رسانه یاور آموزشهای شهروندی
آسیه زارعی-مدیر گروه کودک و خانواده شبکه 5 سیما
برنامهریزی امور شهری به ویژه در مسائل فرهنگی، اجتماعی و همراهسازی مردم با رشد ارزشهای شهروندی از ضرورتهایی است که همه شهرها برای بالا بردن تاثیر و بهرهوری فعالیتهای رشد شهری به آن نیاز دارند. اما در پایتخت این مسئله به طور محوریتر در برخوردار شدن پایتخت از هویت ایرانی اسلامی و الگو بودن آن برای باقی شهرها اهمیت ملی و حتی بینالمللی پیدا میکند.
در جامعه فعلی، چنین برنامهریزیهایی لازم است، چرا که در افزایش شناخت و آگاهی مردمی و هم افزایی فعالیتهای شهری و شهروندی بین مردم و شهرداری از اهمیت دوچندانی برخوردار است. برای ایجاد شناخت و آگاهی همردم از رویکردها و برنامههای مدیریت شهری رسانه به عنوان بازویی موثر دارای نقش و جایگاه رفیعی است و از این رو، همراهی مداوم رسانه با برنامههای آموزشی به عنوان یکی از راههای موفقیت در تحقق اهداف کلان مدیریت شهری دارای اهمیت است.
در دوره جدید مدیریت شهری این مهم به صورت همکاری و تعامل میان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران با اداره کل آموزشهای شهروندی با هدف جهتدهی محتوای آموزشی به کودکان و برنامههای کارشناسی، ارتقای سطح کیفی و ایجاد عدالت در دسترسی مردم و کودکان مناطق مختلف شهری به آموزش و تفریحات عمومی، با همکاری شبکههای مختلف سیما به ویژه شبکه تهران در دستور کار قرار گرفته است. حاصل تعامل و همکاری مشترک میان شبکه پنجم سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان شبکه اختصاصی مردم پایتخت،40 قسمت برنامه با عنوان رنگین کمان در قالب آموزش موضوعات شهروندی، برپایی استیج در جشنهای عمومی همچون عید سعید فطر، عید غدیر، جشن امام رضاییها و رویدادهای مشابه دیگر تولید و روانه پخش از آنتن سیما شده است.
معتقدم توجه به موضوع آموزش در حوزه رسانه ملی با توجه به رویکرد تعاملی مدیریت شهری در بیش از 3سال گذشته با افزایش کمی و کیفی بسیاری روبهرو بوده است، به گونهای که میتوان مدعی شد در حوزه آموزشهای شهروندی، مدیریت شهری توانسته است با به کارگیری ظرفیتهای رسانه ملی نقش موثری را در جهتدهی به رفتارهای شهروندان در کلانشهری مانند تهران داشته باشد.