصیلی با ارزیابی دقیق شرایط و نیاز به برنامههای درسی مکمل، اقدامات لازم درنظر گرفته میشود؛ هنوز به جمعبندی نهایی نرسیدهایم و پس از ارزیابی دقیق، این برنامهها اعلام خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: در تلاشیم شرایطی ایجاد کنیم تا از فرصتهای متنوع استفاده شود و دانشآموزان بهدلیل تعطیلاتی که پیش میآید، دچار ضعف در یادگیری پایه نشوند. این موضوع بهویژه در دوره ابتدایی بسیار اهمیت دارد.
او با اشاره به طرح «حامی» گفت: این طرح با هدف تقویت مهارت سواد پایه طراحی شده است؛ تعطیلات متعدد ممکن است کل جریان یادگیری را با چالش جدی مواجه کند. طبیعی است که وزارت آموزش و پرورش حساسیت داشته باشد تا ساعت مصوب برنامه درسی در مدارس بهطور کامل اجرا شود.