• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24128
+
-

نظارت اداره کار بر قراردادهای جدید رجا

نظارت اداره کار بر قراردادهای جدید رجا

سید مرتضی احمدپور |تبریز - خبرنگار

اعتصاب کارگران راه‌آهن در تبریز، روزهای گذشته، خبرساز شد. اعتصاب‌کنندگان شامل کارگران راه‌آهن تبریز، سلماس و صوفیان پنجشنبه ۲۸ تیر از رفتن به سر کار خودداری کردند. آن‌ها به 3 ماه تعویق دستمزد، حق بیمه و سنوات، تسویه نشدن مطالبه‌های گذشته و نبود امنیت شغلی اعتراض داشتند. شاپور ارصلانی، مدیر کل راه‌آهن استان آذربایجان،‌ در گفت‌وگو با همشهری ابعاد بیشتری از این موضوع را تشریح کرد.

کارگران به 3 ماه تعویق حقوق خود اعتراض داشتند. پاسخ شما به عنوان مدیرکل راه‌آهن آذربایجان چیست؟
این کارگران حقوق اردیبهشت و خرداد خود را دریافت نکرده‌اند و حقوق تیر هم که باید در چند روز آینده پرداخت شود. به واسطه وضع معیشتی کارگران پیگیر هستیم تا هر چه زودتر معوقه‌هایشان را بگیرند.
گفته می‌شود کارگران، با واسطه شرکت‌های پیمانکاری، با قراردادهای کوتاه‌مدت به کار گرفته می‌شوند. به تازگی شرکت تراورس که بخش وسیعی از کارگران راه‌آهن را به‌کار گمارده مدت قراردادهای کارگران را از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش داده و حدود 3 هزار مهماندار و تعمیرکار قطار هم در آستانه بیکاری قرار دارند. این موضوع را تایید می‌کنید؟
شرکت تراورس از شرکت‌های قدیمی است که شرکت رجا دیگر با آن قرارداد ندارد و در حال حاضر شرکت گسترش راه‌آهن با این کارگران قرارداد امضا کرده است. همه قراردادها از جمله قراردادهای جدید این شرکت زیر نظر اداره کار امضا می‌شود و هر تصمیمی که اداره کار بگیرد، شرکت رجا و شرکت‌های طرف قرارداد ملزم به اجرای آن هستند. مدت قراردادهای کارگران از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش یافته و این دلیل بر بیکاری آن‌ها نیست، بلکه اختیار قانونی کارفرماست و البته ما هم درک می‌کنیم که کارگران به دلیل شرایط اقتصادی از این وضع نگران باشند، اما تلاش خواهیم کرد تا امنیت شغلی برای آن‌ها تامین شود.
اظهارنظری از طرف مدیران رجا شده مبنی بر اینکه دلیل اصلی تعویق مطالبه‌های کارگران بدهی انباشت‌شده رجا و کمبود بودجه این شرکت است. این موضوع را تایید می‌کنید؟
خیر. شرکت رجا در این زمینه دخیل نیست، زیرا این قراردادها از محل طرح‌های عمرانی دولت تغذیه می‌شود و بودجه و اعتبار از سوی دولت اختصاص می‌یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید