• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2426
+
-

2018 ؛ فرصت طلایی گردشگری تبریز و همدان

163 برنامه در شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی و 28برنامه در پایتخت گردشگری آسیا برگزار می‌شوند

گردشگری
2018 ؛ فرصت طلایی گردشگری تبریز و همدان

رویداد جهانی تبریز 2018در دی‌ماه جاری و همزمان با برپایی مراسم پیشواز از تبریز 2018پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در ایران کلید می‌خورد تا در این رویداد که سوم فروردین‌ماه سال آینده با حضور رئیس‌جمهور و مهمانان خارجی همزمان با برپایی جشن جهانی نوروز آغاز می‌شود، تبریز به برند جهانی سفر در کشورهای اسلامی تبدیل شود.

شهر همدان نیز در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی در چین به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد و این رویداد تا 2هفته آینده با حضور 36وزیر گردشگری آسیا در همدان افتتاح می‌شود.

طرح معرفی «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام» نیز از سال 2015در سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد و پیش از تبریز، بیت‌المقدس در فلسطین، قونیه در ترکیه و مدینه در عربستان این عنوان را به‌دست آوردند و اکنون در سال 2018نوبت به ایران رسیده و شهر تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری این سال انتخاب شد.

به گزارش همشهری، در سومین نشست تخصصی تبریز 2018که با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس و استاندار آن استان برگزار شد، مشخص شد که مسئولین تا 6‌ماه مانده تا افتتاح رسمی این مراسم، برنامه‌ای برای تبریز نداشتند.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در همان جلسه مسئولین استانی را که مدام از نبود بودجه سخن می‌گفتند به باد انتقاد گرفت که چرا وقتی می‌توان برخی برنامه‌ها را با بودجه بسیار کمتر هم به خوبی اجرایی کرد باز هم سخن از نبود اعتبار مطرح می‌شود.

 مونسان به شهرداری تبریز اعلام کرد که می‌توان با نورپردازی بناها و آثار تاریخی یا پاکسازی جداره‌ها شهر تبریز را از زیبایی بصری چشم نوازی برخوردار کرد.

در سومین جلسه شورای راهبردی تبریز 2018مشخص شد که هیچ‌یک از برنامه‌های استانی و کشوری برای تبدیل تبریز به برند گردشگری کشورهای اسلامی مناسب این رویدادجهانی، مهم گردشگری نیست. به همین دلیل رئیس سازمان میراث به تمامی اعضای ستاد کشوری رویداد جهانی تبریز 2018یک هفته زمان داد تا برنامه‌های مناسب با این رویداد مرتبط با گردشگری را برای او ارسال کنند.

حالا محمد محب خدایی، معاون گردشگری کشور در نهمین جلسه تبریز 2018که عصر دوشنبه برگزار شد از همه اعضای حاضر در مدیریت رویداد جهانی، تبریز2018خواست تا تمرکز خود را بر تعداد گردشگران ورودی به تبریز متمرکز کنند. او از‌ماه رمضان به‌عنوان یکی از طلایی‌ترین فرصت‌های جذب گردشگر از کشورهای اسلامی به تبریز سخن گفت و افزود: باید از ظرفیت‌های تمام دستگاه‌ها برای برگزاری تبریز2018استفاده کرد و شورای راهبردی تبریز۲۰۱۸ نیز وظیفه هماهنگی و هم‌افزایی این رویداد را برعهده دارد.

معاون گردشگری همچنین از صداوسیما خواست تا از سه‌ماه مانده به عید نوروز از همین حالا به جای پخش برنامه‌های مناسبتی نوروز به معرفی مداوم جاذبه‌های گردشگری استان‌های مختلف کشور اقدام کند.محب‌خدایی همچنین از رایزنی برای پیش فروش بلیت‌های نوروزی قطار از چندماه مانده به آغاز نوروز خبر داد. محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در نشست اخیر تبریز2018از لزوم دعوت از مسئولان کشورهای حوزه نوروز برای حضور در این رویداد مهم گردشگری ایران سخن گفت.

طالبیان افزود: موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی مانند مرمت و صیانت از آثار تاریخی اعم از مرمت و احیای ربع رشیدی و دیگر آثار تاریخی شهر تبریز نیز در اولویت برنامه‌ریزی‌های معاونت میراث‌فرهنگی کشور قرار گرفته است.

او افزود: برنامه‌ریزی خوبی درخصوص شناسایی و صیانت از میراث ناملموس همزمان با این رویداد انجام شده است.

مرتضی آبدار،  رئیس اداره  میراث‌فرهنگی، آذربایجان شرقی هم خبر داده است که برنامه‌های مصوب تبریز 2018که پیش از آن به دفتر رئیس سازمان میراث فرهنگی ارسال شده بود به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و 163برنامه براساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده در رویداد مهم گردشگری ایران که قرار است تبریز را به برند گردشگری کشورهای اسلامی تبدیل کند، اجرا می‌شود.

 

مکث

فرصت تاریخی همدان

محمودرضا عراقی، معاون عمرانی استانداری همدان با اعلام تشکیل کارگروه گردشگری استان همدان، گفت: رویداد همدان 2018پایتخت گردشگری آسیا، فرصتی تاریخی برای همدان است که با وجود تعدد آثار تاریخی فراوان از داشتن یک اثر ثبت جهانی محروم است.

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیز از آغاز تبلیغات محیطی و شهری رویداد همدان پایتخت گردشگری آسیا در 2018خبر داد و گفت: معرفی این رویداد به اصناف، مدارس، فعالان بخش خصوصی و همه اقشار استان با اجرای برنامه‌های ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ۲۸ برنامه مرتبط با حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری ورزشی و طبیعی، صنایع‌دستی و جشنواره‌های مختلف برای سال 2018در این استان طراحی شده است که در چند روز آینده آغاز می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید