نوآوریها و قوتهای قانون جدید حجاب
رویکردها
1- تقابل رودررو و فیزیکی را به حداقل میرساند و برخورد هوشمند بدون مواجهه مستقیم را جایگزین کرده است.
2- رویکرد فرهنگی و اقتصادی به مسئله حجاب در این قانون پررنگ شده است.
3- مجازات بر اساس ترک فعل مدیران و دستگاهها در این قانون بیشتر مورد توجه قرار گرفته.
4- شدت بیشتر مجازاتها نسبت به سلبریتیها و شخصیتهای مشهور و موثر اجتماعی اعمال میشود.
5- دستگیری افراد و برخورد فیزیکی نسبت به موارد سازمانیافته یا خیلی خاص انجام میشود.
نکات ویژه
استفاده از روش شناسایی با دوربینها
مجازات ویژه برای سلبریتیها و شخصیتهای مشهور و دارای تاثیر اجتماعی.
اول به افراد اخطار داده میشود و در صورت تکرار، جریمهها به صورت قطعی به حساب فرد اعمال میشود. تاکید بر احراز هویت قطعی است و ارسال اخطاریهها و جریمهها به صورت پیامکی به افراد خواهد بود تا به این ترتیب، از بروز تقابلهای مستقیم جلوگیری شود.
در این قانون تصریح شده گروههای امر به معروف باید حتما تابعیت ایرانی داشته باشند. فعالیت گروهی اتباع مجاز بین خودشان بلامانع است.
برخوردهای سلبی جدی نسبت به وزارتخانهها و دستگاهها و مدیران متخلف و دارای ترکفعل و واردکنندگان لباسهای نامناسب و برخورد فیزیکی نسبت به برهنگی سازمانیافته است.
صاحب رستوران به دلیل بیحجابی یک فردی مؤاخذه نمیشود؛ مگر آنکه خود مسئول رستوران با بیحجابی خود ترویج بیحجابی کند. همینطور فرد بیحجابی اگر سوار تاکسی اینترنتی(اسنپ) شود، راننده مجازات نمیشود، البته رانندگان تاکسی در صورت تذکردادن موظفند گزارش دهند.
گشت ارشاد در خیابانها حذف میشود.
اعتقاد به حجاب بین اکثر جامعه
در مسئله حجاب تفاوت معناداری بین «واقعیت» و «احساس واقعیت» وجود دارد؛ در حالی که غالب مردم (بیش از 80 درصد) به حجاب اعتقاد داشته و به آن بهعنوان یک الزام اجتماعی باور دارند اما اکثر مردم آنچه از باور جامعه درک و احساس میکنند، بهکلی متفاوت با این واقعیت است. این مسئله گویای اهمیت جنگ شناختی و غلبه ذهنیت بر عینیت است و ناشی از بزرگنمایی و جعل واقعیت در رسانه تفسیر میشود و نقطه تمرکز جریان غربگرا در ایران بر بزرگنمایی این «ناواقعیت احساسی» به جای «حقیقت میدانی حجاب» و متعاقب آن مسئلهزایی از حجاب و بحرانآفرینی پیرامون آن شکل گرفته است. با بررسی چندین نظرسنجی و پیمایش معتبر میتوان این حقیقت را بهتر درک کرد.