• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2456
+
-

جزئیات طرح آمریکا برای فلسطین

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در سخنانی ضمن اعلام جزئیاتی از طرح پیشنهادی واشنگتن در مورد بیت‌المقدس گفت که تصمیم دونالد ترامپ در مورد این شهر بخشی از طرح بزرگ‌تر برای نابودی مسئله فلسطین است. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، اسماعیل هنیه گفت: در صورت عملی شدن تصمیم ترامپ و از دست رفتن قدس، دیگر مراحل این توطئه به‌راحتی پیش خواهد رفت. برخی از عادی‌سازی‌ روابط با دشمن صهیونیستی سخن می‌گویند و این نشانه‌ای از ابعاد مختلف تصمیم ترامپ است. این تصمیم بسیار خطرناک است و ملت فلسطین و سراسر امت اسلامی را هدف قرار داده است و تبعات بیشتری خواهد داشت. هنیه افزود: واشنگتن به تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد داده که به جای بیت‌المقدس، روستای «ابو دیس» را به‌عنوان پایتخت فلسطین بپذیرد. پیشنهاد واشنگتن شامل تقسیم بیت‌المقدس به 3بخش و ساخت پلی برای دسترسی به مسجد‌الاقصی است.

پیشنهاد واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که فلسطینیان همیشه شرق بیت‌المقدس را پایتخت کشور مستقل فلسطین می‌دانسته‌اند و قوانین بین‌المللی و همچنین قطعنامه‌های سازمان ملل نیز بر این موضوع تأکید داشته‌اند. ماجرای پیشنهاد روستای ابو دیس به‌عنوان پایتخت فلسطین را 3هفته پیش نیز روزنامه نیویورک‌تایمز مطرح کرد. به گزارش این روزنامه، محمدبن‌سلمان براساس طرح مورد نظر واشنگتن، این پیشنهاد را در نشستی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان مطرح کرده بود. ابو دیس در نزدیکی بیت‌المقدس قرار دارد و طبق پیمان صلح اسلو، همزمان از سوی اسرائیل و تشکیلات خودگردان اداره می‌شود. سخنان هنیه حدود یک هفته پس از رأی مثبت 128عضو مجمع عمومی سازمان ملل به نفع قطعنامه پیشنهادی کشورهای مسلمان به نفع فلسطین مطرح می‌شود.

دیروز همچنین ادامه اعتراض‌های فلسطینیان به تصمیم ترامپ به درگیری میان آنها با نیروهای نظامی اسرائیلی منجر شد. در این درگیری‌ها 3نفر زخمی شدند. با گذشت 3هفته از اعلام تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس، 12فلسطینی در اعتراض‌های مشابه به شهادت رسیده و حدود 650 نفر هم زخمی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید